Skrevet av Emne: Lys på TMX  (Lest 605 ganger)

ksolvik

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Lys på TMX
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 21:43 »
Hei
Jeg lurer på hvor dere som har montert ekstra lys (LED-bar) på bilen har gjort dette ?  pris ?
Noen merker som er bedre enn andre ?
Noen som har montert sterke lys i fjernlys/hovedlys ? - kanskje ikke lov ?

Interiørlys - noen som har noen tips ? føler det blir litt mørkt i bilen under kjøring - har premium lys-pakke, er kanskje godt vant med XC90..

Leafy

• Full Member
    • Vis profil
Sv: Lys på TMX
« Svar #1 på: torsdag 07. november 2019, klokken 13:42 »
Sjekk ut bilkomponenter.no. De har flere pakker og laget et spesielt adapter som enkelt monteres i bilen og som styrer LED-baren.
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

o.b.lix

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: fredag 08. november 2019, klokken 09:03 »
Jeg kjøpte komplett sett fra lyskomponenter.

Da følger med:
- brakett som passer i kanalen under skiltet (veldig kjapp montering)

- signalboks (lys til X er led og datastyrt, så du finner ikke tradisjonelt signal til ledbar der, men signalboksen sniffer datasignalet og oversetter til 12v. Er norskutviklet og norskprodusert av lyskomponenter og sigurdi her på forumet - som er en Tesla-entusiast og sittet i TOCN-styret)

-ledbar med ledningsnett og releer. Her han du velge mellom ulike prisklasser og lysstyrker, Lazer (dyrest/best), Rigid (dyr/veldig god), Strand (rimelig/god). Jeg har Strand og er fornøyd, hadde Rigid på forrige bil, og det er bedre, men ikke mange tusen kroner bedre, etter min mening)

Selve montering er unnagjort på under en time vil jeg mene. Arbeidet er å skru ut boksen i frunk, den har 20 skruer og her er det lurt med skrumaskin. Et tips er at du ikke trenger ta av pakninger for å ta ut stofftrekket, men bare lirt trekket ut og nå!r du skal sette trekket tilbake, bruk skrumaskin med bitholder uten bits mellom paking og innertrekk til å "skru'" pakningen på plass igjen (hvilken vei maskina skal gå ser du kjapt).
Alle kontakter til ledbar og signalboks er plug and play og så er det to ledninger til batteri.

Lykke til!

NB TOCN-medlemmer har rabatt hos bilkomponenter!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D - med Ap2.0
2014 Leaf Acenta 24kW 2019 Leaf Tekna 40kW
2018 Tesla model 3 - Bestilt 31/3-2016 Avbestilt
2015 Tesla model S 85D - med Ap1.0 Solgt

gr

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: fredag 08. november 2019, klokken 15:00 »
Når det gjelder interiørlys: https://elbilforum.no/index.php?topic=48013.msg840648#msg840648

Har ikke funnet noen måte å oppgradere de små "domelysene" enda, men det var som natt og dag å få skiftet ut alle de vanlige firkantede lysene, spesielt i bagasjerommet merkes det helt enormt.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

ksolvik

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: fredag 08. november 2019, klokken 21:51 »
Tusen takk for mange tips.  :+1:
Alle kontakter til ledbar og signalboks er plug and play og så er det to ledninger til batteri.
De to ledningene til batteriet, er dette noe som er lett ? Hvor ligger batteriet ?
Er det noen forhandlere som kan gjøre denne jobben ? evnt. hvor ?
-eller er det så lett at det er det ikke verdt ?

« Siste redigering: fredag 08. november 2019, klokken 21:54 av ksolvik »

o.b.lix

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: I går kl. 16:46 »
De to ledningene til batteriet, er dette noe som er lett ? Hvor ligger batteriet ?
Er det noen forhandlere som kan gjøre denne jobben ? evnt. hvor ?
-eller er det så lett at det er det ikke verdt ?

Batteriet er et vanlig 12v "bilbatteri" som ligger tilgjengelig når du tar ut "frunken". Dvs en ledning skrues på + og en på -.

Bilkomponenter kan i alle fall montere til deg, men jeg synes det er så lett at det ikke er verdt. På den annen side er det så lett at det umulig kan koste mange penger å sette bort jobben.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D - med Ap2.0
2014 Leaf Acenta 24kW 2019 Leaf Tekna 40kW
2018 Tesla model 3 - Bestilt 31/3-2016 Avbestilt
2015 Tesla model S 85D - med Ap1.0 Solgt