Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk - hva anbefales?

Startet av svisj, fredag 08. november 2019, klokken 18:10

« forrige - neste »

svisj

I dag kom vinterens første snøfall på østlandet, og veiene ble glatte.

Jeg plages med at det ikke skal mye til før antispinn setter i gang - litt svinging eller akselerasjon på vei ut av en rundkjøring, så er antispinn i gang. Men det verste er når jeg skal rygge ut av gårdsplasser. Det er da gjerne en kant opp til asfalten på veien, og dette er nok til at antispinn går i gang og at jeg ikke kommer opp. Tråkker jeg gasspedalen langt ned for å få nok kraft, så kommer jeg opp, men antispinn trår til, og passasjerene får hjertet i halsen.

Jeg lurer derfor på om nye vinterdekk vil forbedre kjøreegenskapene på vinterføre. Jeg kjører i dag med Hankook i*cept RS 2 på bakdekkene, og med Nexen Winguard på fordekkene. Har dere noen anbefalinger på andre og bedre vinterdekk? Jeg vil helst kjøre piggfritt, så langt det er mulig.

Jon65

#1
Med mindre vinterdekkene dine er nesten nye vil et hvilket som helst nytt vinterdekk fra et anerkjent merke garantert forbedre kjøreegenskapene på vinterføre i forhold til de du har. I tillegg til at dekk er ferskvare går utviklingen videre. De dekkene du har var vel heller ikke akkurat state of the art da de var nye.
https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2019/

Beamer Screamer

Jeg var conti viking contact 6 som er veldig bra. Finnes en nyere utgave nå (7) som sikkert er enda bedre men vet ikke om den kommer i riktig dimensjon.

Gode vinterdekk er nøkkelen til en trivelig opplevelse om vinteren.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Ellemann

Jeg fikk satt på Viking Contact 7 ifjor; veldig fornøyd. Supert grep og tydeligvis veldig lav rullemotstand etter tallene på gjettometeret å dømme.
Bruker originaldimensjon; ellers ville nok en centimeter bredere dekk foran vært å foretrekke (utfra teorien om mere gummi på bakken -> bedre grep), men den dimensjonen lot seg ikke oppdrive.
iMiev 2012

elekTrond

Tre sekunder daglig er alt som skal til - gjør underverker for passasjerenes velvære (og underholdning : )




ASC OFF SWITCH


The ASC OFF switch is attached on the instrument panel to the left side <LHD> or right side <RHD> of the driver's seat. TCL and stability control functions can be disabled by pressing this switch for 3 seconds. Pressing this switch again resumes the "ON" status. As a countermeasure for the stuck of the ASC OFF switch, pressing the ASC OFF switch for 15 seconds resumes the system to the "ON" status.
When the electric motor switch is turned from "LOCK" to "ON" position, TCL and stability control functions are constantly in the "ON" status.

ASC OFF SWITCH OPERATION AND SYSTEM OPERATION
ASC OFF switch operation
TCL
Stability control
Brake control
Electric motor unit control
Not operated
Enabled
Enabled
Enabled
Operated (Press and hold for 3 seconds)
Prohibited
Prohibited
Prohibited
noteThe stability control is available when the vehicle speed is 15 km/h or more.



Jeg har brukt ASC-OFF før, under og etter hver kjøretur, hver dag i vinterhalvåret. Funker like bra (eller dårlig) med CWC TS800, CVC6 og nå n*atsjo* år gamle Kumho piggfrie.  :laugh: :+1:

Amen  :angel: :police:
'13 Mjau

Ingemar Gävle

#5
Ser att du föredrar dubbfria vinterdäck men jag behöver dubbdäck och har gjort följande.
Till bakaxeln köpte jag 2st fälgar (CSP16 silver) 14x5" ET 35 som original på dessa monterade jag Hakkapeliita 9 175/65/14. (skulle jag göra om det så kanske jag hade valt 14x5.5" fälg istället för bättre sidostabilitet bak)

De gamla bakfälgarna lät jag en firma svarva upp navhålet till 56,1mm och monterade Hakkapeliita 8 165/60/15 och monterade detta fram. Provade först med dessa däck på originalfälgarna men styrresponsen blev mycket svampig då.
Detta upplägg har funkat bra för vår familjs behov vintertid.
Tazzari Zero EVO, Citroen C-Zero, Mitsubishi I-Miev

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA