Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

daktari

Mener at vi kom frem med 48%, men reiste med 45%, dvs 4% borte til forvarming som ikke regnes inn.

Men jeg har reagert på det selv også, verksted sier det ikke er noe galt, har ikke fått utskrift over cellespenning.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

#91
Sitat fra: hemi på søndag 24. november 2019, klokken 00:36
vi testet e-tron fra 100% med forvarming til 4% med 100ish snitt på GPS, det ble 270ish km, men post gjerne bilde som viser 400+ på skjermen ;)

i 110 sone jevnt datt rekkevidden til 25

Var det vått, vind, kaldt, tur/retur, høydeforskjell eller 21-tommers hjul? Jeg har aldri hatt så høyt forbruk på langtur ila. 18.000 km. I dag havnet vi på 224 Wh/km. fra Hafjell til Oslo på våt vei og rundt 0 grader. Snittfart 75 km/t via RV4. Det gir 370 km. rekkevidde, men kunne kjørt betydelig billigere. Lå 10-20 km/t over på speedometeret det meste av veien grunnet lite trafikk og greie forhold.

100-ish snitt krever jo at du kun kjører fra A-B på motorvei, og det er vel kun nedover i Sverige du kan gjøre dette f.eks. fra Oslo lenge nok til å tømme batteriet, med mindre du kjører tur/retur. Men men, det er jo også en problemstilling.. ;)

Om sommeren ligger jeg på ca. 270 Wh/km. med GPS fart på snitt 120 km/t hvis det ikke er vått eller vind. Det blir ca. 310 km. Men nå kjører jeg jo stort sett fra et sted som ikke er på motorvei og til et sted som ikke er på motorvei, så snittfarten blir sjelden over 75 km/t på langturer. Dermed er jeg stadig over 400 km og aldri under 300 km. selv på vinteren, så langt. Begge deler med 20-tommers originalhjul.

(Dette bildet er kanskje ikke så imponerende mht. fart, men det er altså tur retur hytte på fjellet 800 moh. med kun 5 min. stopp. Altså mange høydemeter, noe grusvei og trafikk, men også noe motorvei og mye 80-sone. Har vært over 450 km. med høyere snittfart men ikke tur/retur, og med litt gunstige forhold. Kjører man i tillegg pent, tror jeg 500 km. er innenfor rekkevidde. I alle fall med 19-tommers hjul.)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hemi

Er noe rekkevidde bugs på gang men det har dere kanskje fått med dere? venn har fått e-tron akkuratt og mistenkte rekkevidden ikke stemte, så de testet mot gammel e-tron, 15% diff på kort tur, strømmen forsvant magisk.

Gjetter det kommer ny update igjen.

Øyvind.h

#93
Jeg var selv på Hafjell i helgen. Forbruk på vei opp ble ca 290Wh/km via E6. På vei hjem ble det 204Wh/km via Rv4. Sistnevnte ville endt på ca 194-196Wh/km om jeg ikke hadde startet med kaldt batteri og manglet mesteparten av regenereringen på vei ned.
Riktignok en annen bil, men det illustrerer hvordan A til B kan variere :)

På E-tron FB gruppen ble det akkurat gjort en sammenligning mellom 3 E-tron basert på forskjellig utstyr og en med takboks. Testen er riktignok litt ekstasepreget og arrangert av en som er en svært aktiv fan av bilen, og ikke minst - ruten er ganske mild med mye landevei og begrenset stigning. Men tallene er helt sikkert korrekte og testen er nyttig når den er såpass bra dokumentert.

Høyeste forbruk ble målt på motorvei med 115km/t snittfart. 34,4kWh/100km for bilen med takboks. 31,9 for den ene uten takboks.

Klipper inn tallene her:
Forbruk Kjell Basic+: 30,2 kwh/100km
Forbruk Kristian exclusive ++: 29,0
Forbruk Ole Andreas ed1 takboks :31,1

Forbruk kjell: 31,9
Forbruk Kristian : 32,5 med Comfort m.
Forbruk Ole Andreas : 34,7 m takboks.

Forbruk Kjell: 20,1 kw/h 100km.
Forbruk Kristian : 20,6
Forbruk Ole Andreas : 21,0.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: hemi på mandag 25. november 2019, klokken 00:37
Er noe rekkevidde bugs på gang men det har dere kanskje fått med dere? venn har fått e-tron akkuratt og mistenkte rekkevidden ikke stemte, så de testet mot gammel e-tron, 15% diff på kort tur, strømmen forsvant magisk.

Gjetter det kommer ny update igjen.
Dette er interessant! Bug eller for stor variasjon på kvaliteten på batteripakkene?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hemi

Kan være begge deler, flere på audi gruppene har visst sett samme.

Dette kan jo både være SW feil, men flere helte visst mot feil på cellepakker og ting som måtte fysisk skiftes på biler levert nå nylig.

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

No-name

Disse tallene der ser ikke bra ut, det må jeg bare si. Spesielt når det er kaldt, og det er bare -5...

Øyvind.h

Sitat fra: No-name på onsdag 27. november 2019, klokken 13:05
Disse tallene der ser ikke bra ut, det må jeg bare si. Spesielt når det er kaldt, og det er bare -5...
Jeg synes tallene virker realistiske og positive jeg?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AJ82

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2019, klokken 13:17
Sitat fra: No-name på onsdag 27. november 2019, klokken 13:05
Disse tallene der ser ikke bra ut, det må jeg bare si. Spesielt når det er kaldt, og det er bare -5...
Jeg synes tallene virker realistiske og positive jeg?

Er det en erfaring jeg har hatt hittil er det ihvertfall at Audi ikke har blåst opp WLTP tallene. Tror faktisk jeg jevnt over skal klare å kjøre lenger enn det. Når jeg tok ut bilen idag, viste den 299km ved 80%. Oppgitt wltp er 369km. Har 21" vinterhjul på både sommer og vinter.

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

No-name

Jeg får feks 201 km, auto modus,by kjøring, 20", -5 grader.. Enda mindre på motorveien,  naturlig nok. (E-tron 50)

Jogex

#101
Sitat fra: No-name på onsdag 27. november 2019, klokken 13:33
Jeg får feks 201 km, auto modus,by kjøring, 20", -5 grader.. Enda mindre på motorveien,  naturlig nok. (E-tron 50)

Her må det være en feil. Den hopper fra 201 km ved auto og 313 ved "Efficiency mit Klima[...] (eco).

Det kan da umulig stemme?

Edit: Okay så "Heizung AUS" betyr oppvarmet bil. Da stemmer det kanskje da :D
e-tron 50 - Bestilt 4/10-19 - Levering uke 15/2020

No-name

Kan det stemme at klima og oppvarming tar så mye strøm?  Jeg har ikke peiling, for å være ærlig..

No-name

Heizen aus trodde jeg betydde oppvarming av.. 🙄

Jogex

Sitat fra: No-name på onsdag 27. november 2019, klokken 13:52
Kan det stemme at klima og oppvarming tar så mye strøm?  Jeg har ikke peiling, for å være ærlig..

Har ikke veldig mye peiling heller, men jeg kan tenke meg at det går mye strøm til oppvarming av selve batteriet for å nå optimal driftstemp?
e-tron 50 - Bestilt 4/10-19 - Levering uke 15/2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA