Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med "nye" Ionic

Startet av Mafioso1, søndag 17. november 2019, klokken 10:24

« forrige - neste »

Mafioso1

Hei

Vurderer sterkt å kjøpe Ionic 2020 mod. Setter pris på erfaringer de som har den allerede har gjort. Alt av interesse:-)


RazAquato

Har hatt min i ca en måneds tid. Jeg har ingen erfaring med eldre Ioniq, så kan ikke sammenligne, men erfaringer så langt:
I høstvær, ved kjøring på 'eco' og stort sett e6, klarer bilen fint 30+mil på en lading.
Ved normalkjøring og forvarming etter snøfall, så klarer den circa 20.

Har ikke behov for hurtiglading, men har testet og frem til 50% batterikapasitet lader den helt greit, etter dette går det alt for sakte.
App styring for å fjernvarme bilen fra kontoret før jeg drar fra jobb er gull, men dette var jeg vant til fra tesla, og en av hovedgrunnene til at jeg ventet på 2020mod.

Den har "lane keep assist".. I forhold til tesla er dette 20steg tilbake, og noe jeg kun stoler på om jeg kjører e6,men som bistandsverktøy er det helt greit.

Hadde større forhåpninger til adaptiv cruise kontrol. Det fungerer helt greit i trafikk, men har opplevd flere ganger at den ikke bremser ned i tide f.eks. før ett lyskryss, hvor jeg må hjelpe til på bremsen.

Lydanlegget er jeg veldig fornøyd med (kan ikke spille superhøyt, men lydbildet er meget bra) Android auto er tidvis tregt men der mistenker jeg telefonen.
App kontroll fungerer slik det skal, men sender push-meldinger fremfor å være 'live'.  - man kan eksempelvis se på kart hvor bilen er parkert, men ikke se hvor fort den kjører når den er i drift, tilsvarende tesla.


Totalt sett fornøyd ift pris, men hadde jeg ikke hatt behov for bagasjerom med plass til hund, ville jeg utvilsomt heller valgt en TM3.

Føler litt at jeg har gått fra "ett teknologisk kinderegg som tilfeldigvis også kan kjøre" til en ren bil. Og det er på godt og vondt
😉

stikksaga

#2
Jeg har også kjørt bare en måned og har stort sett de samme erfaringene som RazAquato. Jeg kan heller ikke sammenligne med "gamle Ioniq" annet enn hva jeg har testkjørt, men finner at kjørekomforten er den samme på de begge.

Jeg prøvde flere biler som hadde sammenlignbar rekkevidde, deriblant også Leaf 40kwh, men det var egentlig kjørekomforten som gjorde at jeg/vi valgte Ioniq, det var liksom mer bil enn bare et framkomstmiddel hvis du skjønner hva jeg mener.

Jeg har ikke testet hurtig-lading ennå, da jeg har klart meg med rekkevidden jeg har fått ladet hjemme, så der kan jeg ikke bidra med noen erfaring.

Jeg synes også at den adaptive cruisekontrollen er litt for treg med å bremse. Jeg har også vært nødt til å hjelpe til med bremsen da trafikken plutselig sto stille. Men nå leser jeg at det er mulig å justere følsomheten (ikke bare avstand til forankjørende kjøretøy) på hvor raskt den skal reagere. Så jeg regner med at den også bremser tidligere og ikke bare akselererer tidligere dersom man justerer den et hakk opp.

Vil også trekke fram dette med app-styringa på klima-anlegget som en veldig god ting, skraping av is er en sage blott uansett hvor man parkerer både med og uten lade-pluggen plugget i  :+1: Rett og slett deilig å holde i et ratt som holder 37 grader og ikke -5  :)

RazAquato

#3
Glemte å nevne at seter med kjøling er noe av det DIGGESTE på sommertid 😁

Ellers har bilen mulighet for automatisk regenerering (dvs at den øker bremsing dersom du har en bil foran deg, kontra hvis du ikke har det m.m.) og dette fungerer overraskende bra 🙂

Ravis

Sitat fra: stikksaga på søndag 17. november 2019, klokken 19:30
Jeg synes også at den adaptive cruisekontrollen er litt for treg med å bremse.
Denne følsomheten kan du vel sette i innstillingene. Det kan jeg i min 2018

stikksaga

Sitat fra: Ravis på mandag 18. november 2019, klokken 14:48
Sitat fra: stikksaga på søndag 17. november 2019, klokken 19:30
Jeg synes også at den adaptive cruisekontrollen er litt for treg med å bremse.
Denne følsomheten kan du vel sette i innstillingene. Det kan jeg i min 2018
Ja, det er vel det jeg skriver i samme avsnitt  :)
Sitat...Men nå leser jeg at det er mulig å justere følsomheten (ikke bare avstand til forankjørende kjøretøy) på hvor raskt den skal reagere....

Crown

Sitat fra: Mafioso1 på søndag 17. november 2019, klokken 10:24
Hei

Vurderer sterkt å kjøpe Ionic 2020 mod. Setter pris på erfaringer de som har den allerede har gjort. Alt av interesse:-)

Vær så snill å kalle den for Ioniq, ikke Ionic :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Kjetil1986

 :laugh: Dette irriterer jeg meg stadig over også. Til og med noen journalister skriver Ionic og ikke ioniq.
Model 3 long range 2021

LaBomba

Sitat fra: RazAquato på søndag 17. november 2019, klokken 20:05
Glemte å nevne at seter med kjøling er noe av det DIGGESTE på sommertid 😁

Ellers har bilen mulighet for automatisk regenerering (dvs at den øker bremsing dersom du har en bil foran deg, kontra hvis du ikke har det m.m.) og dette fungerer overraskende bra 🙂

Hei,
Fungerer BlueLink hos deg idag? Klarte ikke å kommunisere med bilen hele dagen.

LaBomba

Feilmelding *No response from the vehicle* dykker opp hele tiden

Hyundre

Er det noen som har kjørt begge modellene?

stikksaga

Sitat fra: LaBomba på mandag 25. november 2019, klokken 21:55
Feilmelding *No response from the vehicle* dykker opp hele tiden
Ja, den fikk jeg også nå, da jeg skulle teste. Sikkert Hyundai som ikke har betalt for serverne sine :)

LaBomba

Sitat fra: stikksaga på tirsdag 26. november 2019, klokken 10:27
Sitat fra: LaBomba på mandag 25. november 2019, klokken 21:55
Feilmelding *No response from the vehicle* dykker opp hele tiden
Ja, den fikk jeg også nå, da jeg skulle teste. Sikkert Hyundai som ikke har betalt for serverne sine :)

Ringte til Hyundai og fikk beskjed om å prøve koble til bilen på nytt.
Skremmende mange dårlige kundevurderinger  om BlueLink. Ser ikke lovende ut...

stikksaga

Ja, får håpe de får bukt med barnesykdommene, fikk du det til etter at du koblet opp bilen igjen?

EV-FTW

De klager hos Audi og VW. De klager hos Nissan. Nå hos Hyundai. Er det noen produsenter som får dette med APP til? Tesla?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA