Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade LEAF på 10A kurs - erfaringer?

Startet av Elvind, onsdag 22. februar 2012, klokken 23:08

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 23. februar 2012, klokken 11:03
Jeg kjøpte en skjøteledningen på Jula, tilsvarende denne men uten kabelhenger: http://www.jula.no/skjoteledning-10-m-ip44-403152

Skal bare bruke den på 10A, men den virker solid og jeg ville ikke vært redd for å bruke den på 16A.
Men som de sier: ignorance is bliss

Thomas
En riktig dimmensjonert skjøteledning akkurat pass lang er normat problemfritt. Farlig er derimot skjøteledning på snelle om den ikke rulles helt ut. Eller om den henger pent på veggen som vist på blidet til Jula og en bare vikler av litt når en bruker ledningen. Da kan det bli altfor varmt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lepanto

Jeg lader hver dag med ledningen som fulgte med Leaf´en. Dvs 10A på 16A kurs.  Fungerer utmerket for min del.
Nissan Leaf. Hentet 18.01.12

AreGar



Elvind

Elektrikeren vil vite maks strømbehov under lading med 10A-kabelen. Jeg har snakket med bilselger hos Witro på telefon, og han har lest en plass at den "trekker konstant mellom 8 og 16A". Han mente imidlertid at den trekker nøyaktig 10A under lading, men at den trekker betydelig mer med engang kabelen plugges i.

Noen som vet noe om dette? Finnes det noe dokumentasjon på denne kabelen?
Lillehammer
Blå Leaf levert 26. mars 2012

jkirkebo

Sitat fra: Elvind på mandag 27. februar 2012, klokken 15:29
Elektrikeren vil vite maks strømbehov under lading med 10A-kabelen. Jeg har snakket med bilselger hos Witro på telefon, og han har lest en plass at den "trekker konstant mellom 8 og 16A". Han mente imidlertid at den trekker nøyaktig 10A under lading, men at den trekker betydelig mer med engang kabelen plugges i.

Noen som vet noe om dette? Finnes det noe dokumentasjon på denne kabelen?

Kabelen trekker omtrent ikke strøm i det hele tatt, kun noen få milliampere til å drive logikken i "kladden". Det er bilen som trekker strøm, og laderen der ramper sakte opp ladestrømmen over flere sekunder. Med en 10A kabel vil du altså neppe noengang se strømtrekk over 10A. Til gjengjeld vil den nok trekke ganske nøyaktig 10A til batteriet er nesten helt fullt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elvind

Er klar over at det er bilen som trekker strøm, men den vil vel helst trekke mer enn 10A, så det er kladden som bestemmer hvor mye som skal gå gjennom kabelen, eller gir den beskjed til bilen om hvor mye den skal trekke?

Noen som har noe dokumentasjon på kabelen/kladden?
Lillehammer
Blå Leaf levert 26. mars 2012

jkirkebo

Sitat fra: Elvind på mandag 27. februar 2012, klokken 15:50
Er klar over at det er bilen som trekker strøm, men den vil vel helst trekke mer enn 10A, så det er kladden som bestemmer hvor mye som skal gå gjennom kabelen, eller gir den beskjed til bilen om hvor mye den skal trekke?

Noen som har noe dokumentasjon på kabelen/kladden?

Ladekabelen gir beskjed til bilen hvor mye den kan trekke og så må bilens lader forholde seg til det. Kabelen kan ikke selv begrense strømmen på noen annen måte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

aurba

Sitat fra: Elvind på mandag 27. februar 2012, klokken 15:50
Er klar over at det er bilen som trekker strøm, men den vil vel helst trekke mer enn 10A, så det er kladden som bestemmer hvor mye som skal gå gjennom kabelen, eller gir den beskjed til bilen om hvor mye den skal trekke?

Noen som har noe dokumentasjon på kabelen/kladden?

Noen dokumentasjon på en spesifikk "kladd" er ikke så lett å oppdrive. Men her er et dokument som beskriver hvordan den opprinnelige spesifikasjonen fra 1996 var, dokumentet er revidert 2001. http://nissanleafwiki.com/images/2/21/Finalsaej1772.doc.pdf
Den her spesifisert med Avcon ladehåndtak og da med flere kontakter siden den også var laget for å håndtere DC-lading.
I Th!nk "kladden" og andre er det følgende kontakter i spesifikasjonen i bruk:
1  AC Power (L1)
2  AC Power (L2,N)
5  Equipment ground
6  Control pilot  signal
I Th!nk sin "klump" er også en "proximity switch", reed bryter som detektere om ladestøpselet er satt inn. Mulig det er det i de andre "klumpene" også

Det er vel nok informasjon her til å lage sin egen "klump"
Think City 2010, Lithium

Griffel

Så er det vel greit å være klar over at det som er relevant for "kladden" er det som er omtalt under Level 2 AC.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ovev

#25
Har ladet leafen på 10A kurs hjemme siden bilen var ny. Ingen problemer i det hele tatt. Jeg har kjent etter varmgang både på ledninger, koblingsbokser og bryter, men har aldri merket noe varmgang.
Sikringene på kursen blir litt varm, men ikke mye (har gammeldagse skrusikringer).

Har allikevel bestilt fast ladepunkt, pod-point og må da få elektriker til å trekke en ny kurs til denne.
I dag deler bil, utestikk og tørketrommel på den ene 10A kursen.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

nooste

Noen som vet hvor mye en elektriker skal ha sånn ca for å sette opp en 20A kurs og ett par meter kabel for pod-pointen?
Tesla Model S75D Levert, slutten av des 2017
Nissan Leaf 2012 Levert 13.01.2012

gbzdoc

Det er ikke noen dokumentasjon, men jeg kan bekrefte ut fra å følge med på måleren jeg har mellom "kladd" og stikkontakt at strømtekket kommer gradvis, og stopper på eksakt 10A. Der står den og "koser" seg i ca. 11 timer fra passe flatt batteri til 100%.

Altså ikke noe behov for f.eks. trege sikringer.

Lunde

Bare til orientering så vil de kvikkeste automatsikringene på markedet (B karakteristikk) ikke få en momentan utkobling før strømpeaken overstiger 5X merkestrøm. Dvs at en 10A tåler 50A momentanbelastning før den løser ut. C karaktiristikk tåler 10X I tillegg vil en B og C tåle 1,45X merkestrøm i inntil en time før den løser ut. En lavere overbelastning enn 1,45X vil utvide tiden før sikringen går .

Det er en utbredt missforståelse at en treg sikring "tåler mer" Fra gammelt av tålte de mindre over tid enn sine kvikke søsken om du ser bort fra startstrømmen. Det er også en myte at en lader gir en tøff belastning når den plugges inn. Effekten rampes opp og er med det like snill som en panelovn på samme effekt. Kvikke sikringer er smart å bruke da skadeomfanget ved en feil reduseres betydelig da man langt på vei halverer energien i en eventuell kortsluttning sett i forhold til C sikringer (trege)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Blip

Du veldig bra og korrekt svar. Til TS er det enkle svaret at det går fint på en 10A kurs så lenge ladekabelen er det eneste som trekker strøm på denne. Jeg går gjort dette de første dagene, og det gikk fint med møller jordfeilautomat 10A C-kar.
(knasta inn fra en telefon)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA