Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen med erfaring med vinterdekket Roadcruza?

Startet av tornaldo, søndag 03. november 2019, klokken 18:38

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Sitat fra: Muffinman på mandag 11. november 2019, klokken 09:49
Her er en illustrasjon av poenget mitt: det er ingen klar sammenheng i alle tilfeller mellom pris og kvalitet.  Under ser vi et veldig dyrt vinterdekk av kontinental type. Dette er det desidert farligste dekket jeg noensinne har kjørt på, og til alt overmål ble det levert med ene bilen vår fra Tesla som et godt alternativ.

Mine ble kassert rimelig fort. De fungerte bra på bar vei, men så fort det ble vinterføre havnet hjertet i halsen.

Hvilket dekk ville DU kjørt på under krevende vinterforhold; Nereus/Roadcruza til 1200 eller Sottozero 2 til 3500?
Sottozero 3 er et mellomeuropeisk/kontinentalt dekk og vil være betydelig dårligere på is enn alle nordiske piggfrie. De ligger nærmere helårsdekk i prestasjoner på is enn nordiske dekk.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Sottozero 2, men poenget ditt står seg selv om 3 i følge de som har kjørt begge fungerer vesentlig bedre som vinterdekk enn forgjengeren.

Cowboystrekk

Jepp. For de som sjelden er borti is/snø er kontinentale vinterdekk overlegne nordiske, de har betydelig bedre egenskaper på våt/tørr veg. Ville dog alltid hatt en hurtigkjetting på lur om man kjører kontinentale dekk i Norge da de kan være skumle på is.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

automat

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 21. november 2019, klokken 08:40
Ville dog alltid hatt en hurtigkjetting på lur om man kjører kontinentale dekk i Norge da de kan være skumle på is.

Kjetting kan være et greit alternativ når man skal opp det siste stykket på isholke.

Men når man får den tynne nesten usynlige ishinna på en hovedvei (før de rekker å salte), da fremstår det å humpe rundt med kjetting i 30-40 km/t som et dårlig alternativ.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Cowboystrekk

Sitat fra: automat på torsdag 21. november 2019, klokken 09:50
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 21. november 2019, klokken 08:40
Ville dog alltid hatt en hurtigkjetting på lur om man kjører kontinentale dekk i Norge da de kan være skumle på is.

Kjetting kan være et greit alternativ når man skal opp det siste stykket på isholke.

Men når man får den tynne nesten usynlige ishinna på en hovedvei (før de rekker å salte), da fremstår det å humpe rundt med kjetting i 30-40 km/t som et dårlig alternativ.
Enig i det.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA