Ford Norge har kjørt den Oslo - Trondheim og får rest på 14%, ikke dårlig det!
https://www.tv2.no/broom/11621277/
Bilen har 540 km rekkevidde etter WLTP, og 86 % skulle tilsvare 464,4 km, og rest på 14 % skulle tilsi 75,6 km resterende rekkevidde.
Med 485 km oppnådd på 86 %, så skal rest tilsvare 79 km restrekkevidde, og 100 % tilsvare 564 km, altså 44 km mer enn WLTP. Den har dermed kjørt tilsvarende 104 % av oppgitt rekkevidde.
Sammenlignet med rekkeviddetesten fra i sommer, der de definitivt ikke stoppet på samme moh-nivå som de startet på, skulle man egentlig forventet at den "overpresterte" mer. Snittfarta blir ikke høyere enn at den skulle briljert mere.
Jeg er ikke på noen som helst måte skuffet. Det har man ikke lov å være når den gir lengre rekkevidde enn det som meldes, men jeg ser det litt i sammenheng med at intet av kjøringen tilfredsstiller motorveihastighet i WLTP-syklusen, så det er å forvente at den klarer bedre. Derfor hadde jeg vel egentlig håpet at dette skulle gått enda bedre.
Nå kommer mye an på kjørestil, så mulig TeslaBjørn klarer å oppnå endel bedre resultat med samme bilen.
Og ja, jeg fikk med meg at bilen er preproduksjonsutgave, så kanskje blir det enda litt bedre på den som havner i butikkene og ut til kundene.
Nå begynner det å bli såpass mange modeller, at neste vintertest og påfølgende sommertest, så vil de trenge endel flere sjåfører. Får bare håpe de får skikkelig vinter, med litt skikkelig snøføre, gjerne starte med nullføre i Oslo og så forværres det jo lengre opp mot fjellet de kommer, med snø og vind og veier som må brøytes.