Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ford Mach-E vs konkurrenter

Startet av daktari, mandag 18. november 2019, klokken 10:51

« forrige - neste »

Måkemannen

Sitat fra: daktari på mandag 18. november 2019, klokken 15:20
Det slår meg at "noen" igjen lager en stor bil med moderat innvendig plass. Det ultimate statussymvol, diger, upraktisk, sporty...

Se bildet av etron ved siden av Passat. Sistnevntes mer boksform gjør at innvendig plass blir større tross mindre utvendige mål.

Tenk om Ford heller hadde laget en EQB-aktig sak slik som lenken viser? Dumt at en så stor bil ikke har mer innvendig plass enn e-niro. De kunne valgt å konkurrere på utstrakt praktikalitet istedetfor sport.
http://m.bilnorge.no/bildegalleri.php?aid=52556&limfrom=5
Da hadde de vel heller ikke benyttet seg av Mustang navnet?

Kires

Hva tenker dere om prisen? Synes den er litt i overkant når man sammenligner med Model Y. Ser for meg at 600k for fullt utstyrt er noe de kan ta inntil Model Y og andre kommer på markedet. Model Y kommer foreløpig på like over 500k.

Vil mye heller ha en Mustang men om det er verdt 100k mer er heller usikkert.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Zubzero

Står ikke SUV for "Sport Utility Vehicle"? Da er det veldig merkelig å lage en bil der du ikke en gang kan ta med skiene, surfebrettet o.l. på taket og/eller igjennom en skiluke...

Chimp

Sitat fra: Kires på tirsdag 19. november 2019, klokken 08:07
Hva tenker dere om prisen? Synes den er litt i overkant når man sammenligner med Model Y. Ser for meg at 600k for fullt utstyrt er noe de kan ta inntil Model Y og andre kommer på markedet. Model Y kommer foreløpig på like over 500k.

Vil mye heller ha en Mustang men om det er verdt 100k mer er heller usikkert.

Jeg synes prisen på first ed og premium awd er 50 000 for høy! Med 1 år gammel i pace som fort får samme verdi som ny ford med mye samme utstyr, er det ikke aktuelt å bytte. Jeg følger med og ser om de justerer prisen.
På jaguaren har jeg ihvertfall skinnseter, premium interiør og slipper den gigantiske ipaden i midten :) ellers ganske like biler, så hvis rekkevidden faktisk blir 100 km bedre enn jaguar med 50% raskere lading på ionity, da vil det jo friste å bytte

torlie

Sitat fra: Kires på tirsdag 19. november 2019, klokken 08:07
Hva tenker dere om prisen? Synes den er litt i overkant når man sammenligner med Model Y. Ser for meg at 600k for fullt utstyrt er noe de kan ta inntil Model Y og andre kommer på markedet. Model Y kommer foreløpig på like over 500k.

Vil mye heller ha en Mustang men om det er verdt 100k mer er heller usikkert.

Prisen på 599k er vel kun et estimat fra Ford Norge? I utgangspunktet enig at den burde kanskje ned med 50k.

Kursen mot USD ligger jo på 9,1 og ikke 10.

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Chimp

Jepp, dersom NOK styrker seg mot USD vil jo prisen justeres. Og pr i dag bør den justeres også, de har vel lagt inn buffer.

daktari

Sitat fra: Kires på tirsdag 19. november 2019, klokken 08:07
Hva tenker dere om prisen? Synes den er litt i overkant når man sammenligner med Model Y. Ser for meg at 600k for fullt utstyrt er noe de kan ta inntil Model Y og andre kommer på markedet. Model Y kommer foreløpig på like over 500k.

Vil mye heller ha en Mustang men om det er verdt 100k mer er heller usikkert.
Hvis Model Y har samme batteri som Model 3, så får den ca 75 kWh. Spørsmålet er jo om 99 kWh på Mach E gir samme rekkevidde som 75 jeg på Model Y, da er jo prisen for høy. Hvis derimot Mach E går en del lenger, kanskje 10-12 mil ved likt forbruk, så kan det være verdt det for noen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vind

Det får har fått med seg er at Mustang faktisk mangler varmepumpe.  Det betyr at på høst/ vinter/ vår i Norge så blir forbruket ganske høyt, og den vil ligge langt bak de fleste konkurrenter.

At journalister sier at "Denne bilen snur opp / ned på elbil markedet" er vel ett forsiktig overstatement.

Bilen ser ganske fin ut fra siden - og bakfra, fronten ser ut som en gammel Tesla S.  Interiørkvalitet ser omtrent riktig ut for prisnivået.

Jeg skal ikke stille meg i kø, men det er flott det blir flere elbiler i mellomklassen.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Tellus

Synes bilen ser veldig bra ut. Stort batteri og lang rekkevidde har den også. Rask lading.
Grei pris for de som mener den konkurrerer med premiumsegmentet (etron, EQC og I-Pace)

Det som kanskje trekker ned.
- Kanskje litt dyr for de som mener den konkurrerer i ikke-premium segmentet (først og fremst Tesla Model 3/Model Y)
- Er størrelsen litt for liten. Ser ut til å falle mer inn i små SUV/CUV segmentet (X1, Q3 , CX30) enn i middelssegmentet (X3, Q5, CX50, XC 50). Må nesten se bilen i real life for å plassere den.

Hvis den faller inn i det minste segmentet så velges den nok vekk av de fleste som har barn. Da blir det mer en bil for single eller to voksne.


Chimp

De fleste har vel fått med seg at den mangler varmepumpe. Og da blir viktigheten av dette tilbakevist ved at tesla heller ikke har varmepumpe.
Klarer ikke helt forholde meg til det med så mye sprikende info. Er ikke slik at jaguar og audi er rekkeviddekongene heller med sine varmepumper

Vind

Sitat fra: Chimp på tirsdag 19. november 2019, klokken 10:44
De fleste har vel fått med seg at den mangler varmepumpe. Og da blir viktigheten av dette tilbakevist ved at tesla heller ikke har varmepumpe.
Klarer ikke helt forholde meg til det med så mye sprikende info. Er ikke slik at jaguar og audi er rekkeviddekongene heller med sine varmepumper
Mustang har ikke Varmepumpe.  Tesla har heller ikke det, men har en avansert varmestyring.  Siden Mustang har hentet batteriteknologi og motorstyring fra VAG, så tviler jeg sterkt på at denne blir veldig effektiv i Norge om vinteren.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Arath

Når man snakket med de på visningen i går nevnte de mulighet for å benytte spillvarme fra batteri til å varme kupé. De kan både varme og kjøle batteri. Det er jo noe det samme Tesla gjør.
Tror ikke behovet for varmepumpe er så stort pga størrelse på batteri. Varmepumpe kompliserer, øker vekt, plassbehov og kostnad

For golf og biler med mindre batteriene er varmepumpe delen vesentlig viktigere slik jeg har skjønt det.

chargedup

Det er jo nevnt i denne artikkelen her feks: https://www.tu.no/artikler/ingen-varmepumpe-i-el-mustangen-dersom-det-virkelig-hadde-gjort-en-forskjell-ville-vi-inkludert-det-sier-ford/479210

Blant elbiler har det til nå, vært vanlig med varmepumpe. Den eneste (ikke kortrekkevidde elbil) som ikke har det har vært Tesla. Nå er det flere produsenter som kanskje kommer uten varmepumpe, feks polestar.
Om det er en fordel eller ikke kommer nok litt an på markedet den skal selges/testes i. Bor du i California med 20°C året rundt er det klart at det er en ulempe å komplisere bilen med ekstra vekt, i Norge kan det bikke andre veien.
En husvarmepumpe (Toshiba) har en COP på 2,2 ved -15°C, dvs at bruker du 1kWt får du 2,2kWt i varme. Ved 7°C har den en COP på 5,33. Dette er brosjyretall, testet i laboratorium, litt som NEDC, altså best case scenario. Hvor ofte må en varmepumpe avrimes på en bil? Det kommer an på temperatur og fuktighet, jo oftere den må avrimes, jo dårligere energieffektivitet. Hvor mye varme henter varmepumpe eller varmeapparat fra overskuddsvarmen fra motor/batteri?

Hvordan COP tallene er for varmepumpe i bil, vet jeg ikke, men det er klart at produsentene gjør sine egne tester og tanker om plusser og minuser før de tar en avgjørelse. Bilen kunne helt sikkert brukt mindre strøm under visse forhold med varmepumpe, det er det liten tvil om. Å si at varmepumpe er alfa omega for forbruk på en elbil blir litt feil, det er mange andre faktorer som spiller mer inn. Det kan bedre rekkevidde, men se på Tesla model x mot konkurrentene.

Jeg har ikke fått med meg at Ford kjøper batteriteknologi og motorstyring fra VAG. Har du noe link på dette Vind? At de fleste produsenter kjøper fra samme underleverandører er ikke noe nytt. På Egolf med og uten varmepumpe (den første) er det ikke så stor forskjell i forbruk ifølge kommentarer jeg har sett. Er vel ikke slik at Ford ikke bryr seg om varmestyring og derfor er uavansert, mens Tesla har en avansert varmestyring? Ford skal satse over 100 milliarder på elbil, så tror ikke de tar veldig lett på det. Alt i alt hadde det vært positivt med varmepumpe på Mach-e i mine øyne, men det er ikke det som gjør at jeg kjøper eller ikke kjøper bilen.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tellus

Så vidt jeg vet benytter de fleste elbiler evnt. overskuddsvarme fra drivverk (inkludert batteri) til andre formål.
Vet i hvert fall at I-Pace gjør dette.

Effektive motorer gir svært liten varme og om vinteren blir det nok omtrent nada å hente ut til f.eks. oppvarming av kupe og batteri. Varmepumpe er en fantastisk mekanisme som innenfor normal vintertemperatur i Norge gir et kjærkomment bidrag.

Fordi man mener bil X uten varmepumpe bruker mindre energi enn bil Y med varmepumpe endrer ikke på det faktum at varmepumpe i Norge er et betydelig pluss. Bil Y ville brukt mer energi uten varmepumpe og bil X ville brukt mindre med. Så la oss slutte å disse varmepumper bare fordi Tesla ikke har tatt seg råd til å prioritere dette.
Det kommer garantert på et senere tidspunkt også fra Tesla. Nå som også Tesla begynner å få effektive motorer så blir det også mindre varme å hente derfra.

Randeboy

Sitat fra: chargedup på tirsdag 19. november 2019, klokken 12:09
Det er jo nevnt i denne artikkelen her feks: https://www.tu.no/artikler/ingen-varmepumpe-i-el-mustangen-dersom-det-virkelig-hadde-gjort-en-forskjell-ville-vi-inkludert-det-sier-ford/479210

Blant elbiler har det til nå, vært vanlig med varmepumpe. Den eneste (ikke kortrekkevidde elbil) som ikke har det har vært Tesla. Nå er det flere produsenter som kanskje kommer uten varmepumpe, feks polestar.
Om det er en fordel eller ikke kommer nok litt an på markedet den skal selges/testes i. Bor du i California med 20°C året rundt er det klart at det er en ulempe å komplisere bilen med ekstra vekt, i Norge kan det bikke andre veien.
En husvarmepumpe (Toshiba) har en COP på 2,2 ved -15°C, dvs at bruker du 1kWt får du 2,2kWt i varme. Ved 7°C har den en COP på 5,33. Dette er brosjyretall, testet i laboratorium, litt som NEDC, altså best case scenario. Hvor ofte må en varmepumpe avrimes på en bil? Det kommer an på temperatur og fuktighet, jo oftere den må avrimes, jo dårligere energieffektivitet. Hvor mye varme henter varmepumpe eller varmeapparat fra overskuddsvarmen fra motor/batteri?

Hvordan COP tallene er for varmepumpe i bil, vet jeg ikke, men det er klart at produsentene gjør sine egne tester og tanker om plusser og minuser før de tar en avgjørelse. Bilen kunne helt sikkert brukt mindre strøm under visse forhold med varmepumpe, det er det liten tvil om. Å si at varmepumpe er alfa omega for forbruk på en elbil blir litt feil, det er mange andre faktorer som spiller mer inn. Det kan bedre rekkevidde, men se på Tesla model x mot konkurrentene.

Jeg har ikke fått med meg at Ford kjøper batteriteknologi og motorstyring fra VAG. Har du noe link på dette Vind? At de fleste produsenter kjøper fra samme underleverandører er ikke noe nytt. På Egolf med og uten varmepumpe (den første) er det ikke så stor forskjell i forbruk ifølge kommentarer jeg har sett. Er vel ikke slik at Ford ikke bryr seg om varmestyring og derfor er uavansert, mens Tesla har en avansert varmestyring? Ford skal satse over 100 milliarder på elbil, så tror ikke de tar veldig lett på det. Alt i alt hadde det vært positivt med varmepumpe på Mach-e i mine øyne, men det er ikke det som gjør at jeg kjøper eller ikke kjøper bilen.

Varmepumpe på biler er langt mindre effektive enn de man monterer hjemme. EL-biler med varmepumpe bruker fortsatt R134/R12 på de jeg har sett. Det er ikke et effektivt medium for varmepumpe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA