Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Frustrert

Startet av jokke, mandag 18. november 2019, klokken 21:17

« forrige - neste »

jokke

Har en X75D desember 2017, 39000km.
Etter masse verkstedbesøk og masse feil/reklamasjoner begynner jeg å bli lei.
Ny feil i dag er "failed to turn on climate" fra appen.
Tesla har et fint konsept og en herlig bil når den er i orden, men kvaliteten på bilen er den
mest elendige jeg har vært borti.
Byttet alt av sensorer i dører og bakluke flere ganger, byttet deler i styring, dugg i kameraer, knirk i det meste av interiør, byttet hovedlykter, chrome flasser av, ladeport byttet, byttet spylevæske deler, byttet venstre bære arm, byttet drivaksler 2 ganger, falcon dørene gnager bort lakk, hjulbuelister manglet fester og ble byttet, har vært mer også men husker ikke alt.
For å få utbedret alle feil må jeg ta fri fra jobb for å levere/hente bilen, og det begynner å bli endel dager.
Noen som vet hva som må til for å få hevet kjøpet?

1000kwh

Har du hatt ett problem som du har måtte inn for å få fikset flere ganger? Og er det noe som IKKE er fikset etter gjentatte forsøk? (den feilmeldinga er en garantert en bug i appen eller i denne programvaren i bilen).

Husk at hvis du bare generelt angrer på kjøpet (feks kjøpt for dyrt, angst for verdifall, generell ønske om noe annet osv osv) så er ikke dette noe du kan gjøre via heving av kjøp.

Du har muligheten til å selge bilen, men ikke ikke være tulling slik som han som laget et helt drama i VG/finn.no. Det hjalp han nok ikke i det hele tatt.

Det som evt. måtte være av feil må du opplyse om, men ikke det som kan skje i fremtiden :)

jokke

Sitat fra: 1000kwh på mandag 18. november 2019, klokken 21:22
Har du hatt ett problem som du har måtte inn for å få fikset flere ganger? Og er det noe som IKKE er fikset etter gjentatte forsøk? (den feilmeldinga er en garantert en bug i appen eller i denne programvaren i bilen).

Husk at hvis du bare generelt angrer på kjøpet (feks kjøpt for dyrt, angst for verdifall, generell ønske om noe annet osv osv) så er ikke dette noe du kan gjøre via heving av kjøp.

Du har muligheten til å selge bilen, men ikke ikke være tulling slik som han som laget et helt drama i VG/finn.no. Det hjalp han nok ikke i det hele tatt.

Det som evt. måtte være av feil må du opplyse om, men ikke det som kan skje i fremtiden :)
Vil helst beholde bilen men har brukt alt for mye tid på reiser til og fra verksted.
Hadde det bare vært et par verkstedbesøk så greit, men tror det er ca 10 ganger + 2-3 mobile service.
Drivaksler er byttet 2 ganger, blir sikkert en tredje snart.
Ang bug, dette begynte i dag og har hatt samme software i noen uker.
Dog mode og keep climate on er grået ut også.

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

1000kwh

Sitat fra: jokke på mandag 18. november 2019, klokken 21:37
Sitat fra: 1000kwh på mandag 18. november 2019, klokken 21:22
Har du hatt ett problem som du har måtte inn for å få fikset flere ganger? Og er det noe som IKKE er fikset etter gjentatte forsøk? (den feilmeldinga er en garantert en bug i appen eller i denne programvaren i bilen).

Husk at hvis du bare generelt angrer på kjøpet (feks kjøpt for dyrt, angst for verdifall, generell ønske om noe annet osv osv) så er ikke dette noe du kan gjøre via heving av kjøp.

Du har muligheten til å selge bilen, men ikke ikke være tulling slik som han som laget et helt drama i VG/finn.no. Det hjalp han nok ikke i det hele tatt.

Det som evt. måtte være av feil må du opplyse om, men ikke det som kan skje i fremtiden :)
Vil helst beholde bilen men har brukt alt for mye tid på reiser til og fra verksted.
Hadde det bare vært et par verkstedbesøk så greit, men tror det er ca 10 ganger + 2-3 mobile service.
Drivaksler er byttet 2 ganger, blir sikkert en tredje snart.
Ang bug, dette begynte i dag og har hatt samme software i noen uker.
Dog mode og keep climate on er grået ut også.
Skjønner det er frustrerende, men jeg tror du har en dårlig sak. Men få her er vel advokater, så du kan jo prøve.

Ut fra det du beskriver så kan du
- leve med bilen slik den er og ta feil når det er tid for service
- selg bilen og gå videre med livet

.... og reboote av og til ;)

turfsurf

Sitat fra: jokke på mandag 18. november 2019, klokken 21:37
Drivaksler er byttet 2 ganger, blir sikkert en tredje snart.
Ang bug, dette begynte i dag og har hatt samme software i noen uker.
Dog mode og keep climate on er grået ut også.

Byttet drivaksler tre ganger her, og fått vibrasjoner for fjerde gang.

Snodig nok fikk jeg samme feil som deg med klimaanlegget i dag, grået ut, og kunne ikke slå på dog mode eller keep on. Kom ikke etter reboot, men i orden igjen etter en kjøretur.

Er og møkk lei av verksted besøk, stadige unnskyldninger for ett eller annet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jokke

Møkk lei ja, synd for det er en fantastisk bil når den virker

turfsurf

Jepp, bilen er perfekt for oss, men på snart 80kkm og 2,5 år har vi fremdeles ikke hatt feilfri bil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

supaplex

Huff. Kjenner meg så igjen i dette. Kom hjem for noen minutter etter å ha levert bilen på service. Har hatt bilen siden desember 2017 og fortsatt ikke hatt en feilfri bil. Fikk vite i dag at 2017-modeller er de verste bilene med tanke på feil...

odahle

Full forståelse. Slitsomt å forholde seg til Tesla og spesielt service avdelingen, og jeg opplever at det er en kamp for hver enkelt ting. Rett og slett en motstand jeg ikke har opplevd hos andre, og det oppleves for meg som at de mener jeg er skyldig i alle feil selv, før det motsatte er bevist.

Bilen er perfekt den, spesielt for oss med små barn. Men jeg orker nok ikke mange flere situasjoner før jeg bytter.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

Øyvind.h

Min opplevelse med min 2016-modell er at jeg får alt gratis, uten diskusjon. Et par ganger når de har sagt de ikke bytter (eksempelvis fra gammel til ny fwd-knappeåpner) har jeg tilbudt meg å betale, men endt opp med å få det gratis uten å kreve eller være ufin. Ved treg dørlås på førerdør valgte de å bytte den istedenfor å smøre, og de byttet på begge sider slik at begge er nyeste lydløse typen. I tillegg til feil jeg selv har meldt inn har de tatt div recalls, eksempelvis byttet bremsecalipper bak.

Ift antall feil har det vært en del de har tatt tak i. Blant annet justering av dører, litt kosmetisk fiks som burde vært gjort på fabrikk, bytte drivaksler, byttet en god del i forstilling i forbindelse med en knirkelyd, nytt frontvindu og nytt forsete.
Bilen har straks gått 70.000km.

Det som har frustrert er ikke mengden feil, for selv om bilen ikke har vært feilfri har det stort sett vært fint å ta det på 20/40/60k service. Og noen feilrettinger har gitt veldig positive bieffekter ved at tradisjonelle slitedeler fornyes gratis. Eksempelvis nytt forsete, nytt frontvindu og mye nytt i forstilling. Og med gratis lik lånebil har jeg pga noe ventetid på deler endt opp med flere langturer i lånebil og spart min egen for mange tusen km. Det som derimot frustrerer er at de ofte ikke gjør ting skikkelig første gang. Nå har de skjerpet seg litt siden 2016 og ventetiden er kort, men et eksempel jeg tok opp i en annen tråd er hvor vanskelig det var å bytte en korrodert spoiler.
5 besøk ble det vel sånn ca før de gjorde jobben slik den skal gjøres. Det skyldes noe logistikkrot, slurv fra verksted da det var en av de første spoilerne de fikset inhouse, og en udugelig service advisor jeg heldigvis bare trengte å forholde meg til i det tilfellet. De har mange dyktige SA, så han var et råttent eple i kurven. Men korrodert spoiler service-opplevelsen var en nedtur etter en perfekt opplevelse gangen før.

Lang historie kort - jeg er fornøyd med ventetid på service, fornøyd med at alt byttes uten diskusjon, fornøyd med mange positive bieffekter av div delebytter, og fornøyd med verkstedets beliggenhet da det er spasertur fra jobben. Jeg får også Model X lånebil ved behov, så det fungerer smidig.

Jeg er misfornøyd med logistikk og kvalitetskontrollen på utført arbeid.

Feilraten opplever jeg som akseptabel. En nærstående har også Model X og han har vel kjørt rundt 40.000km og kun byttet lås på frunk, ellers null og niks. Samme person hadde Model s i 3 år/60.000km hvor eneste feil var en løs klips inni førerdør som ble fjernet på første service.

Trøbbel med service er ikke en tungt veiende faktor til at jeg nå skal teste EQC. Det gjør jeg primært fordi den er god på ting Model X ikke er god på (eksempelvis lys). Så får jeg heller se om jeg klarer å leve med det EQC ikke leverer på som Tesla er bra på. Og det er dumt å bli for merkeavhengig. Livet er for kort til å bare forholde seg til en enkelt produsent. Merkefanatisme/fanboy-tendenser unngår man om man klarer å gå ut av komfortsonen med ujevne mellomrom :)
Bytt mellom modeller og merker med jevne mellomrom :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Vel, vi har alle forskjellige opplevelser. Jeg har hatt tre Teslaer som er kjørt til sammen 150k km. Alle har vært ut og inn av service for diverse fikser og oppgraderinger.

Alt dette hadde vært greit om det hadde blitt fikset en gang og ikke feilet på nytt og på nytt igjen.

Men når jeg må bytte forstillingsdeler (half-shafts?) nærmest fortløpende (tre uker er det lengste de har holdt), og de haler ut tiden med unnskyldninger som "det kommer ny skjerm snart", "vi mangler verktøy" og man må spille whack-a-mole med SC over halve norge for å få fikset en gulnet skjerm som ser ut som en CRT skjerm fra åttitallet, da begynner det å bli nok. For ikke å snakke om neste gang man må kjøre ned fra hytta for å få åpnet opp frunken så man får tak i matvarene fra handleturen som nå ligger der nedfrosset fra kvelden før.

Og all morroa når man må detaile bilen etter teknikerne har griset ned bilen så man tror de har byttet farge på interiøret under service.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

nosi1202

Jeg vurderer å kjøpe Tesla selv (Y), men jeg må si jeg er litt halvbekymret for kvaliteten som beskrives her. Man kan si hva man vil, men å bytte mange slitedeler i forstilling, drivaksler, førersetet m.m før 70.000 km er ikke holdbart, bokstavelig talt. Det er faktisk helt latterlig. At man trenger en ny frontrute er ikke unormalt på den kjørelengden, men resten burde ved normal bruk holde lenger.   
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

1000kwh

Sitat fra: nosi1202 på onsdag 20. november 2019, klokken 11:09
Jeg vurderer å kjøpe Tesla selv (Y), men jeg må si jeg er litt halvbekymret for kvaliteten som beskrives her. Man kan si hva man vil, men å bytte mange slitedeler i forstilling, drivaksler, førersetet m.m før 70.000 km er ikke holdbart, bokstavelig talt. Det er faktisk helt latterlig. At man trenger en ny frontrute er ikke unormalt på den kjørelengden, men resten burde ved normal bruk holde lenger.
Tidlig X og Y tror jeg ikke kan sammenlignes. Du må se på 3, og det er en meget solid bil. Jeg tror det er svært lite tull med den.

Nå skal det sies at jeg kjenner flere med 2016/2017 X og de elsker bilene og har ikke problemer ..

Edit: Anbefaler deg å søke på "#bilmerke #modell problems" på nettet så ser du fort at INGEN biler er skånet for feil.

daktari

Sitat fra: jokke på mandag 18. november 2019, klokken 21:17
Har en X75D desember 2017, 39000km.
Etter masse verkstedbesøk og masse feil/reklamasjoner begynner jeg å bli lei.
Ny feil i dag er "failed to turn on climate" fra appen.
Tesla har et fint konsept og en herlig bil når den er i orden, men kvaliteten på bilen er den
mest elendige jeg har vært borti.
Byttet alt av sensorer i dører og bakluke flere ganger, byttet deler i styring, dugg i kameraer, knirk i det meste av interiør, byttet hovedlykter, chrome flasser av, ladeport byttet, byttet spylevæske deler, byttet venstre bære arm, byttet drivaksler 2 ganger, falcon dørene gnager bort lakk, hjulbuelister manglet fester og ble byttet, har vært mer også men husker ikke alt.
For å få utbedret alle feil må jeg ta fri fra jobb for å levere/hente bilen, og det begynner å bli endel dager.
Noen som vet hva som må til for å få hevet kjøpet?
Det juridiske kravet for forbrukerkjøp er at feilen, eller summen av feil, ikke er uvesentlig. I tillegg skal selger ha 3 forsøk på å rette feilen.
Jeg satte opp en liste gruppert i "feil løst", "feil uløst/kommet tilbake etter 3 forsøk", "funksjoner ikke levert" i et saklig og høflig brev som krevde heving, datoer og verkstedbesøk dokumentert for alt. Enhver sw-oppdatering teller som ett forsøk på en retting hvis du har sw-feil.
I sum høres det ut som om du har en vesentlig mengde mangler., men hvis feilene er løst er det nok vanskeligere. Det handler om å beskrive en virkelighet som i verste fall kan overbevise en dommer, og at Tesla skjønner det på første møte. I praksis vil de da helst tilby prisavslag eller omlevering, i beste fall tilby et tilbakekjøp med fratrekk for bruk. Saklighet er viktig her, du vil jo gjøre en deal som er akseptabel for dem og deg, vær realistisk hva du kan oppnå. Unngå trusler og advokater, da engasjerer de sitt advokatfirma hvis jobb primært er å trenere hele saken i det uendelige.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA