e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, ons 20. nov 2019, kl. 09:36

« forrige - neste »

ThomasEL

Sitat fra: daktari på fre 15. mai 2020, kl. 13:49
Bare pass på å starte lading Asap  med 3% på vinteren, SOC kan falle når batteriet blir nedkjølt - så får ikke 12V lading, og da kommer det ikke igang igjen.

Definitivt enig👍
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Kølis

Bare pass på å starte lading Asap  med 3% på vinteren, SOC kan falle når batteriet blir nedkjølt - så får ikke 12V lading, og da kommer det ikke igang igjen.
.., og dette har du belegg for? For dette er rett og slett tøys!!!

Sent from my iPhone using Tapatalk
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

Øyvind.h

Et iskaldt batteri har mindre tilgjengelig energi enn et driftsvarmt. Og det er uansett uheldig å la batterier stå med veldig lite strøm.
Rådet er  godt, selv om jeg ikke vet om Audi kutter forbruk fra batterier når det er nesten tomt på lik linje med andre produsenter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ThomasEL

Jeg ser heller ikke akkurat hva som var så kontroversielt med det rådet fra «Daktari»..?
Personlig har jeg så lenge jeg har kjørt elbil bestrebet å plugge raskt i gang lading hvis jeg ankommer med mindre enn 20%...
- Hvorvidt det er tvingende nødvendig, er en annen sak.

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

Kølis

Sitat fra: ThomasEL på lør 16. mai 2020, kl. 09:27
Jeg ser heller ikke akkurat hva som var så kontroversielt med det rådet fra «Daktari»..?
Personlig har jeg så lenge jeg har kjørt elbil bestrebet å plugge raskt i gang lading hvis jeg ankommer med mindre enn 20%...
- Hvorvidt det er tvingende nødvendig, er en annen sak.
Påfunn hjelper ingen.
Eneste man skal ta hensyn til i følge Audi er å ikke lade mer enn 80% i «hverdagen». Lade kun til 100% for langkjøring.
Dette er det belegg for.

2021 Audi e-tron SB 55

storeulv

Jeg tenker at 3 % er såpass lite at min ryggmargsrefleks er å legge inn et ladestopp. De 3% forutsetter jo at alle parametre stemmer med virkeligheten, noe som for meg ville ha vært et veddemål med litt for høye mot-odds.

Men jeg stusser litt på dette med 500 kg ekstra vekt. Regner med det er passasjerer og bagasje fordelt på 300 kg folk à 75 kg og så 200 kg med bagasje? 200 kg høres mye ut for meg, og jeg er vant til å reise med 3 jenter...
Audi e-tron 50AS MY 2020

daktari

Sitat fra: Kølis på lør 16. mai 2020, kl. 09:03

Ta en titt på en av TeslaBjørns videoer der han må redde en bil etter en slik situasjon. Så utfordrer jeg deg til å teste med Audien din og dokumentere at det går bra.
PS. Min ex-Tesla varslet om at du bør lade øyeblikkelig ved lav SOC når man parkerer.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ThomasEL

Sitat fra: storeulv på lør 16. mai 2020, kl. 09:31
Jeg tenker at 3 % er såpass lite at min ryggmargsrefleks er å legge inn et ladestopp. De 3% forutsetter jo at alle parametre stemmer med virkeligheten, noe som for meg ville ha vært et veddemål med litt for høye mot-odds.

Men jeg stusser litt på dette med 500 kg ekstra vekt. Regner med det er passasjerer og bagasje fordelt på 300 kg folk à 75 kg og så 200 kg med bagasje? 200 kg høres mye ut for meg, og jeg er vant til å reise med 3 jenter...

Hehe, 500kg er nok «overkill», ja! Men forsøkte som sagt å simulere et litt «worst case scenario». Ikke ofte det er tett snøvær uten at jeg senker farten heller. Men et lite ladestopp er jo heller ingen krise.

Kølis:
At det kan være smart å sette bilen til lading hvis man kommer frem med 3% SOC, og særlig i -20 grader, er vel kanskje litt mer enn et «påfunn»? 😉

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

Kølis

Sitat fra: ThomasEL på lør 16. mai 2020, kl. 10:05

Hehe, 500kg er nok «overkill», ja! Men forsøkte som sagt å simulere et litt «worst case scenario». Ikke ofte det er tett snøvær uten at jeg senker farten heller. Men et lite ladestopp er jo heller ingen krise.

Kølis:
At det kan være smart å sette bilen til lading hvis man kommer frem med 3% SOC, og særlig i -20 grader, er vel kanskje litt mer enn et «påfunn»?
Sitat fra: daktari på lør 16. mai 2020, kl. 10:02

Ta en titt på en av TeslaBjørns videoer der han må redde en bil etter en slik situasjon. Så utfordrer jeg deg til å teste med Audien din og dokumentere at det går bra.
PS. Min ex-Tesla varslet om at du bør lade øyeblikkelig ved lav SOC når man parkerer.
Klart det er smart - ikke mulig å bruke den før man lader.
Men dette med at lav SOC killer batteripakken er oppspinn! Og ladingen går såååå fint selv om bilen er kjørt til det stopper uansett temperatur.
Høy SOC (over 80%) er frarådet, som få bryr seg om og det er særs merkelig.
Jeg bryr meg egentlig ikke, kommer aldri til å kjøpe en brukt batteribil.
Ferdig nå - må spre gjerne angst for all verdens ting for meg.

2021 Audi e-tron SB 55

ThomasEL

Tror ikke vi er så uenige, snakker nok bare litt forbi hverandre.

Jeg tenker jo heller ikke «umiddelbart» i den forstand at den må plugges i innen 10 minutter etter ankomst.

Men jeg hadde ikke likt så godt å stå parkert over hele natten med bare 2-3%. Det hadde jeg egentlig også forsøkt å unngå sommerstid også.

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

geear

Sitat fra: Kølis på lør 16. mai 2020, kl. 10:15
Sitat fra: ThomasEL på lør 16. mai 2020, kl. 10:05

Kølis:
At det kan være smart å sette bilen til lading hvis man kommer frem med 3% SOC, og særlig i -20 grader, er vel kanskje litt mer enn et «påfunn»?

Klart det er smart - ikke mulig å bruke den før man lader.
Men dette med at lav SOC killer batteripakken er oppspinn! Og ladingen går såååå fint selv om bilen er kjørt til det stopper uansett temperatur.
Høy SOC (over 80%) er frarådet, som få bryr seg om og det er særs merkelig.
Ferdig nå - må spre gjerne angst for all verdens ting for meg.

Nå kommenterte vel ikke daktari levetid eller batterihelse i innlegget du siterte og kalte tull? Jeg forstod det slik at han sa at hvis du parkerer med et varmt batteri på 3%, så kan du risikere at bilen er helt død etter den har kjølt seg ned. Det er fordi den får så lav spenning på pakken at den slutter å lade 12V, og når 12V går tom så funker ikke bilen, fordi alt av instrumentering går på 12V.

Støtter rådet hans om å plugge i umiddelbart 100%, både for batterihelse og for å unngå trøbbel. Og har du ikke anledning til å lade der du står parkert, så bør du hurtiglade FØR parkering, i stedet for å la den stå på lav SoC og planlegge å hurtiglade "borti gata" senere.

daktari

Jepp, det GR sier. Keitete (og dyrt?) å stå på fjellet og må lade 12V. Var jo en drosjesjåfør som saksøkte Tesla for den featuren.
Bra Kølis misforstod.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Sitat fra: Kølis på lør 16. mai 2020, kl. 10:15
Men dette med at lav SOC killer batteripakken er oppspinn!
.

Med dine utsagn er jeg litt usikker på hva du egentlig har for en agenda.

Men det er ekstremt godt dokumentert at lav SoC er skadelig. Jeff Dahn er en av verdens mest anerkjente forskere på batterier.

https://youtu.be/pxP0Cu00sZs

Øyvind.h

Det er også veldokumentert at et iskaldt batteri kan levere langt mindre strøm enn et driftsvarmt batteri.
Så får hver og en avgjøre hvem som kun kommer med tøys og oppspinn. Forskere, eller salgsbrosjyrer?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Det gjør både Tesla og i3. Man sparer og tid og energi på å ikke måtte varme opp batteriet en ekstra gang før lading.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA