Bremseskiver på eGolf

Startet av Eltempogigante, ons 13. nov 2019, kl. 21:07

« forrige - neste »

Håvar

Sitat fra: rwilthil på man 25. nov 2019, kl. 23:45

...Bak er vel ofte der problemet er størst, og som sagt over- bruk p-brems. Det er ikke farlig, og den vil ikke låse hjulene (ihvertfall golf..). ABS vil ikke være Aktiv! ...

...
Min bil er 15 mod med 49K på teller. Aldri byttet skiver eller klosser, liten slite kant men ikke rust. Kjørt på Sørlandet. Bruker brems lite, så det ser ut "dry wipe" ser ut å holde rusten unna...

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Aha, antok det var ABS som førte til "kneppe"-lyden under oppbremsing. Takk for oppklaring!
Den dry wipe- funksjonen var interessant. Har du lagt merke til noen endring i forbruk, eller legges bremsene så lite på at det er helt neglisjerbart?
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

rwilthil

Ang ABS så er det ihvertfall slik på min. Kalippere bak kniper godt til, men ikke så mye at hjulene låses.

Jeg har ikke lagt merke til noe forskjell i forbruken, merker heller ikke at de legges på. Men nå som det pøser ned her i krs.  Så er skivene tørre hver gang jeg parkerer selv uten bruk av dem.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Sierpinski

Det er vel ting som tyder på at verksteder ifm Eu kontroll er raske med å konkludere med at skiver er rustet såpass at de må byttes.

Be om å få se på skivene, evt bilde av dem der de er ødelagt før de byttes.

Bytter de dem, er det helt ok å be om å få med de gamle (pakket inn) i bagasjerommet, så man kan titte over at de faktisk er kassable.

Cirrisky

Måtte skifte mine etter 4år/55km.
Bremser hardt ganske så ofte, men de rusta til slutt

EV-FTW

Har ikke e-Golf men solgte akkurat en Leaf 2016 mod. Kjørt 86 000 kilometer. Hadde den på service rett før salg, og de sa brevmarkedet var minimalt slitt og ikke noe rust. Aldri blitt byttet siden jeg kjøpte bilen ny.

Jeg er derimot veldig nøye jevnlig med å ha noen litt harde oppbremsninger, for å få brukt bremsene skikkelig.

At de blir byttet hver service, altså 1 gang i året synes jeg var ille. Et godt råd, om du ikke gjør det, er altså å bremse hardt jevnlig.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA