Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler

Startet av Wibla, lørdag 09. november 2019, klokken 14:29

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Har ikke noe problem med at dyre biler skattlegges hardere. Utfordringen er at kun dyre elbiler skal skattlegges hardere etter Aps mening. Det Ap gjør er da å tvinge salget over til dyre fossilbiler slik at de får mer skatt. Man prioriterer ned klima for å få inn mer skatter.
Et bedre forslag er å øke avgiftene på dyre fossilbiler og bruke dette til å bygge ut ladenettverket i distriktene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Tellus

Løsningen på akkurat det problemet er å øke avgiftene på fosilbiler slik at også dyre elbiler beholder sin konkurranseevne.

arthur

Sitat fra: Tellus på mandag 11. november 2019, klokken 15:44
Sitat fra: arthur på mandag 11. november 2019, klokken 15:32

Nå tror jeg forøvrig ikke at å skatte 200.000 av den lønnen man tar ut fra 1,7 til 2,7 millioner betyr "svelt ihjel", men enig i at 80% marginalskatt er alt for høyt.

Vet ikke helt hvordan du kom frem til 200.000 av den millionen. Jeg refererte til 80% og det blir 800.000 i skatt.
"Svelt ihjel" gjaldt alle oss vanlige lønnsmotagere som ikke lengre ville være lønnsmotagere da jobbene ville vært borte ;)

Beklager, mente selvfølgelig at man bare får beholde 200.000 av den millionen man tjener over 1,7 millioner. Med en lønn på 2,7 millioner har man normalt ganske gode tilleggsytelser samt noen muligheter til å få f.eks aksjeopsjoner osv osv, men som sagt; en marginalskatt på 80% er helt feil (også) etter mitt syn. Det som ikke er nevnt her er om alle fradrag i inntekten vil få fordelen av 80% fradrag hvilket jo vil hjelpe en del i forhold til dagens modell.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Carl Anton Stenling

#48
Sitat fra: Tellus på mandag 11. november 2019, klokken 19:23
Løsningen på akkurat det problemet er å øke avgiftene på fosilbiler slik at også dyre elbiler beholder sin konkurranseevne.

Og det er vel her Aps forslag avslører manglende fokus på klima. Hadde de vært genuint opptatte av å øke elbilandelen i alle segmenter så hadde de neppe valgt å skattlegge elbiler spesielt. Da hadde i det minste en symmetrisk skatteøkning for dyre elbiler og dyre fossilbiler vært et steg som ikke fjernet oss fra målet om overgang til nullutslippsbiler.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Gardin

APs forslag løser ingen av problemene vi står overfor:

Problem 1: Norges siste nye bil med forbrenningsmotor skal selges om bare 5 år. Vi ligger veldig dårlig an til å nå denne målsetningen, og enhver svekking av elbilfordelene er en hån mot denne målsetningen. Vi må tvert imot intensivere elbilinsentivene for å ha sjans til å komme i mål i tide. Vi bør ha ekstra fokus på de markedssegmentene hvor elbilandelen er lavest, og elbilandelen er lavest blant de dyreste bilene. APs forslag gjør det stikk motsatte av dette.

Problem 2: Når det ikke lenger selges noen fossilbiler fra 2025, så vil statens inntekter på bilsalg bli null dersom elbiler fortsatt er avgiftsfrie. Dette gir et budsjettproblem. Før eller senere blir vi nødt til å innføre avgifter på elbiler, men dette må gjøres langsomt i små, nesten umerkelige steg. Ellers risikerer vi å drepe elbilsalget slik som danskene gjorde for noen år siden. APs forslag gir en ganske stor prisøkning på de dyreste elbilene, noe som trolig vil påvirke salget dramatisk. Det selges ikke så veldig mange veldig dyre elbiler heller, så det vil være ganske begrenset hvor mye penger staten får inn på dette uansett. Det legger også opp til at momsen på billigere elbiler skal innføres i ganske store jafs, som vil skape sjokkbølger i andre prissegmenter senere.

Problem 3: Det er altfor mange rikinger i Norge. Disse må betale mye mer skatt. Dessverre treffer ikke APs forslag veldig godt her heller. Det er veldig mange rikinger som ikke kjøper dyre elbiler, og dermed ikke vil rammes av avgifter på dyre elbiler. Det er helt andre tiltak som må til for å få bukt med rikdomsproblemet.


En bedre løsning ville vært å innføre en meget beskjeden avgift på alle elbiler, og samtidig følge opp med en tilsvarende avgiftsøkning på tradisjonelle biler, slik at elbilene beholder sin konkurransekraft i markedet. Bare 1% moms på alle elbiler og like stor økt engangsavgift på alle eksosbiler ville gitt omtrent like store inntekter til staten som APs forslag, uten å gi noen av de negative konsekvensene.

esan

#50
Jeg er litt usikker på hva AP egentlig mener med sin grense på 600 000kr.
Betyr det at dersom en bil koster over 600 000kr så skal man betale moms på hele beløpet? Eller menes det at man kun skal betale moms på den delen av totalbeløpet som er over 600 000kr?

Redigert:

Ser nå at det kun gjelder beløpet over 600 000kr.

jkirkebo

Sitat fra: arthur på mandag 11. november 2019, klokken 19:43
Beklager, mente selvfølgelig at man bare får beholde 200.000 av den millionen man tjener over 1,7 millioner. Med en lønn på 2,7 millioner har man normalt ganske gode tilleggsytelser samt noen muligheter til å få f.eks aksjeopsjoner osv osv, men som sagt; en marginalskatt på 80% er helt feil (også) etter mitt syn.

Bare om man er ansatt et sted. Jeg vil tro at svært mange av de som tjener såpass driver for seg selv, og da er det dårlig med tilleggsytelser og aksjeopsjoner ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

1317142119

Sitat fra: Gardin på mandag 11. november 2019, klokken 20:53
(Snip)
Du svartmaler situasjonen. Helt åpenbart vil vi ikke få danske tilstander i 2022 dersom dette forslaget kommer i 2021. En av grunnene til at det gikk i dass i Danmark, er at de bare kunne kjøpe dyre småbiler eller veldig dyre amerikanske elbiler. I Europa har dyre amerikanske "luksusbiler" aldri vært populært. Det ville vært svært overraskende dersom en helt ny bilprodusent skulle klart å utfordre de tre store i Tyskland på like vilkår den gang.

Nå har vi snust på 50% elbiler i nybilsalget i Norge. Dette er et marked med foreløpig utelukkende premiumbiler og småbiler. Sannsynligheten er stor for at de fleste som har elbil i dag kommer til å velge elbil neste gang. I tillegg får vi en haug folkelige elbiler med svært god rekkevidde neste år, så vi går nok langt over 50% ila 2020.

Alle disse menneskene kommer ikke til å kjøpe seg traktormotor fordi premiumbiler over 600 000 blir litt dyrere (staten slenger ikke på 25% MVA over natten).

Gardin

Sitat fra: 1317142119 på mandag 11. november 2019, klokken 23:30
Sitat fra: Gardin på mandag 11. november 2019, klokken 20:53
(Snip)
Du svartmaler situasjonen. Helt åpenbart vil vi ikke få danske tilstander i 2022 dersom dette forslaget kommer i 2021. En av grunnene til at det gikk i dass i Danmark, er at de bare kunne kjøpe dyre småbiler eller veldig dyre amerikanske elbiler.
Javel, hvor forskjellig er egentlig situasjonen nå i segmentet «veldig dyre amerikanske elbiler»? Tesla model S har blitt litt bedre og litt dyrere, og det er noen få andre modeller som har meldt seg på, men ellers er det vel ganske likt som da danskene innførte avgifter? Jeg ser ingen dramatiske endringer i dette segmentet?

At det kommer mange flere og bedre modeller i lavere prisklasser skulle heller tilsi at det er de billigere prisklassene som tåler avgifter bedre nå?

Vesel

#54
Sitat fra: Gardin på mandag 11. november 2019, klokken 20:53
Problem 1: Norges siste nye bil med forbrenningsmotor skal selges om bare 5 år. Vi ligger veldig dårlig an til å nå denne målsetningen, og enhver svekking av elbilfordelene er en hån mot denne målsetningen. Vi må tvert imot intensivere elbilinsentivene for å ha sjans til å komme i mål i tide. Vi bør ha ekstra fokus på de markedssegmentene hvor elbilandelen er lavest, og elbilandelen er lavest blant de dyreste bilene. APs forslag gjør det stikk motsatte av dette.
Dersom den siste bilen med forbrenningsmotor skal selges i 2025 pga forbud eller avgifter som i praksis blir som forbud, så mener jeg at det er en fullt realistisk målsetning. I 2020 kommer det mange spennende nye elbiler, så snart er det nå noe for absolutt alle på elbilmarkedet. Det kommer til å bli enda bedre mot 2025. Dersom det ikke skal løses med forbud så kommer vi aldri til å oppnå det målet. Det er alltid noen som vil ha forbrenningsmotor, om så bare for å skille seg ut eller av historisk interesse.

Allerede i dag har jeg litt problemer med å forstå hvorfor noen velger noe annet elektrisk ved kjøp av ny personbil. Den gamle naboen kjøpte av en eller annen grunn nylig en kjip Honda Civic selv om han kunne kjøpt f.eks. en Model 3 SR+ til omtrent samme pris. Mistenker det er fordi forbrenningsmotor er kjent og trygt, og mot sånn er det nok bare forbud som kan få alle til å vippe over på det nye og litt skumle.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

HPF

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 11. november 2019, klokken 18:55
Utfordringen er at kun dyre elbiler skal skattlegges hardere etter Aps mening. Det Ap gjør er da å tvinge salget over til dyre fossilbiler slik at de får mer skatt. Man prioriterer ned klima for å få inn mer skatter.
Det er absolutt ingenting miljøvennlig med å stimulere til salg av biler med 100 kWt batterier og vekt på 2500 kg. Batteriene har kanskje 20-25 kg med rare earth minerals som er så ressurskrevende og møkkete å utvinne at man stort sett ikke vil gjøre det i vestilge land.

Det er heller ikke miljøvennelig å hverken produsere eller flytte rundt på en 2500 kg tung bil for å kjøre til jobben eller levere barna i barnehagen, det er omtrent like teit som å se amerikanerene kjøre stor SUV med V8 til supern for å kjøpe en pakke med egg.


HPF

#56
Sitat fra: arthur på mandag 11. november 2019, klokken 15:32
Eier man en bedrift, og det går bra så er det vel enkelt å ta ut penger i form av utbytte heller enn som lønn?
Det er enkelt men slett ikke sikkert det er lønnsomt.
https://regnskapshjelp.no/lonn-og-ansatte/hva-lonner-seg-lonn-eller-utbytte

Med høye lønninger (ansatte i statlig sektor er endog lønnsledende), god jobbsikkerhet og gode pensjonsordninger i offentlig sektor vil Norge etterhvert få merke, vi merker det vel litt allerede, at det vil være vanskelig å motivere folk til å satse og det holder ikke bare med at folk satser, de bør helst satse på noe som gir landet eksportinntekter så vi trenger virksomheter som er mer utfordrende å etablere enn frisørsalonger, bilverksteder og trendy kafeer.

jkirkebo

Sitat fra: HPF på tirsdag 12. november 2019, klokken 01:59
Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 11. november 2019, klokken 18:55
Utfordringen er at kun dyre elbiler skal skattlegges hardere etter Aps mening. Det Ap gjør er da å tvinge salget over til dyre fossilbiler slik at de får mer skatt. Man prioriterer ned klima for å få inn mer skatter.
Det er absolutt ingenting miljøvennlig med å stimulere til salg av biler med 100 kWt batterier og vekt på 2500 kg. Batteriene har kanskje 20-25 kg med rare earth minerals som er så ressurskrevende og møkkete å utvinne at man stort sett ikke vil gjøre det i vestilge land.

Nå er jeg spent, du må virkelig forklare hvilke rare earth mineraler som brukes i batterier.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: HPF på tirsdag 12. november 2019, klokken 01:59
Det er absolutt ingenting miljøvennlig med å stimulere til salg av biler med 100 kWt batterier og vekt på 2500 kg. Batteriene har kanskje 20-25 kg med rare earth minerals som er så ressurskrevende og møkkete å utvinne at man stort sett ikke vil gjøre det i vestilge land.
Biler er ikke miljøvennlige i det hele tatt, punktum. Det er mere miljøvennlig å frakte 5-6 stykker rundt i en stor bil enn to mellomstore. Og hva med de som er kun to voksne, idioti for de å kjøre rundt i en femseter, burde jo holde med en twizy?

Hadde vi ikke kunnet kjøpe stor elbil hadde vi måttet bytte den ut med en stor fossilbil, evt kunne vi hatt to mellomstore biler. Da hadde vi kjørt to biler til hytta i stedet for en.

Man kan jo beregne skatt på bil etter antall seter i bilen delt på antall personer i familien...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. november 2019, klokken 21:32
Sitat fra: arthur på mandag 11. november 2019, klokken 19:43
Beklager, mente selvfølgelig at man bare får beholde 200.000 av den millionen man tjener over 1,7 millioner. Med en lønn på 2,7 millioner har man normalt ganske gode tilleggsytelser samt noen muligheter til å få f.eks aksjeopsjoner osv osv, men som sagt; en marginalskatt på 80% er helt feil (også) etter mitt syn.

Bare om man er ansatt et sted. Jeg vil tro at svært mange av de som tjener såpass driver for seg selv, og da er det dårlig med tilleggsytelser og aksjeopsjoner ;)

Da er det bare å spørre noen med kompetanse om hvordan man skal organisere det på den måten slik at man kommer rundt "problemet". Skatteadvokater finnes det en del av, og ikke helt overraskende tilhører de lønnseliten innen advokatstanden!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA