e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, ons 20. nov 2019, kl. 09:36

« forrige - neste »

Contango

OK. Med mindre det er gjort en software endring uavhengig av den nye 55 utgaven er det en enkel måte å se forskjellen mellom ny og gammel utgave på. Jeg lager en egen tråd som gjør det lettere å søke i ettertid hvor jeg summerer dette, ukenummeret og Orbits forklaring på hvor man finner prod dato.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Kires

Noen forbruks rapporter for kjøring opp/ned fra fjellet i møkkaværet vi har hatt her i sør i helgen? Vurderer å signere på en 50 i morgen så nysgjerrig.
2026 Tesla Model Y LR
2023 VW ID.3 Pro S

hemi


elektro

Sitat fra: Kires på søn 09. feb 2020, kl. 19:57
Noen forbruks rapporter for kjøring opp/ned fra fjellet i møkkaværet vi har hatt her i sør i helgen? Vurderer å signere på en 50 i morgen så nysgjerrig.

Se videoen til Teslabjørn, han klarte akkurat 230 km. fra Alnabru til Geilo med litt aktiv kjøring, men valgte å lade på Hagafoss for sikkerhets skyld. Det vil de fleste gjøre, eller man vil lette litt på gassfoten når man ser at estimert batteri ved anokomst er 0%.. :-) Dette er vel ca. 700 høydemeter, og været var ikke det beste mht. forbruk. Heller ikke det verste.
https://www.youtube.com/watch?v=EcK2cf4ZglI

Motor kom fra Vulkan i Oslo sentrum til Sjoa, 259 km, via RV4, før bilen stoppet. ca. 200 høydemeter. Tror det var noen minusgrader og mistenker at de kjørte relativt rolig, og det er lite motorvei, mye 80-sone.

Vet ikke om dette hjelper deg noe. Ingen kjøretur er lik, og har du mer motorvei og enda flere høydemeter, vil du fort komme ned mot 200 km. praktisk rekkevidde med kaldt/vått/vindfullt vær. På ren motorvei, fra lader til lader, enda mindre, hvis du kjører fort.

Jeg kjørte tur/retur fra Bærum til Oslo Lufthavn Gardermoen i natt med 2019 modell e-tron 55. Det blåste kuling og var veldig vått, med ca. 5 grader. Jeg lå i 115-130 km/t på speedometeret der hvor det ikke var alt for store vanndammer i hjulsporene i 100-110-sonene.. Ellers 80-100 km/t over gjennom Oslo pluss noe 30-50 km/t i hver ende, naturligvis. Kjøremodus Dynamic/Sport oppover og Comfort hjem. AC ECO 21.

Forbruket endte på 27,8 kWh/100 km. over 140 km som tilsier en rekkevidde på ca. 230 km. med e-tron 50.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tellus

TB demonstrerte vel på denne turen ca 200 km praktisk rekkevidde. Ingen normale personer ville tatt sjansen på å kjøre helt til Geilo.

eivhelle

Sitat fra: Tellus på man 10. feb 2020, kl. 16:06
TB demonstrerte vel på denne turen ca 200 km praktisk rekkevidde. Ingen normale personer ville tatt sjansen på å kjøre helt til Geilo.
Vil ikke akkurat kalle det risikabelt å stoppe på Hagafoss etter 218 km og 7% (10km) i margin. Så jeg tror vi sier 220 km om en har 500 høydemeter stigning på veien og våt veibane.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Tellus

De fleste vil vel foretrekke å planlegge lading med i hvert fall 10% igjen. Legg til at TB var alene i bilen. Ingen kone, barn, eller oppakning. Været var kanskje ikke helt topp, men det kan bli veldig mye verre også. At turen foregikk så og si helt utenfor motorvei betyr også en del. Kjører du E6 nordover fra Oslo mot Lillehammer eller Kvitfjell så drar du mer strøm. TB kjørte vel ikke helt opp på hytteområdet på Geilo heller tipper jeg. Blir 200 høydemeter til hvis hytta er på 1000 meter.

På den andre iden er vel kanskje ikke TB den som kjører spesielt forsiktig heller. Alt i alt ville jeg tenkt 200 km, men hvis jeg hadde 20% igjen på Ål hadde jeg nok latt det stå til  :)

eivhelle

Sitat fra: Tellus på man 10. feb 2020, kl. 18:12
De fleste vil vel foretrekke å planlegge lading med i hvert fall 10% igjen. Legg til at TB var alene i bilen. Ingen kone, barn, eller oppakning. Været var kanskje ikke helt topp, men det kan bli veldig mye verre også. At turen foregikk så og si helt utenfor motorvei betyr også en del. Kjører du E6 nordover fra Oslo mot Lillehammer eller Kvitfjell så drar du mer strøm. TB kjørte vel ikke helt opp på hytteområdet på Geilo heller tipper jeg. Blir 200 høydemeter til hvis hytta er på 1000 meter.

På den andre iden er vel kanskje ikke TB den som kjører spesielt forsiktig heller. Alt i alt ville jeg tenkt 200 km, men hvis jeg hadde 20% igjen på Ål hadde jeg nok latt det stå til  :)
Han kjørte rimelig hardt oppover. Snitthastighet på 74 km/t. Som regel ligger jeg på rundt 65 km/t i snitt på landevei om jeg skal følge fartsgrensene. I tillegg var det en god del motvind på vei oppover dalen. Så det kompenserer ganske greit for noen ekstra kg last.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på man 10. feb 2020, kl. 18:37
Han kjørte rimelig hardt oppover. Snitthastighet på 74 km/t. Som regel ligger jeg på rundt 65 km/t i snitt på landevei om jeg skal følge fartsgrensene. I tillegg var det en god del motvind på vei oppover dalen. Så det kompenserer ganske greit for noen ekstra kg last.
Nja, det er vel typisk det vi pleier å ligger på de veiene. Innebærer litt forbikjøring men ikke spesielt høy fart...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PF

Ser at med min 55 så sliter jeg med å kjøre noe særlig lenger enn 25-30 mil komfortabelt. Med en del motorvei og dårlig vær er jeg nærmere 25 enn 30. Klarte å luske med opp fra kr.sand til Oslo med forsiktig kjøring i sommer, men det er slitsomt.
Så at satse på noe særlig lenger en 20 mil hvis man ikke er veldig erfaren på ruta tror jeg neppe jeg ville vært komfortabel med.
Hjelper sikkert ikke på med 21" vinterhjul

elektro

Sitat fra: PF på man 10. feb 2020, kl. 19:20
Ser at med min 55 så sliter jeg med å kjøre noe særlig lenger enn 25-30 mil komfortabelt. Med en del motorvei og dårlig vær er jeg nærmere 25 enn 30. Klarte å luske med opp fra kr.sand til Oslo med forsiktig kjøring i sommer, men det er slitsomt.
Så at satse på noe særlig lenger en 20 mil hvis man ikke er veldig erfaren på ruta tror jeg neppe jeg ville vært komfortabel med.
Hjelper sikkert ikke på med 21" vinterhjul

Kristiansand-Oslo er 32 mil, som tilsier at man må holde seg under 26,0 kWh/100 km. med e-tron 55 fra før uke 48, 2020. Det vil jeg tro kan holde hardt i og med at det er mye motorvei 100-110 km/t som inviterer til langt høyere fart. 21-tommerne later også til å gjøre en veldig stor forskjell i de testene jeg har sett og lest. :o Særlig hvis du i tillegg får regn, eller motvind.

Med 20-tommere sommer/vinter er jeg som regel mellom 30-35 mil på vinteren og mellom 35-40 mil på sommeren. Skal teste til Kristiansand snart, men lader heller 5-10 min. og kjører fortere. Skal jo uansett ha bolle/kaffe og slå lens. :)

(Rekorden min er 435 km, med primært landevei, snitt 67 km/t. max 100 km/t i fredagstrafikk, på kupert/svingete vei. Tror jeg skulle klart over 450 km. på en enda mer egnet strekning med mindre trafikk og max 90 km/t. Eller med den nye utgaven med 3 kWh mer batteri.)
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

eivhelle

Sitat fra: turfsurf på man 10. feb 2020, kl. 18:45
Sitat fra: eivhelle på man 10. feb 2020, kl. 18:37
Han kjørte rimelig hardt oppover. Snitthastighet på 74 km/t. Som regel ligger jeg på rundt 65 km/t i snitt på landevei om jeg skal følge fartsgrensene. I tillegg var det en god del motvind på vei oppover dalen. Så det kompenserer ganske greit for noen ekstra kg last.
Nja, det er vel typisk det vi pleier å ligger på de veiene. Innebærer litt forbikjøring men ikke spesielt høy fart...
Gule sider sier 216,2 km på 3 timer og 21 minutter om du velger raskeste vei fra Oslo øst (Alna senter) til Hagafoss. Det tilsvarer 64,5 km/t i snitthastighet om man følger fartsgrensen slavisk.

Det betyr at Teslabjørn hold en hastighet på omtrent 14% over gjeldende fartsgrense målt på speedometeret. Tar vi høyde for feilvisning på 6-7 % vil GPS hastighet ligge rundt 69,5 km/t, som er 7.7 % over fartsgrensen. Så med andre ord langt over lovlig hastighet, men akkurat på grensen av der man blir stoppet i fartskontroll.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jkirkebo

Sitat fra: PF på man 10. feb 2020, kl. 19:20
Ser at med min 55 så sliter jeg med å kjøre noe særlig lenger enn 25-30 mil komfortabelt. Med en del motorvei og dårlig vær er jeg nærmere 25 enn 30. Klarte å luske med opp fra kr.sand til Oslo med forsiktig kjøring i sommer, men det er slitsomt.
Så at satse på noe særlig lenger en 20 mil hvis man ikke er veldig erfaren på ruta tror jeg neppe jeg ville vært komfortabel med.
Hjelper sikkert ikke på med 21" vinterhjul

Nei, det hjelper neppe. Jeg har 19" på vår Tesla X75D og den går komfortabelt 25 mil nå på vinterføre. Drøye 30 mil er helt uproblematisk på sommeren. 
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på man 10. feb 2020, kl. 20:44
Tar vi høyde for feilvisning på 6-7 % vil GPS hastighet ligge rundt 69,5 km/t, som er 7.7 % over fartsgrensen. Så med andre ord langt over lovlig hastighet, men akkurat på grensen av der man blir stoppet i fartskontroll.
Vi har tydeligvis veldig forskjellige definisjoner på hva som er lang over fartsgrensen. Blir man ikke stoppet så er det tydeligvis ikke vesentlig over.

Men det er vel enda mindre over, siden Gule sider nok tar høyde for traffik. Akkurat nå sier Google Maps 3t3m på samme strekk, noe som blir 72km/t.

Min opplevelse er at ganske mange kjører i slik fart, så Bjørns test er ganske relevant.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Barfot

Ok, spørsmål fra en nybegynner som vurderer E-Tron her nå.

Ut fra overstående, på en E50, hvis jeg da kjører fra Øygarden vest for Bergen til Gudvangen, ca. 190 km, lader der på lader som er oppgitt til 50 KW, så vil jeg med en E50 måtte lade fort mer enn 1 time for å kunne fortsette ytterligere 180 km. Eventuelt og toppe opp på slutten kort gang ?

Med en E50 ser jeg ikke at jeg kommer meg fra Øygarden helt til Lærdal (på vinterstid) der det er en 150 KW Ionity lader. Kjører alltid med fruen, 2 barn og sikkert endel bagasje også, og minst en gang i mnd.

Med en E55 vil jeg måtte lade en relativt kort tid, 15-20 minutter kanskje, på en 50 KW lader for å kunne trygt kjøre 360 km på E16 og til slutt fra Røn og opp på fjellet til 800 MOH.

Er dette en riktig forståelse av situasjonen ?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA