Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

initiallading

Startet av PLUTO, fredag 30. november 2007, klokken 20:44

« forrige - neste »

PLUTO

jeg har nå kjørt initiallading på min Think og ble litt spørrende til denne prosess. I følge databladene fra SAFT skal en initiallading gi 10A i 15 timer. Når jeg startet den sent i går kveld (natt) startet den med 15A. Når jeg stod opp idag var den på i ca 8A. Den ble også ferdig med hele initalladingen på 10,5 til 11 timer. Er det noen som vet om Think har laget en egen initiallading, eller om det er noe rart med min bil? Jeg hadde tømt batteriene godt før jeg startet.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Det stemmer overens med resultatet jeg fikk da jeg tok initiallading for en måned siden. Jeg har B116-program. Det virker som om programmet i  Th!nk ikke følger anbefalingen fra Saft.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Jeg har også B116. Det var jo på en måte betryggende at det ikke var en feil på min bil, men en programmerings greie i Think. Jeg vil vel tro at de har gjort det ut fra erfaring eller råd fra SAFT. Synd at jeg ikke hadde strømmåleren på slik at jeg kunne se hvor mye strøm han hadde ladet inn i batteriet. Tok du en initiallading fordi du hadde skiftet en blokk eller av andre grunner?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Tok initiallading fordi "El Rayo" hadde stått ubrukt mer enn 1 måned.

Kjørte den ned på ca 20% før jeg parkerte og koblet til vedlikeholdslader med 13,5V i 12-volt-uttaket.

Ved første initiallading, som jeg avbrøt ved 92% noterte jeg 160V batterispenning ved +12A batteristrøm og batteritemperatur 11oC.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

#4
Tror dere at C-Tek ladere er OK til å lade opp NiCADs. Det står på info at etter en avsulfateringsfase med svingende puls strøm så er det fullkjør med konstant strøm opp til en spenningsgrense og til slutt en begrenset strøm forsyning for at spenningen ikke blir for høyt.

Den første fasen kan sløyfes men om man lade to SAFT blokker samtidig er det ikke sikkert den oppstartsfase kjøres.

Her er det snakk om bare noen få tilfeller under testing av blokker.
Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#5
Blybatteri lades med konstant spenning (volt) til strømmen synker under et visst nivå.
NiCd lades med konstant strøm (ampere) til spenningen når et visst nivå, avhengig av temperatur.

C-Tek er tilpasset ladekarakterisitkk og grensespenning på 12V blybatteri ved rundt 25o. C-Tek har egen posisjon for kaldere temperatur; grensespenningen økes fra 14,4V til 14,7V.

Dersom du bruker den til å lade 12V NiCd må du overvåke manuellt både ladespenning og batteritemperatur. Tør ikke si sikkert om C-Tek vil overlade NiCd eller om de ikke blir fulladet, det er avhengig av batteritemperaturen.

Du må uansett avbryte ladingen når C-Tek går over til konstant spenning (grønn LED tenner).

I modellbutikker får man f.eks Multiplex LN-5014 digitallader for en 1000-lapp. Den drives av 12V blybatteri og kan programmeres for NiCd fra 1 - 14 celler og ladestrøm opp til 5A. Man leser ut antall Ah ladet og den har også programmerbar utladefunksjon med justerbar sluttspenning med Ah utladet, men klarer ikke mer enn 0,8A utladestrøm ved 6V.

I "gamle dager" hurtigladet vi 9,6 volt tette NiCd med en lang ledning som seriemotstand fra 12V bilbatteri. Når NiCd batteriet ble lunkent var det ferdig ladet (ca 80% SOC). Med de kostet heller ikke 6.000,- pr stk, så det gjorde ikke så mye om de smeltet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Takk for det. tror ikke at to blokker kommer til å bli fulladet fordi hovdeladeren kjører 9volt per blokk og C-tek vil bare levere opp til 14.7 pr 2 blokk. Men det er nok til å få liv i blokker som er helt utladet. Skal være forsiktig her, det lover jeg.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

bosonic

Sitat fra: Ken på fredag 08. februar 2008, klokken 14:56
Tror dere at C-Tek ladere er OK til å lade opp NiCADs. Det står på info at etter en avsulfateringsfase med svingende puls strøm så er det fullkjør med konstant strøm opp til en spenningsgrense og til slutt en begrenset strøm forsyning for at spenningen ikke blir for høyt.

Den første fasen kan sløyfes men om man lade to SAFT blokker samtidig er det ikke sikkert den oppstartsfase kjøres.

Her er det snakk om bare noen få tilfeller under testing av blokker.
Ken

Jeg tror det er ekstremsport å lade NiCad's med en blylader uansett type, det er jo helt forskjellige laderegimer på bly og NiCad.
En strømforsyning hvor spenning og strøm kan justeres kan brukes i forbindelse med en timer.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ken

Jeg bare spurte fordi jeg lest at bulken av ladingen med C-tek kjøres på konstant strøm, noe som de gamle bly ladere kunne ikke greie. Om man beregner riktig så kan bruk av en timer være lurt. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

I stedet for å gjøre det enkelt, og kjøpe en laboratoriestrømsforsyner og justere denne til å levere konstant strøm, burde det være mulig å bruke et blybatteri, tilkoblet f.eks C-tec lader, og så koble NiCd blokken til 12V blybatteriet via en dobbelkoblet 12V halogenpære. Dette burde gi en tilnærmet konstant 5A lading av NiCd blokken.  ???
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

Jeg vender tilbake til det opprinnelige tema.
Jeg tok en ny initial lading nå og hadde måleren på. Den målte 23,32 Kwh, noe gikk nok til å lade 12V.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

Er ikke ekte lab power supply veldig dyre? Jeg har jo C-tek allikevel.
Jeg huske da jeg var på et sveisekurs at læreren vist oss en gammel DC sveisemaskin som besto av en AC motor som kjørte en DC generator. Ikke veldig effektiv kanskje men han satte pris på at DC strømmen var helt ren i forhold til "rectified" AC. Ga veldig fine sveis. Kunne ikke det være noe til hurtig ladere? Ken
Tilbake til initiallading........
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Ken på søndag 10. februar 2008, klokken 00:41
Er ikke ekte lab power supply veldig dyre?

Jeg betalte ca. 2000 DKR ( ny pris) for min som er på 0-30V og 0-20A . Har etterhvert ladet rundt 1000 blokker med den. Modifiserte kjøleviften, slik at den alltid sviver på redusert turtall, men kan ved behov slå inn på termostatstyringen.

På Ebay betalte vi 50 USD for en HP laboratoriestrømforsyner på 0-10V og 0-100A og som opprinnelig kostet 3000 USD. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hens

Tidsforbruk på initiallading.
Når batteriet initiallades, lades det normalt fra 0 til terskelspenningen er nådd. Deretter gis batteriet 10 A i 4-5 timer.
På stilling 15A tar det 5,5 til 6 timer å lade opp til 100%, + 4 timer med 10A overlading =ca 11 timer.

MEN !
Ladingen er ikke temperaturovervåket under initiallading, det kan derfor være risikabelt å kjøre gamle batterier med initiallading.

Når batteriene blir gamle tar det ofte lenger tid å oppnå terskelspenning, og dette gir ekstra oppvarming av batteriene.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Kan initiallading kjøres på 15A? Jeg trodde at det var en overstyring av laderen som ga 10 A i 15 timer altså 150% lading. Om dette er mulig så ville det være risikabelt på alle blokker.

Når et det sommer og temperatur kontroll er nesten umulig. Den siste vannfylling måtte utføres etter 27A overlading fordi det var fullstopp etter at laderen nådde 40 grader. Tror det går bra.

Et par vifter motorer på vei foreløpig Hens.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA