Lading på oppsatt tid

Startet av wakas akhtar, lørdag 23. november 2019, klokken 15:43

« forrige - neste »

wakas akhtar

Jeg har stilt inn lading fra 0000 til 0700 I appen og I bilen. Men alikevell driver den å lader med en gang pluggen kommet inn. Er det en feil i program varen?

Ingeniøren

Tror ikke det virker...

Lader lite hjemme men har sett på Youtube at bilen vil alltid prøve å lade full til det tidspunktet du har satt for avreise. Detter overstyrer innstillingen din. Trikset for å få utsatt lading som du ønsker er å trikse med avreisetidspunkt slik at bilen ikke starter å lade før midnatt.

Ikke optimalt på denne tid av året...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

RayBomb

Hvis bilen ikke klarer å komme til 100% oppladet på denne tiden, vil den starte ladingen tidligere.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

JaguarNorge

Det er ikke en feil i programvaren. Det er bilen som er programmert til å prioritere ladingen og lade til 100% om mulig. Så om man setter bilen til lading mellom 00.00 og 07.00, men bilen konkluderer med at den ikke kan lade opp til 100% i dette tidsrommet, så vil den starte ladingen med det samme for å komme så tett opp mot 100% som mulig.
Vi anbefaler om man ikke ønsker full lading, at man setter bilen til å lade til eksempel mellom 00.00 - 12.00, og at man så stopper ladingen når man skal kjøre kl 07.00. Det er kanskje ikke optimalt, men dette er hva man kan gjøre i dag. Vi har tatt ønsket med videre til fabrikken om en forbedret prosess rundt dette.

RayBomb

På live-stream som Stephen Boulter ledet, så var han og teamet veldig klar over at kundene ikke ønsket at bilen starter ladingen utenfor oppsatt ladeperiode hvis bilen ikke oppnår 100%. Uten at han lovet det, virket det ut fra det han sa, at Jaguar kommer til å endre denne adferden i en fremtidig oppdatering.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Eon

Det er også litt tungvindt at man må aktivere ønsket ladetidspunkt hver gang når bilen skrus av. Det burde virke slik at dersom man setter et prioritert ladeintervall, så lader den bare da.
First Edition, photon red, 22'' hjul med carbon inserts, performance seter
Software: S19B_19.40.4-436082 og TCU: Ukjent etter siste oppdatering

Maxwell_400

Jeg synes det virker fornuftig som det er satt i dag, det blir sure innlegg hvis en skal på langtur og bilen har kun ladet til 60% fordi en er gnien på ladetidspunktene. Men gjerne ja takk begge deler og mulighet til å sette max. SoC.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Jagfan

Jeg har testet funksjonen grundig og det som Jaguar/Boulter hevder stemmer ikke.
Hvis bilen parkeres med f.eks. 3 timer gjenstående ladetid, ladevindu mellom 01-07 og lading settes på pause (ellers lader den i vei til 100% med det samme), vil bilen likevel ikke starte lading innenfor spesifisert ladevindu på 6 timer. Og, avreisetidspunkt ikke satt. Mulig det er en feature, men gir ingen mening i mitt hode.
Johannes Nilsen
HSE First Edition, Levert April 2019
XJ-SC, HE 5,3l 1987 mod.

Vind

Jeg bruker Tibber, og har slått på "Smart Lading". 

Kom hjem fra en langtur i går og satt bilen i lading, og sjekket - og var litt "skuffet" over at bilen bare ladet med 3%  i timen på kvelden - da ville ikke bilen bli 100% til avreisetidspunkt i dag kl 07:30.  Når jeg starter i dag er bilen 100%.  Sjekker ladekurven, og Tibber har da ladet "så lite som mulig" frem til lav pris kl 00:00, og så full lading frem til 7.00 hvor bilen var fulladet (og prisen går opp igjen).  Hadde den ventet med å lade i det hele tatt til kl 00:00 ville den ikke vært full i dag tidlig - så det er bra.

Har meldt inn en del ønsker på mere detaljert styring til Tibber, bla at jeg ikke trenger 100% alle dager, og håper på gode endringer derfra. 

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Eon

Det fungerer så lenge man gjør alt i bilen, har satt ønsket ladevindu, for min del 2330-0700, OG har satt avreisetidspunkt neste dag. Til slutt må man aktivere utsatt lading når man skrur av bilen på infotainmentskjermen. Da lyser det blått over ladekontakten når man plugger inn, samt at kommer det en melding om at bilen utsetter lading i display. Eneste unntak er når det ikke er tid til å lade til 100% i ladevindu, eller avreisetidspunktet kommer for tidlig. Kravet om å nå 100% før avreisetidspunkt overgår alt annet. Dersom man ikke ønsker å lade til 100% kan ladevindu gjøres mindre, samt at avreisetidspunkt settes lenger utpå dagen.

Sitat fra: Jagfan på onsdag 18. desember 2019, klokken 11:14
Jeg har testet funksjonen grundig og det som Jaguar/Boulter hevder stemmer ikke.
Hvis bilen parkeres med f.eks. 3 timer gjenstående ladetid, ladevindu mellom 01-07 og lading settes på pause (ellers lader den i vei til 100% med det samme), vil bilen likevel ikke starte lading innenfor spesifisert ladevindu på 6 timer. Og, avreisetidspunkt ikke satt. Mulig det er en feature, men gir ingen mening i mitt hode.
First Edition, photon red, 22'' hjul med carbon inserts, performance seter
Software: S19B_19.40.4-436082 og TCU: Ukjent etter siste oppdatering

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA