Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Orbit på søndag 19. april 2020, klokken 18:35
Sitat fra: Ledam på søndag 19. april 2020, klokken 18:32
I følge tabellen hans er E-tron 50 veldig glad i strøm (Wh/km). Hvorfor skulle denne bruke mer strøm enn E-tron 55?

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 17. april 2020, klokken 09:08
11:55, men vått og 8 grader.
Så forkjellen i vær og kjøreforhold betyr mye mer for forbruk enn forskjellen mellom modellene (som forventet).
Vått vs tørt føre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

Er det noen her på forumet som har kjørt Rv9 Setesdalen på vinterføre med e-tron 50?

Jeg har 19,5 mil med ca 800 høydemeter hjemmefra til Hovden.
Jeg har vel kalkulert med at det stort sett skal gå uten lading, men er forberedt på at med takboks og full bil KAN bli noen minutter med lading på dager med skikkelig dårlig føre.

Teslabjørn konkluderte vel på sin Geilotur (23 mil) at det akkurat hadde gått hvis han hadde kjørt helt til 0%. Dette er 3,5 mil kortere, men 200 høydemeter mer.

Normal gjennomsnittshastihet for meg opp Setesdalen er ca 75km/t
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

geear

Snittfart er en ting, men hvis du kjører som resten av deltakerne i "påskerally på Rv 9", så ligger det ganske jevnt i 90-95 på speedoen i 80-sonene - men ikke på dagene med verst føre såklart, selv om det også da såklart er noen kamikazehelter på jobb.   :P :laugh:

Har ikke samme bil og kjører bare deler av rv 9, men det er utrolig drit når du må endre hvordan du kjører fordi det er helt i grenseland at det går, ikke noen digg følelse, og et år eller to med degradering kan ta marginen du har/hadde. En annen sak er at iallfall min erfaring er at det ofte kan være utfordrende å starte hytteturer med 100%, fordi man gjerne kjører fredags ettermiddag, og har vært på jobb eller tatt noen ærender før, så er marginen borte da og. Liker ikke når det blir så marginalt, selv om det går. Og det er jo også mange ladesteder oppover rv9, men kun 1-2 hvert sted, og de er ganske trafikkerte på utfartsdager.

eivhelle

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 21. april 2020, klokken 17:09
Er det noen her på forumet som har kjørt Rv9 Setesdalen på vinterføre med e-tron 50?

Jeg har 19,5 mil med ca 800 høydemeter hjemmefra til Hovden.
Jeg har vel kalkulert med at det stort sett skal gå uten lading, men er forberedt på at med takboks og full bil KAN bli noen minutter med lading på dager med skikkelig dårlig føre.

Teslabjørn konkluderte vel på sin Geilotur (23 mil) at det akkurat hadde gått hvis han hadde kjørt helt til 0%. Dette er 3,5 mil kortere, men 200 høydemeter mer.

Normal gjennomsnittshastihet for meg opp Setesdalen er ca 75km/t
Geilo ligger på rundt 760 moh, mens Hovden ligger rundt 800 moh. Så sammenligningen med Geilo testen til Tesla Bjørn er ganske relevant. Snitthastigheten opp Setesdalen er nok også litt lavere enn strekningen Oslo- Geilo. Så jeg tror du har relativt bra margin.

Jeg har ikke kjørt Setesdalen på vinteren, men kjørte en tur i fjor sommer med e-golf med rekordlavt forbruk. Så terrenget er absolutt gunstig for å få lavt forbruk. Jeg kjørte da fra Lillesand, krysset over til Evje og derfra videre over hovden og haukelifjell. Det er også bra med ladestasjoner på strekningen, så man har gode muligheter for lading underveis om været slår seg helt vrang.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

ThomasEL

Ja, jeg tror også det skal være svært krevende kjøreforhold før det ikke går fra 100%-0%, men gr har jo rett i sine betraktninger angående marginer, og at den følelsen kan være stressende.

Jeg har jo kjørt dette stykker med Leaf 40kWt de siste halvannet årene. Sommerstid kommer den greit fram uten lading. Vinterstid, med takboks, fem personer og bagasje, så mangler jeg vel et par mil uten lading.
Men har vel til gode å se noen vintertester der ikke e-tron 50 slår Leaf 40kWt med i alle fall 5 mil...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

eivhelle

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 21. april 2020, klokken 21:18
Ja, jeg tror også det skal være svært krevende kjøreforhold før det ikke går fra 100%-0%, men gr har jo rett i sine betraktninger angående marginer, og at den følelsen kan være stressende.

Jeg har jo kjørt dette stykker med Leaf 40kWt de siste halvannet årene. Sommerstid kommer den greit fram uten lading. Vinterstid, med takboks, fem personer og bagasje, så mangler jeg vel et par mil uten lading.
Men har vel til gode å se noen vintertester der ikke e-tron 50 slår Leaf 40kWt med i alle fall 5 mil...
En mindre og lettere bil som Leaf eller e-golf blir mer påvirket når man legger til ekstra last og takboks. Det har langt mer å si om du legger til 350kg last på en bil som veier 15-1600kg enn en bil som veier 2500kg. Takboksen merker man heller ikke så mye til på landevei, når farten er relativt lav.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Øyvind.h

Mens tyngre biler straffes ditto hardere for vekten som skal løftes.
19,5 mil i moderat hastighet burde gå bra på vinteren. Problemet med en 20 mils tur oppstår først når du har vesentlig andel motorvei.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Tenker slik at det er en lineær økning i forbruk knyttet til vekt (eller mer lineær) mens derimot luftmotstand er en kvadratisk økning. En stor bil som e-tron straffes mye hardere for fart enn for vekt, relativt sett. Men den veier jo fullastet nesten dobbelt så mye som en i3 også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

eivhelle

Sitat fra: daktari på onsdag 22. april 2020, klokken 12:53
Tenker slik at det er en lineær økning i forbruk knyttet til vekt (eller mer lineær) mens derimot luftmotstand er en kvadratisk økning. En stor bil som e-tron straffes mye hardere for fart enn for vekt, relativt sett. Men den veier jo fullastet nesten dobbelt så mye som en i3 også.

Høy vekt betyr at rullemotstanden dominerer mye mer på lave hastigheter. Det betyr at du må kjøre fortere før du kommer opp i en hastighet der luftmotstand og rullemotstand gir samme bidrag. Sagt på en annen måte. For en liten og lett elbil vil gjerne luftmotstanden bli dominerende allerede ved 70 km/t. For en tung bil som etron må du gjerne opp i 90 km/t før luftmotstanden dominerer.

Så derfor tror jeg egentlig at problemstillingen er den motsatte. Altså at etron straffes mindre for høy hastighet enn en mindre og lettere bil.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Pippus

Sitat fra: eivhelle på onsdag 22. april 2020, klokken 14:48


Så derfor tror jeg egentlig at problemstillingen er den motsatte. Altså at etron straffes mindre for høy hastighet enn en mindre og lettere bil.
Det er sikkert riktig...relativt sett..., men pga form, luftmotstand, vekt og liten effektivitet..., så "taper" den også reelt sett i alle hastighetsområder. Jeg mener hvis man sammenligninger effektivitet med en liten og lett elbil..
Tilstrekkelig rekkevidde i luksuriøs stillhet er uansett viktigere for meg 8)

eivhelle

Sitat fra: Pippus på fredag 24. april 2020, klokken 20:54
Sitat fra: eivhelle på onsdag 22. april 2020, klokken 14:48


Så derfor tror jeg egentlig at problemstillingen er den motsatte. Altså at etron straffes mindre for høy hastighet enn en mindre og lettere bil.
Det er sikkert riktig...relativt sett..., men pga form, luftmotstand, vekt og liten effektivitet..., så "taper" den også reelt sett i alle hastighetsområder. Jeg mener hvis man sammenligninger effektivitet med en liten og lett elbil..
Tilstrekkelig rekkevidde i luksuriøs stillhet er uansett viktigere for meg 8)
En stor bil vil alltid tape mot en mindre bil når man sammenligner forbruk. Men den store bilen kompenserer med større batteri. Jeg har i dag to elbiler, e-golf og etron. På småkjøring i 40 soner er forbruket nesten dobbelt så høyt på etron sammenlignet med e-golf. På motorvei er forskjellen langt mindre. Derfor klarer e-golfen omtrent å matche rekkevidde til etron 50 i 40 km/t, mens etron har langt bedre rekkevidde når man kjører på motorvei.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Kølis

Fra Sundvollen med e-tron 50 til Tromøya i går, 270 km.
To stk i bilen og bra mye bagasje (full bil med nedslått baksete).
Hadde veldig lyst å se om vi ikke behøvde å lade langs veien, tross mye motorvei. Hadde igjen 11% ved destinasjon og da med et forbrukt på fine 20,9 kWh/100 km.
Kjørestilen sparte oss for reisetid, det er det ingen tvil om. Veldig greit å vite ved utfartsdager at dette er mulig. For ladekø er rett og slett den værste form for kø (sier jeg som kjøpte 50).

5 km/t over i alle fartsgrenser, unntagen 90 og 100 sonene.
Og i forsøket kun 100 km/t i 110 sonene.
Snittfart 78 km/t (typisk med A6'n 85 km/t).
Tørt føre og ca. 14 grader.

En annen case, ikke sikker på at en 55 hadde funket bedre. Jada kjørt normalt på motorveien og fint det, men med nødlader. Jeg lader med 10A (ikke 8A) og e-tron tar da 2 kw. Ladetid 1d, 4t og 27m. Jeg skal lade ca 60 kw, en nesten tom 55 tar hvor lang tid?

Spent for hjemturen, blir høyre kjørefelt da også 😆
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

Elmic82

Sitat fra: Kølis på lørdag 25. april 2020, klokken 07:10
Fra Sundvollen med e-tron 50 til Tromøya i går, 270 km.
To stk i bilen og bra mye bagasje (full bil med nedslått baksete).
Hadde veldig lyst å se om vi ikke behøvde å lade langs veien, tross mye motorvei. Hadde igjen 11% ved destinasjon og da med et forbrukt på fine 20,9 kWh/100 km.
Kjørestilen sparte oss for reisetid, det er det ingen tvil om. Veldig greit å vite ved utfartsdager at dette er mulig. For ladekø er rett og slett den værste form for kø (sier jeg som kjøpte 50).

5 km/t over i alle fartsgrenser, unntagen 90 og 100 sonene.
Og i forsøket kun 100 km/t i 110 sonene.
Snittfart 78 km/t (typisk med A6'n 85 km/t).
Tørt føre og ca. 14 grader.

En annen case, ikke sikker på at en 55 hadde funket bedre. Jada kjørt normalt på motorveien og fint det, men med nødlader. Jeg lader med 10A (ikke 8A) og e-tron tar da 2 kw. Ladetid 1d, 4t og 27m.

Spent for hjemturen, blir høyre kjørefelt da også 😆

20,7kwh?
Det var særdeles lavt forbruk! Jeg sliter med å holde meg under 30kwh 😂

Når det er sagt så har det bare være småkjøring på 15-20km. Blir nok bedre på langtur ☺️
E-tron 50 AB 2020 Levert Mars

Kølis

Det er slik med vår og det, men det gjør ikke noe. Destinasjonslader hver dag, da til maks 80% (hverdagsbruk) med ladestasjon (25A). e-tron tar da typisk 4,9 kw.

🚙💨💨
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

Elmic82

Sitat fra: Kølis på lørdag 25. april 2020, klokken 07:34
Det er slik med vår og det, men det gjør ikke noe. Destinasjonslader hver dag, da til maks 80% (hverdagsbruk) med ladestasjon (25A). e-tron tar da typisk 4,9 kw.

🚙💨💨

Fantastisk allsidig bil og en drøm å kjøre. Så det går helt fint med litt høyt forbruk på småkjøring.
Vi har ladestasjon hjemme vi også. Med smartlading blir det ikke mange kronene i drivstoff 😊

Godt å høre at det er mulig å oppnå nærmere 30mil på en lading da vi planlegger "bilferie" i sommer😀
E-tron 50 AB 2020 Levert Mars

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA