Leaf 2009-2011 motorvei rekkevidde?

Startet av Odegaard, man 25. nov 2019, kl. 22:15

« forrige - neste »

Odegaard

Hei, som X-antall andre mennesker her vurderer jeg min første elbil som bil nr 2. Sett litt på leaf fra 2009-2011. Som har gått under 100.000km og har fremdeles full score på batteritest eller nesten full.

Sliter med og finne noe info over rekkevidden på motorvei kjøring?

Jeg pendler idag Larvik - Borgeskogen som er 3mil hver vei.
Hvordan er forbruket i 110-120km/t? Vil jeg komme frem og tilbake på vinterstid ? Eller går ikke dette ?

Trekkoppbil

Du mener kanskje 2011-2012 leaf.
Dersom det er en test som gir full score på så gamle batterier, så er ikke den testen noe å bry seg med.
Det kan være noen sjeldne biler som har nyere batteri, og da kan det være svært godt kjøp.

Bilen må nok ha ganske nytt batteri, om du skal komme fram og tilbake på vinteren. Ellers må du senke hastigheten vesentlig, spesiellt i vått vær.

Jeg har ikke så mye erfaring med forbruk på den typen kjøring, da jeg vanligivs må ta det med ro på langskjøring på motorvegen. Det var en gang for mange år sida jeg testa ut den hastigheten på våt vei, og da synes jeg huske at jeg kom 3 eller 4 km/kwt.
Jeg har et 2012-batteri på 76%SOH, og det er på 16,5kwt fullada. Nye batterier er gjerne på ca  21,5-22kwt.
Løsningen er å prøve en bil på den typen kjøring, og følge med på forbruket, og lade opp fullt og lese av hvor mange kwt man har da. Så kan man regne på det.

Jossemosse

Jeg har en 2011-leaf med soh 82,5% og lader opp til 17,2 kWh ved 100%. Pendler daglig Drammen-Sandvika som er 35km. Har også de berømte lierbakkene på denne strekningen. Det går akkurat dersom jeg lader 80% og kjører forsiktig (90km/h), men grei margin om jeg lader 100%. I går brukte jeg 15kwh tur/retur med varme på, og hastighet ca 95km/h. Jeg har imidlertid montert Webasto, så kan kjøre all varme på diesel istedenfor strøm, som jeg bruker hvis det blir kaldere enn nå, eller vil kjøre fortere. Vil absolutt anbefale å vurdere en med Webasto på strekningen din! Det er utrolig deilig å slippe å fryse for å kunne komme seg frem.
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Øyvind.h

6 mil i 120km/t med stans på midten er for mye for en 2011-2012 Leaf. Det kommer ikke til å bli stressfritt eller komfortabelt. Hastigheten må ned og komfort må ned.
Jeg vil sterkt anbefale deg å kjøpe en nyere bil med større batteri.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Limodriver

Dersom du kjøper en Leaf med dieselvarmer vil du nok komme frem og tilbake. Vinterstid vil jeg tro du må justere forbruket med lavere fart.

For din egen mentalhygiene vil jeg anbefale å kjøpe en nyere elbil med varmepumpe og lenger rekkevidde. Rekkeviddeangst er en reell engstelse som kan være rett så ubehagelig. 21kwh Leaf egner seg best til lokalkjøring da rekkkevidden om vinteren rett og slett er bedrøvelig.

Jeg vil tro en 24kwh eller 30kwh Leaf vil være et bedre alternativ, eventuelt kan du kjøpe en 21kwh, men være innforstått med at du må kjøre saktere på de kaldeste og de mest slapsete dagene.

Sjalabais

Én til som ikke kan anbefale dette. Vi har en 2012 Leaf med 5 stjerner på alle batteritester og 77000 km kjørt. Ikke installert Leafspy ennå. Nå om vinteren er det ca 45-70 km rekkevidde på fullada bil, alt ettersom hvor fort vi kjører og hvor hardt vi gasser på. Som andre sier, særlig stopp på midten og behov for ny oppvarming vil dra ned rekkevidden.
2012 Leaf Tekna

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA