Skrevet av Emne: Vinterdekk - hva anbefales?  (Lest 173 ganger)

svisj

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Vinterdekk - hva anbefales?
« på: fredag 08. november 2019, klokken 18:10 »
I dag kom vinterens første snøfall på østlandet, og veiene ble glatte.

Jeg plages med at det ikke skal mye til før antispinn setter i gang - litt svinging eller akselerasjon på vei ut av en rundkjøring, så er antispinn i gang. Men det verste er når jeg skal rygge ut av gårdsplasser. Det er da gjerne en kant opp til asfalten på veien, og dette er nok til at antispinn går i gang og at jeg ikke kommer opp. Tråkker jeg gasspedalen langt ned for å få nok kraft, så kommer jeg opp, men antispinn trår til, og passasjerene får hjertet i halsen.

Jeg lurer derfor på om nye vinterdekk vil forbedre kjøreegenskapene på vinterføre. Jeg kjører i dag med Hankook i*cept RS 2 på bakdekkene, og med Nexen Winguard på fordekkene. Har dere noen anbefalinger på andre og bedre vinterdekk? Jeg vil helst kjøre piggfritt, så langt det er mulig.

Jon65

• Full Member
    • Vis profil
Sv: Vinterdekk - hva anbefales?
« Svar #1 på: fredag 08. november 2019, klokken 20:55 »
Med mindre vinterdekkene dine er nesten nye vil et hvilket som helst nytt vinterdekk fra et anerkjent merke garantert forbedre kjøreegenskapene på vinterføre i forhold til de du har. I tillegg til at dekk er ferskvare går utviklingen videre. De dekkene du har var vel heller ikke akkurat state of the art da de var nye.
https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2019/
« Siste redigering: fredag 08. november 2019, klokken 20:57 av Jon65 »
2014 Peugeot iOn
1991 Porsche 964
1968 Jaguar E-type

Beamer Screamer

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: fredag 08. november 2019, klokken 23:29 »
Jeg var conti viking contact 6 som er veldig bra. Finnes en nyere utgave nå (7) som sikkert er enda bedre men vet ikke om den kommer i riktig dimensjon.

Gode vinterdekk er nøkkelen til en trivelig opplevelse om vinteren.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Ellemann

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #3 på: søndag 10. november 2019, klokken 21:52 »
Jeg fikk satt på Viking Contact 7 ifjor; veldig fornøyd. Supert grep og tydeligvis veldig lav rullemotstand etter tallene på gjettometeret å dømme.
Bruker originaldimensjon; ellers ville nok en centimeter bredere dekk foran vært å foretrekke (utfra teorien om mere gummi på bakken -> bedre grep), men den dimensjonen lot seg ikke oppdrive.
iMiev 2012