Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Guessometer og temperaturendringer på ruten

Startet av emphezis, fredag 26. juli 2019, klokken 09:00

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: TøddiVedder på fredag 15. november 2019, klokken 22:36
Beregner den ikke bare rekkevidde utifra forbruk siste 50 km da?

Hvis man ikke legger inn destinasjon i navigasjonen, så gjør den det (10, 25 eller 50km). For da vet ikke bilen hvor man skal. Legger man inn destinasjon, så kan man hente opp en graf som viser gjenværende batteriprosent for hele turen, og om man ligger over eller under skjema. Denne beregningen syns jeg er imponerende nøyaktig, så fremt man ligger i nærheten av fartsgrensa.

Tesla bruker åpenbart kartdata, inklusive høyde og fartsgrenser, samt temperatur ved starttidspunkt, for disse beregningene. Spørsmålet er om det ligger noe mer til grunn, som data fra andre biler. Det virker ikke som værmelding er inkludert i beregningene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vesel

#16
Sitat fra: automat på fredag 15. november 2019, klokken 23:28

Tesla bruker åpenbart kartdata, inklusive høyde og fartsgrenser, samt temperatur ved starttidspunkt, for disse beregningene. Spørsmålet er om det ligger noe mer til grunn, som data fra andre biler. Det virker ikke som værmelding er inkludert i beregningene.
Det er ikke så åpenbart. Hos meg ihvertfall, så ble ikke energymeteret nøyaktig før etter flere dager med kalde temperaturer. Det er derfor jeg tror Tesla samler data fra flåten deres, og bruker denne i beregningene over energiforbruk de ulike strekningene. Denne dataen må nødvendigvis henge litt etter de aktuelle forholdene. Så fremt dette ikke byr på personvernsproblemer, så må da dette nesten være enklere enn å beregne energiforbruk ut fra alskens variabler, som temperatur, topografi, hastighet, vær og vind. Det vil også forklare hvorfor det var mange strekninger i Italia i sommer, hvor det er langt færre teslaer kjørende rundt enn her, at energimeteret ble helt flatt, som om det manglet nok data fra flåten på disse strekningene.

Jeg tror dessuten at i energigrafen så kan man se at batterinivå forventes å synke raskt ved påkjøringsramper og andre steder der det er normalt å akselerere raskt. Dette skal jeg sjekke nøyere i løpet av de neste dagene.  Man kan selvfølgelig lage et komplisert regnestykke på dette også, men her tror jeg ihvertfall brukerdata kan være enklere.

Dersom det nå plutselig en dag skulle bli unormalt varm eller kaldt, så vil jeg kanskje få noe som nærmere seg en bekreftelse på om det er neuralt nettverk i bruk, for da vil beregningene henge igjen fra de siste dagene med annerledes temperatur, på samme som da det plutselig ble vinter her.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA