Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

daktari

Tallene er realistiske slik jeg opplever bilen for "autobahn".
Det står dog en lav fart for motorvei, 100 km/t.
Ingen variabel som heter "regn" som kjapt øker forbruket 10-20%.
Det står heller ikke noe om mot- eller medvind, så regner den kalkulerer basert på vindstille. Men i virkeligheten vil bare 5 m/s tilsvare 18 km/t...
Skiboks testet noen på FB nylig og fant ca 0,1 kWh/mil økt forbruk?
Jeg mener også "auto" eller "efficiency" er realistisk, "effiecency mit klima aus" betyr altså uten klima-anlegg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

No-name

Det gjør det nok,  men akkurat den biten må vel være ganske lik ved alle modus..Om du kjører Auto eller Efficiency, batteriet må vel ha samme driftstemperatur..

Øyvind.h

#107
Sitat fra: daktari på onsdag 27. november 2019, klokken 14:11
Tallene er realistiske slik jeg opplever bilen for "autobahn".
Det står dog en lav fart for motorvei, 100 km/t.
Autobahn-eksempelet tipper jeg tilsvarer omtrent det man kan forvente om man ligger i +mva området i 110-sonen. Dvs pusher 130-140km/t.

Sitat fra: No-name på onsdag 27. november 2019, klokken 14:12
Det gjør det nok,  men akkurat den biten må vel være ganske lik ved alle modus..Om du kjører Auto eller Efficiency, batteriet må vel ha samme driftstemperatur..
Batteriet fungerer alltid, uavhengig av temperatur. Så det er ikke slik at det varmes opp. Iskaldt batteri fungerer helt fint, men da gjerne med redusert effektuttak og kraftig redusert hurtigladeeffekt. Efficiency tipper jeg reduserer varmeeffekt til batteri og kupe. Dvs. kanskje tillater lavere driftstemp på batteri, og tregere oppvarming av kupe. Den har jo varmepumpe, så kanskje den må gjøre mye mer av jobben mens PTC kuttes.

I -5 går det en del strøm til oppvarming av batteri og kupe, så det er ikke unaturlig at rekkevidden faller en god del.

Sitat fra: AJ82 på onsdag 27. november 2019, klokken 13:29
Er det en erfaring jeg har hatt hittil er det ihvertfall at Audi ikke har blåst opp WLTP tallene. Tror faktisk jeg jevnt over skal klare å kjøre lenger enn det.
Ja jeg synes disse tallene virker realistiske for normal kjøring. Dvs. ikke med fokus på litt drafting, trilling, skli litt ned i fart i oppoverbakker (og annet som trekker snitthastighet ned).
I motsetning til et annet merkes rekkeviddekalkulator virker denne edruelig og oppnåelig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

Sitat fra: daktari på onsdag 27. november 2019, klokken 14:11
Tallene er realistiske slik jeg opplever bilen for "autobahn".
Det står dog en lav fart for motorvei, 100 km/t.
Jeg ser ingen fart oppgitt for autobahn. Men for überland er det angitt at det foreventes noenlunde konstant 100 km/t, altså vesentlig over norsk ladeveiskjøring. For bykjøring regner de med variasjoner mellom 0-50 km/t.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

No-name

Anbefalt autobahn fart var 130 km, ihvertfall før i tiden.  Kanskje de går utifra det.

hemi

autobahn har gått helt åt skogen i tyskland, er jo vanskeligere å få 120 snitt der enn i norge, selv om du har peaks på 300 (der)

Kjører mye opp og ned, og snittfarten i sverige og spesielt danmark er vesentlig høyere enn tyskland

No-name

Sitat fra: hemi på onsdag 27. november 2019, klokken 19:33
autobahn har gått helt åt skogen i tyskland, er jo vanskeligere å få 120 snitt der enn i norge, selv om du har peaks på 300 (der)

Enig. Beste strekning er egentlig fra norske grensa og ned til Malmø. Virker som tyske autobahn ble neglisjert med vedlikehold en god stund.  Nå er det veldig mye veiarbeid, at det er vanskelig å ha flyt i kjøringa.  For ikke å snakke om alle lastebilene..

daktari

Sitat fra: Orbit på onsdag 27. november 2019, klokken 15:18
Sitat fra: daktari på onsdag 27. november 2019, klokken 14:11
Tallene er realistiske slik jeg opplever bilen for "autobahn".
Det står dog en lav fart for motorvei, 100 km/t.
Jeg ser ingen fart oppgitt for autobahn. Men for überland er det angitt at det foreventes noenlunde konstant 100 km/t, altså vesentlig over norsk ladeveiskjøring. For bykjøring regner de med variasjoner mellom 0-50 km/t.
Helt rett, jeg blingset. Da tenker jeg tallene som oppgis for "autobahn" er litt optimistiske i forhold til temperatur - altså hvis snittfarten er over 100.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Sitat fra: No-name på onsdag 27. november 2019, klokken 20:43
Sitat fra: hemi på onsdag 27. november 2019, klokken 19:33
autobahn har gått helt åt skogen i tyskland, er jo vanskeligere å få 120 snitt der enn i norge, selv om du har peaks på 300 (der)

Enig. Beste strekning er egentlig fra norske grensa og ned til Malmø. Virker som tyske autobahn ble neglisjert med vedlikehold en god stund.  Nå er det veldig mye veiarbeid, at det er vanskelig å ha flyt i kjøringa.  For ikke å snakke om alle lastebilene..
Trives best i Danmark jeg :) Brede oversiktlige motorveier hvor 150km/t i 130-sonen føles som å kjøre i 110 i 110-sone i Norge. 150 er maks AP hastighet. Straks du krysser over broen fra Danmark til Sverige (v/Malmø) er motorveien i dårligere stand. Mer ujevn asfalt, mer asfaltflekker mm. Litt bedre lenger nord i Sverige igjen, men best i DK.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: No-name på onsdag 27. november 2019, klokken 13:05
Disse tallene der ser ikke bra ut, det må jeg bare si. Spesielt når det er kaldt, og det er bare -5...

Kan bare kommentere tallene for e-tron 55 quattro, og de ser ut til å stemme veldig bra. De tenderer om noe til å være bittelitt pessimistiske. Godt over 400 km. i 20 grader på norsk landevei er lett match, her får jeg 395 med AC på og 20 tommer.. Men som @daktari skriver vil motvind/sidevind og varierende grad av våt vei kunne bidra til at rekkevidden blir vesentlig kortere også..

Interessant at City rekkevidde er lengre enn landevei i 20 grader, men kortere i -5 grader. Det rimer bra. Blir det mye kaldere er det for øvrig sjeldent vind (i alle fall på Østlandet) og etterhvert slutter saltet å virke (elsker det). Har få langturer i skikkelig vintervær selv, men i påfallende mange av testene i fjor vinter havnet forbruket på rundt 250 Wh/km. F.eks;

(252 Wh/km) https://elbil.no/stor-vintertest-naer-900-kilometer-med-fem-hoyreiste-elbiler/
(256 Wh/km)
https://www.youtube.com/watch?v=blqZ_rZ7WFI
(251 Wh/km) https://www.elbil24.no/audi-e-tron-i-vintertest/70709077
(260 Wh/km?) https://www.dn.no/biltesten/audi/audi-e-tron/elbil/audis-beste-er-en-elbil/2-1-530146
(255 Wh/km) https://www.nettavisen.no/livsstil/test-audi-e-tron-55-quattro/3423586003.html

Det beviser at kalkulatoren her, selv med 19-tommer i Efficiency, er et knepp pessimistisk til vanlig hyttekjøring, men stor andel motorvei, 15-20 minusgrader, mange høydemeter på vei til, og ikke minst takboks, hver for seg- eller til sammen naturligvis vippe det andre veien.

Alt i alt vil jeg vil si kalkulatoren treffer blink. Tallene for e-tron 50 quattro bør således trygt kunne brukes som veiledning.

2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hemi

jeg får ca 28 mil med e-tron på kjøringen min med rolig motorvei 90-100, og  mindre om jeg gasser, regner med 50'en blir <20.

Men er jo bare å holde følge med leafene i høyre fil, så får man jo rekkevidde.

turfsurf

Sitat fra: hemi på onsdag 27. november 2019, klokken 23:03
jeg får ca 28 mil med e-tron på kjøringen min med rolig motorvei 90-100, og  mindre om jeg gasser, regner med 50'en blir <20.

Blir omtrent som i3 120Ah dette.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

min tanke også, er som en i3 120ah, men du må nok kjøre mindre inspiret i etron 50, ellers bør du rekkevidde, vekten er vel 100% mer, og batteriet ikke 100% mer

daktari

Forskjell på E50 og 2019/20 E55 beskrevet her:
https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/better-efficiency-and-longer-range-technical-update-for-the-audi-e-tron-12382?fbclid=IwAR0imgSyiWQzGWuh5u5Id6iDqdrVI1jcZLkjNs6Fux9mudE8Kj2dWtjBzjc

Netto 86,5 kWh tilgjengelig på batteriet, altså 2,9 kWh mer = 10-15 km ekstra/3% ekstra. Bør låses opp via software.

En annen detalj er kraftigere manuell regen. Den har jeg sinnsykt lyst på via software.
"The degree of coasting recuperation can be set to any of three stages by means of paddles on the steering wheel, and there are now greater distinctions between the three, which allows the driver the option of a more pronounced "one-pedal feeling.""

Ny motorstyring, mer som Tesla, med mer bakhjulsdrift (torque sleep). Denne bør vi også få via software.

Nye bremser med mindre "residual pressure" og ny vannpumpe er mekaniske endringer. Dette medfører jo mer rust på skivene, så ulemper og fordeler - ikke viktig for meg.

Jeg savner en "by-modus" nå på vinteren som ikke fyrer opp full batterivarme. Vet at Tesla-eiere som ikke bruker Range-mode er misfornøyd med by-forbruket. Audien bruker sykt mye strøm på små turer til trening og butikk i denne årstiden. Kunne vært en del av Effiency selvfølgelig, men jeg vil ikke ha lavere bil og stivere fjæring over fartsdumper, trikkeskinner og hullete veier heller.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

SitatVolume flows in the coolant circuit have been reduced, which means that the pump uses less power.
Dette vil nok også hjelpe på oppstartskostnaden i energi ved småkjøring.

Sitat fra: daktari på torsdag 28. november 2019, klokken 15:13
Audien bruker sykt mye strøm på små turer til trening og butikk i denne årstiden. Kunne vært en del av Effiency selvfølgelig, men jeg vil ikke ha lavere bil og stivere fjæring over fartsdumper, trikkeskinner og hullete veier heller.
Evt ved bruk av Individual-profilen, dvs en kombinasjon av myk fjæring, men samtidig eco på klima og motorpådrag.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA