Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sjekkliste ved kjøp av førstegenerasjons E-Golf (2014-2017)

Startet av dabis, søndag 24. november 2019, klokken 13:47

« forrige - neste »

dabis

Hei
Jeg poster dette med baktanken om at dere som vurderer å kjøpe en "eldre" E-Golf ikke går i bruktbilfella. Og til dere som eier en slik bil kan lete frem feil som da kan reklameres på før Garantien (100/150k eller 5 år) og Reklamasjonsrett (5 år) utgår

Jeg kjøpte min bil ny i 2015 å bilen har nå passert 100k. Jeg har nok fått en "Fredag før ferie bil" (hakket verre en mandagsbil) med mine snart 20 reparasjoner av alle mulige feil ønsker jeg og informere for og "redde" dere andre fra å gå i samme fella.

Ramset opp slik:

Rett etter utlevering da bilen var ny:
- Skeivt montert bakluke. Fører til slitasjeskader av lakk mellom støtfanger og bakluke.
- Dårlig dekning på Keyless
- Knepping ved åpning lukking av vinduer fremme.
- Dårlige knapper i rattet der du må tykke ekstra hardt etter at knappen gir etter.

Etter 30k kjørt ( 1 år)
- Skeivhet i karosseriet fører til at ruta sprekker veldig lett ved steinsprut. (totalt byttet 5 frontruter på 100k)
- Knirking i understell
- flekker i setetrekk bare du ser på de.
- Rust på bakbremser

Etter 60K kjørt (2 år)
-Feil på varmepumpe (ventil eller noe sånt)
-Feil på tilegsvarmeren
-Feil på Radiator (Lekkasje)
-Feil på Kondensator til AC (Radiatoren til ACen)
-Fortsatt knirking i oppheng og dempere
-Feil på Lader i bilen
-Feil på Høysspentkabler fra ladeport til lader (tok 14 dager og fikse da delene ikke var å oppdrive)

Etter 80K Kjørt (3,5 år)
- Bremseskjold fremme korroderer av sine fester å detter av bilen i fart og skader felgen.
- Knirking fra inklappbare speil
- Varmetråder i setet
- Knirking fra understell

Etter 100k kjørt (4 år)
- Knirking i understell
- Trange dørhåndtak
- Dører som er ute av possisjon (stål mot stål lyd)
- Rust rundt frontrute
- Feil på Varmeapparat (venter på feilsøking)
- Vannlekkasje inn begge bakdører
- Døde DLR lys

Ellers har jeg vært igjennom 3 serverbytter hos VW angående APP til bilen. Dette har vært ustabilt siden jeg kjøpte bilen for 4 år siden.

Er i gang med å heve kjøpet av bilen da nok er nok.
Innstillingen dems til alle feilene er at jeg ikke kan vente meg annet av en bil som er gått 100k og er 4 år gammel.


Om det er andre som har andre type feil så hiv dere på så får vi alt i en tråd for å hjelpe fremtidens eiere.


2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

rwilthil

Dette var overaskende lang liste, må vært en årntli Fredag før ferie det da!

Min er 2015 og har nå 48K bak seg. knirk fra bakstilling har den hatt fra ca 15K. Batteriet er byttet på garanti i 2018 ved 26K grunnet jordfeil (fikk ikke lade).

Utover det har den vært problemfri og innfridd.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


geear

Og jeg syns det var en del på vår 2014, inntil 65k, men den blir kort i forhold til det der. Noen av de samme feilene hadde vi og, skifte av batterikabler/ladeport, knirking og vannlekkasje i bakdørene. I tillegg hadde vi klunkelyd fra bakdemperne, så de ble skiftet. Fikk inntrykk av at det var en vanlig Golf-feil, men det var slik type feil som madammen aldri registrerte, men som jeg irriterte meg over hver gang jeg kjørte den. Noen av feilene førte til flere verkstedsbesøk, og flere dager om gangen, så det føltes som det var hyppige feil.

hemi

Ekstremt mye feil på 1 gen e-golf, har hatt selv, og det er eneste elbilen jeg har har hatt som gjenntatte ganger ble hentet på flakbil, desverre fortsetter de samme feilene år etter år.

Av eldre elbiler ser det ut som bmw i3 er en vinner, veldig lite feil f.eks. 94ah modellene og opp, litt på de før.


Har eid 8 elbiler, e-golf er den med mest feil, det inkluderer også 2 teslaer.

Håvar

Det var en drøy liste ja.
Problemer med varme kjenner jeg igjen, måtte bytte kompressor på 60k (pluss endel følgeskader i tørker bl.a. pga spon fra kompressor).

Bilen er 5 år til sommeren så vurderer en garantiutløpstest hos NAF.
Er det noen som har erfaring med denne testen, er den verdt bryet?
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

hemi

Eneste naf er brukbare til er å finne feil, dog ikke alltid feil er feil, men vil si det er verdt å gjøre.

På min mercedes GL fant de rust når jeg hadde på salgstest, den var da 3 år 3 mnd.... ALLE dører, mercedes nekta...

De fant dog også dårlig batteri, det var 1 uke gammelt og absolutt ikke dårlig.

1000kwh

Sitat fra: hemi på mandag 25. november 2019, klokken 11:57
Eneste naf er brukbare til er å finne feil, dog ikke alltid feil er feil, men vil si det er verdt å gjøre.

På min mercedes GL fant de rust når jeg hadde på salgstest, den var da 3 år 3 mnd.... ALLE dører, mercedes nekta...

De fant dog også dårlig batteri, det var 1 uke gammelt og absolutt ikke dårlig.
Har null tiltro til NAF da de ikke fant en haug med drit på min VW Passat som endte opp som et gedigent pengesluk. Dette var i forbindelse med kjøp av bil. En "strøken" bil.

Finn heller en skikkelig mekaniker som ikke er knyttet til hverken NAF eller bilforhandleren og be om en "garantiutløpstest". NAF har ikke noe monopol på dette og er ikke en offentlig instans. Finn en bra mekaniker på google i stedet. 

hemi

Tipper nok dette er ekstremt person og dagsavhengig i en stor organisasjon

terskaar

angående knirkelyd bakfra. Har denne lyden hver gang jeg kjører over fartsdumper.
Er dette noe dere har fått på garanti. Egolf 2015. Ellers har jeg i tillegg til listen måttet skifte sete belte etter det var opp flysset. Batteri sensor feil.

geear

Knirkelyd smører de bare opp, men i teorien må de fortsette med å pleie det (og evt skifte) til evigheten så lenge det først er meldt inn som reklamasjon.

Klunkelyd var demperne hos oss, og de ble skiftet.

JRF

Har en 2015 modell, og har ikke hatt så mye feil. Var feil på varmeapparatet som ble fikset, og appen var totalt ubrukelig ustabil så når gratisperioden gikk ut gadd jeg ihvertfall ikke å betale for det søppelet. Husker at jeg kunne trykke på start varming hvorpå den står og tenker seg om i noen minutter!!! før den enten startet varminngen, eller i halvparten av tilfellene kom frem med en feilmelding om at den ikke fikk kontakt med bilen, midt i en by med helt fin mobildekning og med bilen stående ute på gårdsplassen. Også har jeg i det siste hatt ladeproblemer hvor de først byttet ut ladekabler og plugg pga isolasjonsfeil/vannlekkasje også måtte oppdatere software når det fremdeles var problemer.

Men jeg har misstanke om at lakken er veldig svak på denne bilen. Da jeg har fått ekstremt mange steinsprut hull i lakken, spesielt fremme på panseret og fremre skjermer.
Og ved noen annledninger har radioen kuttet ut plutselig, også kommet tilbake igjen senere. Og en gang hadde den plutselig ikke noe DAB radio i noen dager, kun FM (valget for DAB var rett og slett borte fra menyen en periode for så å plutselig komme tilbake igjen).

Og av generelle klager som kanskje ikke kan regnes som feil så er antispinn ekstremt treg til å koble seg inn og lite effektiv (kan jo spinne i 2 sekunder før det skjer noe), og med adaptiv cruise kontroll aktivert når bilen forran stopper og man står i en lett oppoverbakke så ruller bilen et stykke bakover før den bremser. Dette skjer kun i veldig slakke oppoverbakker, mens i brattere bakker så ruller den ikke noe bakover når den stopper med cruise kontroll aktivert.

dabis

*Oppdatering* på denne Problembilen.

Etter en lengre saksgang med Forbrukerrådet osv.
Så ble jeg enig med selger om at de kjøper bilen tilbake.
Jeg fikk da en ok bruktpris basert på bilens tilstand.

Utkjøpsprisen ble 125 000.- etter takst.
Taksten var på ca 25 000.- i utbedringer som nye bremser. Service. skader og slitte dekk.

Takk til Albjerk Bil som hele tiden har hvert løsningsorientert.
Ingen av feilene har jeg måtte betale for da de har gått på nybilgarantien.





2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA