Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer å kjøpe min første elbil (model S) Fem nybegynner spørsmål

Startet av overskyet, tirsdag 12. november 2019, klokken 10:45

« forrige - neste »

N00b

Med Tesla sin historie på struping av superladerhastighet på batteriene så ikke ta for god fisk du skal beholde den ladefarten bilen har idag.


overskyet

Takk for alle svarene og tipsene her. Tesla på skøyen lot oss prøve en  Model S performance over helgen og vi ble litt solgt kan du si. Fantastisk bil å kjøre.

Men 150K for performance? Hvis vi dropper Performance, hva blir egentlig forskjellen? Noen sier den "vanlige" er mykere? En av tingene jeg likte var hvor utrolig "planta" den lå på veien.

Tusen takk for alle tips! :)

Klykken

Er i mine øyne MER ENN NOK power i vanlig S. Moro med performance de første ukene etter min mening, men etter det blir det lite brukt. Fikk låne en P100DL i tre uker da vår bil døde i fjor og fikk prøvd litt.

Usikker på hvordan oppsettet er på Raven og aktiv fjæring, men gammel S blir oppfattet som stivere når du velger "low" og blir mer plantet på veien. Største felger hjelper også på. Men komfortmessig er 19" stillere og "mykere". Langsiktig mer økonomisk også, både rekkeviddemessig og ved dekkskifte.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Selv kjenner jeg ikke en pøkk forskjell på standard og low, men så er det bare 0,8mm forskjell også da. Om veiholdning på standardbil er noe man ønsker bør man heller droppe panoramataket og gå for en med alutak, for her kjenner jeg god forskjell på krenging ved aktiv kjøring. Skulle vel også bare mangle med 65kg ekstra på taket.

Raven har vel reell "smart" luftfjæring og ikke "dum" slik som bilene før.

Contango

Sitat fra: overskyet på mandag 25. november 2019, klokken 10:28
Takk for alle svarene og tipsene her. Tesla på skøyen lot oss prøve en  Model S performance over helgen og vi ble litt solgt kan du si. Fantastisk bil å kjøre.

Men 150K for performance? Hvis vi dropper Performance, hva blir egentlig forskjellen? Noen sier den "vanlige" er mykere? En av tingene jeg likte var hvor utrolig "planta" den lå på veien.

Tusen takk for alle tips! :)
Har erfaring med P100, Raven P100 og S75. Forskjellen mellom Performance og S75 på veien synes jeg er minimal. Felgstørrelse og dekk er langt mer avgjørende. 21-felgene gjør absolutt forskjell ift «planta på veien», men de støyer mer, bruker mer strøm, er dyrere å kjøpe dekk til, og er mer utsatt for skade både på dekk og felg. Raven er mer komfortabel og stillere, men det er ikke en så vesentlig forskjell at ikke økonomien bør avgjøre. Jeg kjøpte Performance den gang det var under 100k kr forskjell på LR og P. Ville ikke gjort det ellers. Vanlig LR er mer enn sprek nok og som Klykken skriver - den eksotiske opplevelsen går fort over. Komforten og kjøregleden i alle tre bilene har vært fantastisk. Supre vinterbiler også (bortsett fra at de er tunge). Senest i går måtte jeg rygge tilbake, oppover, fra et sinnssvakt glatt område på en fjellvei. En Volvo SUV ga opp der Teslaen kravlet seg opp.

Edit: Kjøp en «inventory» bil om du kjøper ny. Men det har du sikkert skjønt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Topsy

Sitat fra: Contango link=topic=49250.msg857995#msg857995
Edit: Kjøp en «inventory» bil om du kjøper ny. Men det har du sikkert skjønt.

Hvorfor?

Contango

Fordi du ofte får bedre priser på de bilene som selger tregt. Eksvs https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJSA7E41KF331376?redirect=no
Vent gjerne til det nærmer seg kvartalsslutt.

...og du vet tilnærmet når du får bilen.

Alternativt - bestill bilen og bytt bestillingen til en inventory om det i mellomtiden dukker opp en med en konfigurasjon du liker til en bedre pris.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Topsy

Sitat fra: Contango på mandag 25. november 2019, klokken 21:48
Fordi du ofte får bedre priser på de bilene som selger tregt. Eksvs https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJSA7E41KF331376?redirect=no
Vent gjerne til det nærmer seg kvartalsslutt.

...og du vet tilnærmet når du får bilen.

Alternativt - bestill bilen og bytt bestillingen til en inventory om det i mellomtiden dukker opp en med en konfigurasjon du liker til en bedre pris.

Ja, ok, ser eksempelet ditt.

Har prøvd å holde meg tilsvarende oppdatert på rimelig basic X LR AWD, mens der har prisene vært helt likt som nytt eller noen ganger merkelig nok høyere på inventory. Så derfor jeg lurte

Contango

Tesla bruker kontrollen over distribusjonen sin til å taktisk prise inventory biler. Samme bilen kan gå både ned og opp igjen i pris. Det er ingen logisk grunn til at den røde P'en skal ha en lavere pris enn de andre med mindre man tenker at Tesla prøver å prise taktisk en og en bil iht betalingsviljen hos den «marginale» kjøperen. Enig i at det ikke er mange «gode kjøp» nå, men det har historisk vært noen veldig aggressive perioder.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Chris.and

Hei,
Trodde som trådstarter at det skulle bli en fantastisk overgang å komme til helelektrisk og en Model S. Har hatt mange BMW modeller selv, og tror du vil bli svært skuffet. Kjøpte en Model S 100D i 2018, og det var et mareritt jeg angret på etter kun et par uker med bilen. Fremhever noen av det jeg opplevde (listen er langt fra komplett).

- Byggekvaliteten er på et helt annet nivå en BMW. Her er paneler montert skjevt, det er klakkelyder i understell (noe Tesla mente var helt akseptabelt, men hørtes ut som slitte bærekuler i forstillingen. Nesten alle biler med luftfjæring etter 2017 har dette problemet). Høyre bakdør ville ikke åpne seg ved utlevering, det var oljemerker i taket på bilen. Dag nr 2 i bruk sluttet navigasjonen å virke. Skjermen gikk svart flere ganger, spyleslangen for vindusviskerne skrapet i plastpanelet i "frunken". Nøklene sluttet å virke (kunne sitte med nøkkelen foran displayet og den viste "key not inside car", selvom bilen var åpnet med samme nøkkel). Mye problemer med tilkoblinger og avspilling av Spotify / media. Alle dørhåndtakene måtte byttes. Airbag på passasjersetet foran måtte byttes. Klips på Dashboardet måtte byttes to ganger.

Gjennom ett år med eierskap var bilen 6 ganger på verksted, to ganger i 3-4 uker.

- Den såkalte "selvkjøringen" er en teknologi det overhode ikke er verdt å betale for. Tesla lovet at bilen skulle være såkalt selvkjørende i 2018. Dette trakk de senere, men har tydeligvis begynt å selge det igjen. Vi opplevde nestenkollisjoner to ganger UTEN at autopilot var aktivert, men som følge av at det såkalte antikollisjons- systemet tok tak i rattet og slang bilen inn mot en buss den ene gangen, og andre gangen rett mot en tunnelvegg. Bilen kommer ikke til å være selvkjørende før om minst 5 år, og da kun på motorvei hvor det er en bra cruisekontroll, men den kan ikke kalles selvkjøring.

- Lysene er dårlige sammenlignet med andre bilprodusenter, og om du har hatt adaptive LED lys fra BMW, så blir du skuffet over dette. De velger en del egne løsninger, som ikke alltid funker så bra. Deres regnsensor fungerer ved å benytte kameraet istedenfor en dedikert regnsensor. Dette funker vesentlig dårligere enn tradisjonelle regnsensorer (hadde dette på en BMW tilbake i 2001, som fungerte utmerket).

Dette er veldig dyre biler, både dersom man tar høyde for kompensasjonen med å slippe mva og ikke, og da forventer man en viss kvalitet. De som mener Tesla har bra kvalitet, har etter mitt syn en lav terskel for hva bra kvalitet er.

Har veldig sansen for Musk, hans visjon og ikke minst mektig imponert over at han har klart å snu helt opp ned på bilindustrien, men dessverre er kvaliteten på bilene som produseres så elendig at det aldri blir noen Tesla igjen på undertegnede, og er sjeleglad for at Tesla kjøpte tilbake bilen etter krangel gjennom forbrukerrådet og advokat i flere måneder.

1000kwh

Vi har en totalt anderledes opplevelse. Ja, litt finere materialer i BMW er det, men resten er jo milevis foran. Det ville opplevdes helt håpløst med en diesel BMW nå.

Ser at du kun har hatt negative opplevelser med bilen din, men en del av det du nevner er softwarebugs. Kan du ikke leve med dette en gang i blant er ikke Tesla noe for deg.

Autopilot og antikollisjonssytemer er støtteverktøy og jeg opplever disse som en vesentlig del av hva Tesla er i dag. Her også må du innse at ting ikke er perfekt og at bilen tar noen valg du ikke ville tatt.

Alt i alt så kan man få noen problemer med både BMW og Tesla, noen ganger er man bare uheldig. Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av luftfjæring. Kjenner 3 andre med S/X og det har det ikke skranglet eller vært problemer. Kjøres mye.

overskyet

Jeg kjenner igjen noen av tingene Chris.and nevner fra vår prøvekjøring. Regnsensoren feks er dårlig, lysene like så. Men det er ikke noe jeg ikke kan leve med. Alt interiøret føles også billig, men jeg tror jeg kan leve med det også. Den var jo helt fantastisk gøy å kjøre.

Har raven utgaven også problemer med demperne? Det er jo helt nye dempere her?

Edit: Autopiloten synes jeg også var helt konge. Den var jo langt i fra perfekt, men så lenge du har hendene på rattet merket jeg ikke dette som noe problem. Den adaptive cruise controllen jeg har fra før i BMWen, er jo heller ikke perfekt og må gjetes litt, akkurat som autopiloten. Så jeg opplevde det ganske likt, bare at autopilot er ganske mye bedre.

Hodetelefoner

Er ikke noe problem med demperene.. Klunket noen får. Er fordi oringen i topp blir klemt.

mthoring

Har kun opplevd litt knirk i min, som ble rettet opp på service center. Bilen var helt fin ved utlevering, og har ikke opplevd noe annet når jeg har fått den tilbake fra Tesla heller. Kun hatt gode opplevelser med servicen på Rud. Var lang ventetid på timebestilling der en stund, men den er en saga blott nå.
Ellers så er jo software i stadig utvikling, så det kan lønne seg å vente til man hører hva andre opplever før man oppdaterer.

Bilen er veldig god å kjøre, sprek og går billig. Har ei heller aldri opplevd ventetid eller problemer ifm. lading på langtur. Lysene kunne vært bedre, men fungerer helt fint for meg.

Tok forøvrig 2 års service nettopp. Da droppa jeg den unødvendige 4-hjulskontrollen, samt vindusviskere og key fob batteri. Da dette er ting jeg heller tar ved behov. Prisen på servicen ble 2300kr, så billig det også.
Kan dog fort bli dyr i drift hvis, eller når, kostbare deler må byttes etter at garantitiden er utløpt.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Chris.and

Litt utfyllende kommentarer fra over:
- Klakkingen i understellet er ikke foringer som går i klem. Dette er det flere tråder om her på forumet. Det er forsøkt byttet dempere, topplager, bærearmer (ble byttet på min), m.m. Alle lånebilene vi hadde underveis hadde samme problemet, og her vaklet Tesla med å innrømme at det var en feil og å si at det var sånn det skulle være. De klarte ikke å finne noen løsning på dette. Naboen som hadde model S uten luftfjæring hadde ikke dette problemet, men samtlige jeg har kjørt med luftfjæring etter 2017 har hatt dette problemet. Tydeligvis ikke alle som legger merke til det.

Softwarebugs er nå en ting, og der var det selvsagt mye. Samtidig er software noe av det Tesla faktisk er bra på (til sammenligning er App´en til BMW i3 helt elendig, hvor du må vente 20-30 sekunder på hver kommando). Software, til tross for feil, er nok noe av det jeg vil karakterisere som bedre. Oppdateringene er fantastisk og også her har Tesla gjort noe som bare skulle mangle for biler i 2019.

For å trekke fram enda flere feil med byggekvaliteten vi opplevde:
- Begge speilene måtte byttes, da de begynte å skrangle ved lukking av dører.
- Panseret skrapte mot plastdekselet under, måtte justeres to ganger.
- Vinduene, som går ned når døren åpnes og opp når døren lukkes, hang ikke med og slo inn i dørkarmen.
- Midtkonsollen skranglet. Denne ble forsøkt justert og byttet to ganger. Etter byttet fikk vi to løse armlener som skle fram og tilbake.
- Styringen / rattet fikk dødgang og slark på ca 1 cm. Dette opplevde jeg også på en lånebil. Dette har jeg ikke vært borti siden biler fra 70 tallet. Tesla mente dette var innenfor deres akseptanse margin.
- Kvaliteten på lakken er også elendig. Her blir det småriper med en gang. Målte ikke dybden på lakken, men mistenker at den var veldig tynn.

Igjen, det er mye bra med Tesla, og ser jo at mange går rett i forsvar på at de opplever bilen sin som bra. Min mening er derimot at til den prisen disse bilene har, så er de i en helt annen klasse på byggekvalitet enn øvrige premium merker (dårligere). Tesla bygger en relativt enkel konstruksjon, med en "skateboard" ramme med batteripakke og drivverk i bunn (som er fantastisk bra), med et påbygg på denne, hvor dette påbygget etter min mening har elendig kvalitet. Se videre på hvordan prisene er satt kunstig høyt, for deretter å tilby det som fremstår som et tilbud på finansiering som er for godt til å takke nei til. Bruktmarkedet for disse bilene er helt katastrofalt.

(ble forøvrig kjørt av naboen i en helt ny Model X han byttet sin S i denne helgen, hvor setebeltet i baksetet etter å ha hatt barnesetet der ikke ville inn. Han måtte også ha den rett på service etter et par uker pga et kraftig smell i forstillingen ved gasspådrag, en X P100D (mulig dette er den klemte toppforingen "hodetelefoner" viser til). Verditapet han fikk på den 2017 Model S han hadde var ca 350.000 ved salg. 

Er enig i at å kjøpe en ny BMW diesel bil i dag, ikke kan sammenlignes med nye el-biler og det føles gammeldags. Jeg angret bittert på å ha byttet til Tesla, og tenker at det kommer veldig mange bra el-biler fra andre produsenter de neste par årene, og ville mye heller gått for det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA