Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ydmykt ønske om hjelp til å velge

Startet av andersbj, onsdag 20. november 2019, klokken 09:30

« forrige - neste »

andersbj

Hei.

Jeg får beklage å starte en ny tråd på dette konkrete spørsmålet, men jeg står fast, og kanskje er det noen med erfaring som kan hjelpe. Det er jo bare å overse tråden hvis ikke.

Jeg har klart å kutte ned valgmulighetene for elbil til to alternativer

- En "demobil" 2019 Hyundai Ioniq, kjørt ca 4000 km, med nye vinterdekk og to kabler, til 265 000. (gammel modell).

- En to år gammel Nissan Leaf Tekna 30 kwh, kjørt 30 000 km, fra bilforhandler, til 170 000

Jeg skal kun ha bilen ca to år, før videresalg, så er veldig opptatt av verditap.
Pendler 20 km hver vei daglig, og drar ca to ganger i måneden på tur til hytta/foreldre, som er 12-13 mil hver vei. Har ikke mulighet for hjemmelading, og ikke garasje, men kan nok som oftest lade på jobb.

Står helt fast! Klarer noen som har erfaring å hjelpe meg?  :)

1000kwh

Anbefaler deg til å ikke regne deg opp til en dyrere bil pga. verdifall. Ja, noen ganger så kan det være lurt å velge Lexus foran Hyundai pga. verdifall, selv om Lexusen er dyrere. Men i dette tilfellet så er det faktisk snakk om 100000,-!

andersbj

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 20. november 2019, klokken 09:35
Anbefaler deg til å ikke regne deg opp til en dyrere bil pga. verdifall. Ja, noen ganger så kan det være lurt å velge Lexus foran Hyundai pga. verdifall, selv om Lexusen er dyrere. Men i dette tilfellet så er det faktisk snakk om 100000,-!

Hehe, nei, du har nok rett. Det som har gjort dette litt mer nyansert, er at prisen på Hyundaien allerede har gått gjennom et betydelig verdifall, siden det er demobil.
Hvis jeg vil tape like mye på disse to bilene over to år, er det ingen tvil om hvilken bil som er best. Leafen har til og med dyrere forsikring (!)

Skal nevnes at jeg må ta opp lån for Hyundaien - det trenger jeg ikke hvis jeg kjøper Leaf

1000kwh

Sitat fra: andersbj på onsdag 20. november 2019, klokken 10:48
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 20. november 2019, klokken 09:35
Anbefaler deg til å ikke regne deg opp til en dyrere bil pga. verdifall. Ja, noen ganger så kan det være lurt å velge Lexus foran Hyundai pga. verdifall, selv om Lexusen er dyrere. Men i dette tilfellet så er det faktisk snakk om 100000,-!

Hehe, nei, du har nok rett. Det som har gjort dette litt mer nyansert, er at prisen på Hyundaien allerede har gått gjennom et betydelig verdifall, siden det er demobil.
Hvis jeg vil tape like mye på disse to bilene over to år, er det ingen tvil om hvilken bil som er best. Leafen har til og med dyrere forsikring (!)

Skal nevnes at jeg må ta opp lån for Hyundaien - det trenger jeg ikke hvis jeg kjøper Leaf
Dette er ikke noe å tenke på, kjør på med Leafen. Når du ikke har lån kan du også velge å gå for ansvarsforsikring (hvis du tør ;) )

Hvis du i stedet velger å spare de pengene du ellers ville brukt på lånet (avdrag + renter) og selger Leafen så tipper jeg du står igjen med vesentlig mer enn Ioniqløsningen.

chriso89

#4
Er du sikker på du vil ha elbil når du ikke kan lade hjemme?  Kan du lade hver dag på jobb garantert? 

HCO

For min egen del, om valget sto mellom disse to og begge var innenfor økonomisk rekkevidde: Jeg ville valgt den som går helt til hytta uten ladestopp, nemlig Ioniq'en.

Det er stor forskjell på å eie kort- og mellomrekkevidde-elbil. En kortrekkevidde-elbil krever mye mer planlegging, og begrenser deg mer. En mellomrekkevidde-elbil fungerer nesten som en vanlig bil i hverdagen.

Forøvrig forstår jeg ikke helt hvordan du har klart å ende med en slik shortlist. Dersom du kun skal ha et billigst mulig pendlerverktøy, og ikke en "bil", er det vel bare å gå for en brukt trilling?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Kårepåsporet


chriso89

noe å tenke på også er at hyundai har ccs og nissan chademo.    det betyr at nissan ikke kan hurtiglades på ionity sine ladestasjoner  ( de har ofte 6 ladere på en lokalasjon med svært lite kø) og mange av cirkle k sine ladere.  de bygger ut noen med begge kontaktene og deres lyn ladere er ccs only så med kun jobb lading  så vil det være enklere å leve med ioniq med ccs  når du må hurtiglade bilen din.   den lader i tilleg mye bedre og rapidgater ikke

olhel

#8
Dersom du heller mot Ioniq (28kWh), kan du jo evt også se etter en brukt 2017/18 modell på finn. Burde være fullt mulig å få tak i et bra eksemplar ned mot 200k...
Hyundai Ioniq 2017.
Asker.

andersbj

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 20. november 2019, klokken 10:51

Dette er ikke noe å tenke på, kjør på med Leafen. Når du ikke har lån kan du også velge å gå for ansvarsforsikring (hvis du tør ;) )

Hvis du i stedet velger å spare de pengene du ellers ville brukt på lånet (avdrag + renter) og selger Leafen så tipper jeg du står igjen med vesentlig mer enn Ioniqløsningen.

Høres bra ut  :D  Takk

Ser denne grei ut? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=163548451
Jeg klarer ikke se noe "feil", men den ligger litt lavere enn andre med samme alder, så er kanskje noe ...

andersbj

Sitat fra: HCO på onsdag 20. november 2019, klokken 17:12
For min egen del, om valget sto mellom disse to og begge var innenfor økonomisk rekkevidde: Jeg ville valgt den som går helt til hytta uten ladestopp, nemlig Ioniq'en.

Det er stor forskjell på å eie kort- og mellomrekkevidde-elbil. En kortrekkevidde-elbil krever mye mer planlegging, og begrenser deg mer. En mellomrekkevidde-elbil fungerer nesten som en vanlig bil i hverdagen.

Forøvrig forstår jeg ikke helt hvordan du har klart å ende med en slik shortlist. Dersom du kun skal ha et billigst mulig pendlerverktøy, og ikke en "bil", er det vel bare å gå for en brukt trilling?

Nei, skjønner at det er rart. Det er en kombinasjon av det mest aktuelle alternativet hvis jeg skulle gått for en "ny" bil - og strukket lommeboka - og det mest aktuelle "budsjettalterantivet" som fortsatt har bruksområde utover kun pendling.
Men jeg hører deg, absolutt. Og har jo lyst på Ioniq.

Det som ligger litt an til å bli en deal-breaker nå, rart som det kan høres ut, er at kun Leafen kan varmes opp via app, og uten å være koblet til strøm. Føles relevant når jeg ikke kan hjemmelade.

Samtidig ... er redd for å lade meg ihjel.

automat

Mangelen til å forvarme fra app er helt klart et minus for Ioniq. Samtidig blir den svært raskt varm.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Daruu

2020 VW Eup range

andersbj

Jeg ser mye kritisk om Leaf i betydningen utdatert, bakpå, lite fremtidsrettet osv. I tillegg til at mange nevner problemer med Chademo.
Har mulighet til å kjøpe en to og et halvt år gammel Tekna som har gått 42k til 150 000 - men kommer jeg bare til å angre på at jeg ikke tok opp lån og kjøpte noe mer "fremtidsrettet"? Det kan vel ikke være så verst bil for pengene.

automat

Om Leaf dekker ditt behov og om du kommer til å bli fornøyd, kan bare du svare på.

I første post er du opptatt av verdifall, og 30kWh Leaf har to jokere der. Batterilevetid og Chademo. Førstnevnte tror jeg ikke påvirker prisen så mye de neste to årene (som var tiden du ville beholde bilen). Om Chademo rekker å bli ukurrant i løpet av to år, og hvordan det påvirker markedet, er et større usikkerhetsmoment.

På en annen side, kjøper man en rimelig bil, så kan den ha gjort unna mye av prisfallet allerede. (Hvor langt ned i pris kan en 30kWh Leaf synke på to år?).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA