Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen min på vinterføre.

Startet av Teslalita, mandag 11. november 2019, klokken 20:24

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: kamuflars86 på onsdag 13. november 2019, klokken 17:05
Opplever ikke at dekkene låser seg, men at ABSen regelrett ikke fungerer så bra, holder bremsa inne, men den sliter med å stoppe bilen. Mulig kombinasjonen av tung bil med 90% av vekta lavt mellom akslingene gjør den verre i glatte nedoverbakker.
Lavt tyngdepunkt mellom akslingene gjør definitivt ikke at festet blir dårligere. Tung bil ned bratte bakker på holka er dog en utfordring uansett. Det er essensielt å holde hjulene rullende, så senk farten maksimalt før bakken, sett bilen i fri og hold farten så lav som mulig uten å bremse. Ofte er det lurt å legge to hjul på veiskulderen siden det sjelden er like glatt der.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

«sett bilen i fri og hold farten så lav som mulig uten å bremse»
...nyskjerrig på hvordan dette gjøres...
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

El Pastor

Rart at ikke Tesla kan legge inn en type «Hill Descent Control» á la Land Rover. Altså en data assistert mode som sørger for trygg nedfart. Bør ikke være så vanskelig med all den datakraften?

geear

Da hadde alle kjørt ned bakker i 0,5 km/t, slik som på Land Rover?  8) Prøvde det én gang fordi bilen hadde det, og det var kun fjas for alt annet enn sinnsvak terrengkjøring langt utenfor hva folk flest gjør med biler til 600k+.

Firehjulstrekk gir veldig feil bilde av hvor glatt det er, merker det knapt oppover uten provokasjon, så finner en ut hvor håpløst glatt det faktisk er nedover...

El Pastor

Får vel håpe og tro at Tesla hadde klart en bedre variant en Land Rover :) men teorien er bra

Hodetelefoner

Trådstarter er inne på noe med model S og nedoverbakke. Dette gjelder om sommeren også.  Litt nedoverbakke og sving, behøver ikke bremse hardt før du har problemer. Model 3 i trackmode er enda verre der. 
Skummel feil. 
Litt som å kjøre på grusvei. Kan oppleve under "perfekte forhold", at man ikke har bremser fordi abs jobber for mye.
Men sånt nytter ikke å si ifra om..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA