Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Færre enn 1 av 3 vurderer elbil som sin neste bil

Startet av hELgenen, søndag 10. november 2019, klokken 10:41

« forrige - neste »

Jon65

Jeg tror avgjørelsen om å kjøpe el eller fossil er såpass komplisert, og et fornuftig svar krever at man faktisk har satt seg inn i fordeler og ulemper, at det å spørre folk som ikke har umiddelbare planer om å bytte bil og dermed bare har lest noen tilfeldige tabloidartikler om elbiler gir like mye mening som å gjøre en undersøkelse blant pensjonister om de sannsynligvis vil velge 4G eller 5G på sin neste mobiltelefon.

(.... ok, jeg innrømmer at jeg ikke er så flink til å dele opp lange setninger....)

Counterpointer

Sitat fra: Rollep på mandag 11. november 2019, klokken 09:49
Sitat fra: knut.aulie på søndag 10. november 2019, klokken 11:09
Nei, jeg tror det kommer forslag om avgifter fra 2021.

Ja, vi har vel aldri opplevd at en regjering har gått fra et så kalt løfte ;D

.....

Jeg er 99% sikker på at det blir moms i en eller annen form fra 1 januar 2021.
I dag er det en merkedag (ikke hver dag vi er helt enige)

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på mandag 11. november 2019, klokken 11:45.
Dersom noen av de ikke eier bil, eller kjøper brukte biler, så er det fremdeles representativt for befolkningen. Man kan i hvert fall ikke påstå at n% av befolkningen vil kjøpe elbil neste gang, dersom man kun spør de som kjøper nye biler.
Når spørsmålet handler om hvilken biltype man  skal velge neste gang kan man ihvertfall ikke regne med de som ikke har eller ikke skal ha bil. Neste gang impliserer at man har bil og skal bytte bil. Og når man snakker om ny eller brukt bil så er det relevant å ta med når undersøkelsen er vinklet for å underbygge om elbiler er populære eller ikke. Det hadde f.eks ikke vært veldig relevant å spørre de som skal ha bil over 10 år gammel om de vurderer elbil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

Det er tragisk at offentligheten med politikere i spissen ikke skjønner hva denne undersøkelsen sier. Hvis den skal tas bokstavelig, så sier den at det norske folk vil kjøpe 260.000 elbiler i løpet av et år (40% vil velge elbil ut fra en årlig omsetning av 650.000 biler (ca 150.000 nye og ca 500.00 brukte).

Denne undersøkelsen er enten gjort av idioter eller utspekulerte folk med en formål. Jeg heller mest mot det siste (undersøkelse gjort av interesser som vil at elbiler skal komme i et dårlig lys).

navyelsen

Sitat fra: 1317142119 på mandag 11. november 2019, klokken 11:45
Åpenbart forstår du det ikke, så jeg føler for å påpeke det: man trenger ikke spørre alle i Norge, for å kunne statistisk sett påstå at noe er representativt for hele befolkningen.

Dersom noen av de ikke eier bil, eller kjøper brukte biler, så er det fremdeles representativt for befolkningen. Man kan i hvert fall ikke påstå at n% av befolkningen vil kjøpe elbil neste gang, dersom man kun spør de som kjøper nye biler.

Jeg skjønner godt at de ikke kan spørre alle, men synes antallet spurte fremsto ganske lavt til å representere hele befolkningen. Spesielt siden 1/5 av de spurte ikke eier bil eller har planer om å kjøpe...

Når spørsmålet impliserer at du har tenkt å kjøpe bil, burde det være diskvalifiserende for undersøkelsen at man ikke har bil eller har planer om å kjøpe. At disse svarene likevel er tatt med tyder på at oppdragsgiver har en agenda og tolker svarene i den retning å understøtte sin egen påstand.

Hvis vi bare ser på svarene som er avgitt av de som vurderer å kjøpe bil, øker andelen til 39%. At andelen ikke er enda høyere skyldes sannsynligvis i stor grad at det er begrenset tilgang på bruktmarkedet til rimelige biler med god rekkevidde. Dette vil endre seg om få år.

Hadde spørsmålet fokusert på de som vurdere å kjøpe ny bil (ikke brukt), vil jeg anta at godt over 50% vurderer elbil. Salgsstatistikk og forhåndsreservasjoner de neste årene tyder på at flere og flere nybilkjøpere velger elektrisk.

Denne undersøkelsen gir derfor ingen mening slik svarene er presentert, annet enn å underbygge en politisk agenda eller generere overskrifter og klikk.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Electric cars in Norway


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA