Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eniro vs 75d som familiebil, rådførimg

Startet av Jim_Nos, fredag 08. november 2019, klokken 00:44

« forrige - neste »

Jim_Nos

Hei!

Jeg leker litt med tanken om å bytte bil og er dermed ute etter andre sine erfaringer.

Scenarioet er å bytte fra eNiro imens den fortsatt har høy verdi på bruktmarkedet til en 17 mod 75d  (44k km 490k kr) som ligger på tesla sine sider.

Kjørte bortom tesla i Bergen å prøvesatt en ny S, jeg opplevde det som en fet bil men veldig trang førerplass (jeg er en stor mann) og enda trangere baksete . Det med bakseteplass er viktig da mini sitter i barnesete og trenger påpass/selskap. Fordelen slik jeg såg det var at TMS hadde eit bagasjerom som er stort nok til at jeg slipper å demontere barnevogn til molekyler for å få med alt pikkpakket. Niro har knallbra bakseteplass. Hvordan opplever dere med flere småbarn model S?

Med tesla sin bruktbilgaranti på 4 år/80k km så er der litt å gå på fortsatt, men eniro har fremdeles 7 år igjen.  Driftssikkerhet har høy prioritet hos oss, da bil nr 2 er en berlingo/arbeidsbil og ikke egnet til annet enn det. Jeg har registrert at tesla har fått endel pes oppigjennom.

Hvordan er rekkevidden og laddefart på 75d etter at den drar på åra ? Behovet vårt mtp langtur er at den går Minst 30mil uten ladding(hjem til mor)

Det niroen er blottet for er «fet bil»faktor, men funker veldig bra til en liten familie, savner dog 4wd og app.  Jeg prøver å få litt synspunkter fra alle «leirer» og setter pris på tilbakemeldinger.


Motorwatt

Hvorfor er det viktig at den kan gå 30 mil uten lading? Å bruke noen minutter på lading er fornuftig både for deg og medpassasjerer. Og 30 mil på en S75D kan gå på sommertid. På vintertid neppe.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Jim_Nos

Er nok velsignet med 2 ferger på den turen, får bra tid til kaffepause og beinstrekk der. Turen inkluderer forøvrig  3 fjelloverganger også.

For ordens skyld tok eNiro den turen med 17% til overs fra 90% soc.

jkirkebo

Har du vurdert Model X isteden? Ser X90D starter på snaue 570k hos Tesla. Enormt god bakseteplass i de, og enda bedre bagasjeplass.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cned86

Sitat fra: Jim_Nos på fredag 08. november 2019, klokken 01:02
Er nok velsignet med 2 ferger på den turen, får bra tid til kaffepause og beinstrekk der. Turen inkluderer forøvrig  3 fjelloverganger også.

For ordens skyld tok eNiro den turen med 17% til overs fra 90% soc.
Jeg klarer fint 25 mil med min x75d 18mod i harde vinter forhold med fjellapass osv(sommer går det helt udramatisk med 30- 35 mil med norske fartsgrenser) . Tror  ikke det er noe  problemer med en s75d å klare 30mil på vinteren og ca40 på sommeren.

Mener å ha hørt dette fra flere s75d eiere(s75d har omtrent samme rekkevidde som en x90d).

Men det beste er seff om at noen som har en s75d  kan utale seg :)

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Sjøhyene

Har ikke eid 75D, men sånn jeg har forstått er rekkevidden sånn ca som gammel 85kwh. Tenkte derfor min erfaring kunne være relevant.

Hadde MS (85kwh batteri) i 5 år med 3 unger, og den fungerte helt topp. Jeg er 182cm høy men liker å ha god plass til beina når jeg kjører så jeg passet på å aldri ha bakovervendt sete bak meg. Et bakervendt sete bak sjåfør blir veldig ukomfortabelt, sånn jeg erfarte. Plass til bagasje pluss unger var aldri noe problem ila de 5 årene, med mange ferieturer rundt i norge og naboland.
Men jeg ville prioritert batteri hvis jeg var deg. Noen ganger (men ikke ofte) skulle jeg ønsket at jeg hadde mer enn de 85kwh, spesielt pga små barn som ofte ikke har forståelse eller tålmodighet til ladestopp. Ekstra batteri gir fleksibilitet og frihet til å kjøre på ungenes premisser, og det er gull verdt. I -20C og tett snøvær og ski på taket så erfarte jeg at worst case mtp rekkevidde var ca 20 mil (da med litt margin som man alltid må ha).
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Jim_Nos

Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. november 2019, klokken 02:24
Har du vurdert Model X isteden? Ser X90D starter på snaue 570k hos Tesla. Enormt god bakseteplass i de, og enda bedre bagasjeplass.

Joda, en X er nok ideelt men over mitt budsjett. Jeg har en bekjent som gjekk på en smell ved å kjøpe «rimelig» mod x, sto endel på verksted forsto eg.
Jeg får utslett og brekninger av gjeld, prøver så langt det går å kjøpe bil/mc kontant.

Kan tenke meg at eNiro ville solgt for rundt 400, dermed kunne jeg rettferdiggjort den spesifikke MS'n da det ikkje var så langt opp i pris.

For øvrig vil jeg takke for mange gode svar!

Vaduz

Kan slenge meg på med noen erfaringer. Om du er litt over snittet høy nordmann anbefales ikke barnesete bak ditt sete og går kanskje ikke i midten heller. Om du skal ha ski inne i bilen må du da legge ned to seter og får da kun plass til tre (løses enkelt med takstativ dog).
Hva gjelder rekkevidde kjøres Larvik-Gøteborg (302km) uten stopp i 110-120km/t, 19-20 grader, range mode av, chill-mode på, sommertid. 15min stopp om vinteren, men dette tror jeg er mye pga Horten-Moss som gjør at batteri og kupé kjøles ned og må varmes opp igjen.
Veldig fornøyd med bilen (sen 2018, S75D), og vil nok ikke velge noe uten tesla superlader med det første, men skal definitivt teste model Y når den kommer da det ville være optimal bil for oss, særlig mtp rekkevidde, ladefart og plass.

Storfe

Mine erfaringer med non-raven S75D med 19" hjul etter ca 8 mnd: ca 400 km rekkevidde i 50-80 km/t på norske veier. Ca 300 km på motorvei i 110-125 km/t. (Sommer).
Lite langkjøringserfaring på vinter enda.
Jeg er 187, har bakovervendt barnesete bak passasjersete. Sitter en del i passasjersete, sitter greit uten å stange beina inne i noe, men det er ikke mer enn sånn passe med plass. Avhenger stort av setestilling og hva slags barnesete du har.
Trenger man å lade på veien, og det mangler bare litt rekkevidde, så holder det ofte med 5 minutter lading.
MCU2-biler (etter sommeren 2018?) har fått Netflix og YouTube (barn og lading...)

mthoring

Har vel ikke opplevd å ha hatt reell rekkevidde på under 300km med S75D på langtur på de 2 årene jeg har hatt den, uansett vær. Men langturene mine er på landevei (60-90km/t). På sommer og 19" så kan rekkevidden være godt over 400km i pent vær og moderate hastigheter.

Har opplevd en "ufrivillig" stopp for å lade 1 gang, ellers har det vært bilen som har måttet vente på oss.

Lave priser på brukte S75D nå, er enormt mye bil for pengene.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

T.A

Kjøpte en 75D i august i år (tidligere eid en '14 P85). Har en liten nyfødt; synes Model S fungerer helt perfekt som familiebil.

Meget god plass til barnevogn og utstyr. Vi gikk for Stokke trailz barnevogn (som ikke er liten akkurat) og fungerer fint i bagasjerommet. Stokke bilsete tar mye av plassen bak, og medpassasjer foran får ikke all verden med benplass. Det er overkommelig men ikke like god plass som i en X vil jeg tro, uten å ha testet.

Rekkevidden er nok forkortet ja, men kan ikke se for meg at den ikke skulle klare 30 mil. Da gjelder det selvsagt å ikke kjøre med "blyfot".

Når det gjelder driftsikkerhet så er det dessverre litt lotto med Tesla. Min P85 var relativ problemfri, samme har min 75D frem til nå - men man kan aldri vite. Så er driftsikkerhet prioritet #1 ville jeg personlig styrt unna.

Naboen min har en eNiro og når bilene står parkert ved siden av hverandre ser du klart at Model S er vesentlig større, men har ikke innvendige mål så er vanskelig å si noe presist...

Jim_Nos

Takk for supre tilbakemeldinger!

På bakgrunn av blandt anna forumtråden her, så haller det mot å beholde eNiroen.

Klykken

#12
Hva var det som "bikket lasset"?
Av elbiler ville jeg ikke eid annet enn Tesla. Meget habil langkjøringsmaskin! Litt småprakk på verksted, og ikke bare "gull og grønne skoger" med OTA oppdatering, men by far den beste bilen jeg har eid.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JorEl

Finnes det noen biler som har en mer praktisk totalpakke en S og X? I tillegg får man kjøreegenskaper som ingen andre kan måle seg med.
At man velger noe annet ut fra sitt familiebudsjett har jeg derimot forståelse for.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Jim_Nos

1. At det vart så trangt i baksetet trakk veldig ned.
2. Den spesifikke modell S'n jeg såg på ville ikkje ha full garanti etter 120k km, ser for meg at det drar ned salgsprisen mye når jeg skal selge.
3. Har ingenting å utsette på niro, topp i bruk og nytte hittil. men det er en grå fornuftig, grå bil.

Når det er sagt, «vil ha» begjæret er der. 4,4 sek 0-100, app, mye bedre mediesenter, 4wd. Samt at salgsprisen på niro er Ca 40k kr over nypris i skrivende stund, er ikkje store utlegget for å bytte.  Leser over mitt eige innlegg og blir enda mer i tvil 🙃

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA