Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er offentlig lading så dyrt?

Startet av Vesel, søndag 17. november 2019, klokken 20:23

« forrige - neste »

Rævedilter

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 20. november 2019, klokken 12:14
Hvis det er så lukrativt å drive ladestasjoner som enkelte påstår -hvorfor er det ikke flere som gjør det?

Hvorfor vil så få bli rike?

Det er vel ingen som påstår det er lukrativt (som antyder gode marginer), men derimot dyrt, og da sett i forhold til å lade heime og når prisen er 2-3-4 ganger å lade heime forstår eg det.
Håper prisene går ned etterkvart og at effekttariffen blir meir effektiv og ikkje kun pengeinnkreving.

Når det gjeld diesel er vel tilsvarende heimlading frityrolje :-)

Magnus Hansen

Vi er vel kanskje også et stykke unna at batterier på selve ladeplassene kan ta å jevne ut toppene antar jeg.

Counterpointer

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 20. november 2019, klokken 18:18
Vi er vel kanskje også et stykke unna at batterier på selve ladeplassene kan ta å jevne ut toppene antar jeg.
De har batteri på Vulkan, mener jeg å huske.

Har også hørt representanter for ladeselskaper som har snakket om at dette er en bra løsning for øde steder med lav trafikk og strømnett med dårlig dimensjon. Altså en har en hurtiglader på 50 kW men den drives av et batteri som saktelades av nettet eller til og med solceller som da blir offgrid løsning.

ok67

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 20. november 2019, klokken 17:00

Håper prisene går ned etterkvart og at effekttariffen blir meir effektiv og ikkje kun pengeinnkreving.


Det er tydeleg vis mange nå om slit med å forstå bakgrunnen for effekttariffen. Det er på langt nær pengeinnkreving, derimot avspeglar den kostnaden nettselskapet har med å dimensjonere og bygge nettet for å kunne få fram dei effekttoppane som bl.a. hurtiglading medfører. Løysinga er å få eit langt jamnare effektuttak, batteribank i kvar ladestasjon kan vere ei løysing som jamnar ut effektuttaket og dermed reduserer nettleiga.

På fergestrekninga Brekstad-Valsneset (hybridferge) er det installert batteri i ein av ladestasjonane for å redusere edderkoppene og dermed unngå å måtte forsterke nettet. Dersom nettet må forsterkast så er det sluttkunden som må bekoste det, då det er han som påfører nettselskapet kostnader som dei ellers ikkje vil få dekka inn.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Rævedilter

Sitat fra: ok67 på onsdag 20. november 2019, klokken 19:08
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 20. november 2019, klokken 17:00

Håper prisene går ned etterkvart og at effekttariffen blir meir effektiv og ikkje kun pengeinnkreving.


Det er tydeleg vis mange nå om slit med å forstå bakgrunnen for effekttariffen. Det er på langt nær pengeinnkreving, derimot avspeglar den kostnaden nettselskapet har med å dimensjonere og bygge nettet for å kunne få fram dei effekttoppane som bl.a. hurtiglading medfører. Løysinga er å få eit langt jamnare effektuttak, batteribank i kvar ladestasjon kan vere ei løysing som jamnar ut effektuttaket og dermed reduserer nettleiga.

Når effekttariffen ikkje er knytta til flaskehalsar (perioder med høg belasting på nettet) men derimot til maks forbruk hos ein kunde ein time i månaden er der jo lite insentiver (for kunden) for å redusere forbruket i flaksehalsperioder.
Så løysinga er ikkje å få jamt effektuttak hos ein kunde, løysing er å redusere effektuttaket på dei mest belasta periodane og det vert gjort enklast med variable effekttariffer. Om ladestasjonen bruker 100% av effekt i perioder med låg belastning  i nettet burde kunden naturligvis ikkje bli straffa for som i dag. Ikkje vil nettselskapet bygge ut meir heller på grunn av det.

Men dette vert jo endra fra 2021 meiner eg.

TorT

Hvis man bare ser på ladestasjonen, så har Tesla en enorm fordel.

De masseproduserer egne ladere, har forstått det slik at de er modulbaserte, og kobles sammen etter behov. Og prisen er nok helt annerledes.

Så den millionen pr lader, som nevnes av Krogenæs i sin første kommentar her, må jo bare være skivebom når det gjelder Tesla.

Dette er nå min synsing.

Tviler ikke på at det er korrekt, når det gjelder de andre. Som kjøper inn i relativt små batcher fra diverse leverandører.

sjokomelk

Tesla sin Supecharger er bygd opp av 12 ladere fra Model S koblet sammen. Så en Supercharger burde være billigere å lage enn en 150kW hurtiglader fra f.eks. ABB.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

cra

Sitat fra: ok67 på onsdag 20. november 2019, klokken 19:08
Det er tydeleg vis mange nå om slit med å forstå bakgrunnen for effekttariffen. Det er på langt nær pengeinnkreving, derimot avspeglar den kostnaden nettselskapet har med å dimensjonere og bygge nettet for å kunne få fram dei effekttoppane

Inntrykket er at det er mer for å skremme/presse forbrukerne til å flytte forbruket sitt for å slippe å dimmensjonere etter toppene.

Sitat fra: ok67 på onsdag 20. november 2019, klokken 19:08
På fergestrekninga Brekstad-Valsneset (hybridferge) er det installert batteri i ein av ladestasjonane for å redusere edderkoppene og dermed unngå å måtte forsterke nettet.

HAHAHAH! Nydelig autokorrektur med innebygd ordspill?  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ok67

Sitat fra: cra på torsdag 21. november 2019, klokken 14:59


Sitat fra: ok67 på onsdag 20. november 2019, klokken 19:08
På fergestrekninga Brekstad-Valsneset (hybridferge) er det installert batteri i ein av ladestasjonane for å redusere edderkoppene og dermed unngå å måtte forsterke nettet.

HAHAHAH! Nydelig autokorrektur med innebygd ordspill?  :laugh:
HAHA, den såg eg ikkje sjølv heller. :D

Men å dimensjonere etter stadig aukande effekttoppar kostar, så eit gjevnt forbruk over døgnet vil gi mykje betre utnytting av nettet og vere langt rimelegare med tanke på nettinvesteringar. I så måte kan batteribankar som gjevnar ut belastninga vere ei god løysing (avhengig av kostnad for batteribanken og systemet rund denne).
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

fredag

Tesla lager selve ladestasjonene selv. Selv mye av kraftelektronikken lager Tesla selv. AC-DC likeretterne er (var) de samme som ble brukt i Model S. Mye av kostnaden for utstyret er utviklingskostnadene, og kostprisen pr enhet blir dermed ikke så stor når de skalerer opp. Tesla kan dermed pøse på med massevis av ladestolper der andre operatører setter opp en eller to stk. Det er en fordel med å være et vertikalt integrert selskap.

Tesla har lik og ensartet utstyr på alle lokasjoner, noe som også gjør delelager og feilretting enklere. Tesla har jo også allerede en organisasjon for å håndtere delelager til bilene sine, som de kan dra nytte av også til ladestasjonene.

Teslas hurtigladere har ikke skjerm og knapper og kortlesere og ladekort på sine ladestasjoner, noe som gjør enhetskostnaden lavere, og det er færre ting som kan gå i stykker, og det blir mindre behov for kundeservice, i tillegg til at det er en vesentlig bedre brukeropplevelse å bare plugge i kontakten uten å måtte knote med en skjerm og en app / ladekort / sms.

Tesla setter opp egne transformatorer rett på høyspentnettet. En bieffekt av dette er at de såvidt jeg har hørt får en litt annen pris på strømmen enn om de hadde kjøpt fra nettoperatørens egen trafo.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA