Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ikke kjøp elbil!

Startet av Svolar, mandag 25. november 2019, klokken 16:35

« forrige - neste »

Svolar

Hvis en regner på hvordan mange produsenter kan komme i beit for å nå 95 CO2 målet til neste år, burde alle frastå å kjøpe elbil før siste mnd i 2020. Da kan en muligens få massive rabatter?

Electrix

LOL

Lykke til med å tro at du får alle til å kjøpe dieselbil i stedet i et helt år fremover bare for å muligens får noen flere rabatter...

Faktum er jo at det begynner å bli godt utvalg nå både i størrelser og rekkevidde så de fleste burde klare å finne en elbil som passer dem, jeg vil heller advare mot å vente for lenge med å selge bensin eller dieselbilen for det kan bli veldig mange biler som skal selges etter hvert.

Løp og kjøp elbil!
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Magnus Hansen

Hvis man ikke trenger bil nå, så er det jo ikke noe i veien for å vente å se. Det er jo ikke umulig at en eller flere produsenter er på hæla på slutten av året og selger billig for å minske boten. Men nå er jo dette et europeisk opplegg, så ville kanskje tro det kunne være mer å hente i større markeder. Ellers vil jo produsentene følge med på dette fortløpende og planlegge deretter. Det mest effektive tiltaket vil være å stoppe og selge de mest forurensende modellene. Dette er jo bilene de i utgangspunktet har høyest avanse på, men set hjelper lite hvis de også medfører store bøter

Trekkoppbil

#3
Det er en interressant tanke.
Bilfabrikanter som har nullutslippsbiler på lager i slutten av året, kan bli velvillige til å selge.

Spesiellt fabrikanter som selger høyutslppsbiler.

  • Dersom du selger 100 personbiler i eu med 100g co2/km, og en av bilene er nullutslippsbil, så vil nullutslippsbilen trekke ned snittet med ca 1 gram pr bil, og nullutslippsbilen sparer 100g a €95 som er verd €9500.
  • Dersom du selger 100 personbiler i eu med 200g co2/km, og en av bilene er nullutslippsbil, så vil nullutslippsbilen trekke ned snittet med ca 2 gram pr bil, og du sparer 200g a €95, som har en verdi på €19000.
Biler som slipper ut mindre enn 35g/km, vektes som 1,3 andre biler ut 2023.
Så en bilfabrikant som ligger på 100g/km, kan kutte bøter med €12350 på å selge en nullutslippsbil i slutten av neste år, etter mine beregninger.

Skal man prute på en ny elbil nå,  så kan man jo spørre om man kan få 100 000kr i rabatt, mot at man utsetter leveransen til etter nyttår, dersom produsenten har høye utslippstall.

Svolar



Daimler er vel en av produsentene som sliter mest. Setter til side 3.2 mrd euro for co2 bøter etc.

https://europe.autonews.com/blogs/daimler-facing-one-worst-years-decade-co2-compliance-costs-bite

Tipper de vil være villig til å selge billig fremfor å betale direkte bøter.

Magnus Hansen

Sitat fra: Svolar på mandag 25. november 2019, klokken 22:45


Daimler er vel en av produsentene som sliter mest. Setter til side 3.2 mrd euro for co2 bøter etc.

https://europe.autonews.com/blogs/daimler-facing-one-worst-years-decade-co2-compliance-costs-bite

Tipper de vil være villig til å selge billig fremfor å betale direkte bøter.

Jeg tror Mercedes vil være forsiktig med å dumpe prisen med fare for å skade varemerket.  Ellers er det jo utrolig hvor tregt ute de er når reglene har vært kjent i årevis.

Trekkoppbil

#6
Kunne de ikke øke batterikapasiteten til 20kwt på hybridene, i stedet for å ha tullebatterier?
Da Bolt kom på markedet var det snakk om at batteriet kosta ned i 145usd/kwh.  Å øke batterikapaistet med 10kwh, kan være snakk om småpenger i forhold til prisen for bøter.  Jeg veit ikke hva som skal til for å få en bilmodell under 35g/km, men klarer du det på en populær modell, så er nok mye gjort.

Man kan også dra ned utslippstallene ved å selge noen små billigbiler som Smart Electric.
Små billigbiler har begrensa transportkapasitet. De har kort levetid, går få km/år og har liten lastekapasitet, og de konkurerer gjene med sykkeltransport og moped, etc. På papiret kan Daimler få ned utslippstallene sine ved å selge denne typen småbiler, mens fabrikken selger i stor grad større personbiler til yrkestransport og det praktiske utslippet vil bli like stort.

Kitchendog

Er det ikke en liten sjanse for at produsentene setter ned prisene tidlig i 2020 istedenfor å vente til slutten? Det blir jo stadig flere produsenter som konkurrerer om kundene, og det kan koste de dyrt å gå glipp av kunder.

Magnus Hansen

Sitat fra: Kitchendog på onsdag 27. november 2019, klokken 22:26
Er det ikke en liten sjanse for at produsentene setter ned prisene tidlig i 2020 istedenfor å vente til slutten? Det blir jo stadig flere produsenter som konkurrerer om kundene, og det kan koste de dyrt å gå glipp av kunder.

Det er vel ikke noe grunn til å sette prisene særlig ned før man vet om det er nødvendig. De har vel sine prognoser og planer for hvordan de skal nå målet, og så må de tilpasse etterhvert ut i fra reelt salg. Så justerer de ved å satse på reklamekampanjer først. Og så eventuelt sette ned pris på elbiler og/eller begrense salget av de mest forurensende modellene.

daggad

Nå har jo vi masse incentiver for å velge elbiler i Norge.
Om det. Blir som trådstarter spår så vil vi nok få veldig konkurranse på disse nedsatte bilene fra andre markeder og mulig tynn tilgang.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jevel

#10
Jeg har nettopp gjort runden og kjøpt bil i fjor. Om du ser på prisene på biler i Norge kontra andre land så er prisene allerede en god del lavere i Norge enn andre plasser.

Det kan være at produsentene vil bruke pris til å øke salg for å unngå bøter, men det vil nok ha mer utslag i andre markeder enn her hjemme dessverre. 20 % avslag uten avgifter er mindre enn 20 % avslag pluss avgifter uansett hvordan man snur og vender på det.

ProsjektX

Tror også man skal være forsiktig med å inngå kontrakter på nyåret nå. Alle produsenter vil gå på en smell her. I snitt er de 21% unna målet på CO2 utslipp for solgte biler, så de skal selge fryktelig mange null-utslipp før de når målet. Og minimum er en elbil verdt rundt 8500-11.000 EUR, enda mer med høye utslippstall på bilparken (target varierer noe mellom hver produsent, basert på gjennomsnittlig vekt).

Så produsentene har all mulig grunn til å pushe ut elbiler alt de kan i år. og hvis de kan bruke pris som virkemiddel, så kommer de til å gjøre det. Kommer nok til å bli pene rabatter utpå høsten fra flere.

Litt mer info: https://theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_CO2_emissions_pv_EU_2018_20190806.pdf
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq


Gnilre

Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Kitchendog

Tilbudene gjelder jo stort sett biler som begynner å bli gamle på markedet, og blir erstattet av nye og bedre modeller. Skulle bare mangle at de må senke prisen på e-golf når Id-3 er rett rundt hjørnet. Mange nye biler har jo endel leveringstid, så hvis man venter med å bestille for lenge så risikerer man levering i 2021 og da kan man fort risikere moms, slik det rasles med sablene blant politikerne. Jeg bestilte bil siste virkedag i 2019, for det var allerede annonsert en prisstigning til nyttår. Bilen min ble 26 000,- dyrere to dager etterpå. Den har forventet levering i august, så hvis den ikke synker tilsvarende de neste tre måneder har jeg ikke tapt noe siden jeg ønsker levering i 2020. Jeg tror de har mer å hente på å senke prisene i andre land enn Norge, hvor elbiler allerede er billigere enn alternativene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA