Frosne håndtak

Startet av Gusse, søn 03. nov 2019, kl. 12:18

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: z4rd på tor 13. feb 2020, kl. 11:50
...men de som forvarmer, parkerer under tak eller innendørs har vel ikke dette problemet, eller?

Til info: Den eneste gangen jeg har slitt med å få opp dørhåndtakene var på morgenen inne i vår lukkede (og tørre) garasje.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Thalgar

Treng seriøst å få ein kommando i appen for å opna dørene.
Model Y LR Quicksilver, 2023

z4rd

Jon65: Når du vet at det KAN være tricky å få opp døra noen ganger pga frost, og du fortatt velger å la være å forvarme, da vet jeg ikke hva jeg skal si...

Tar det så lang tid å åpne appen? Jeg tenker 2-5 min forvarming er bedre enn 0. Kan gjøre det omtrent på vei til bilen. Trenger ikke å stå på i 30 min. Hvis det blir for snaut, da må det kanskje gjøres andre tiltak da? Smøring osv.

Det er ikke uenighet her om at designet og mekanismen er utsatt ifm frost - poenget mitt er:
Hva kan du gjøre med det?

RuneW: At dørhåndtaket ikke gikk opp i tørr garasje virker litt merkelig. Fant du ut av hva som var galt? Frost kan det vel ikke ha vært?

Kan selvfølgelig være defekte deler som henger seg opp. Da bør man bestille time på SC.

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

TøddiVedder

Hvis app hadde hatt funksjon 'open door', så hadde dette problemet vært borte. Etter kjøreturen er de nok ikke vanskelig å åpne.
Det må jo komme. Mach E har vel ikke dørhåndtak engang..

RuneW

Sitat fra: z4rd på tor 13. feb 2020, kl. 13:26
RuneW: At dørhåndtaket ikke gikk opp i tørr garasje virker litt merkelig. Fant du ut av hva som var galt? Frost kan det vel ikke ha vært?

Det kan fint være minusgrader i en garasje. Det var vel fuktig vær med omslag til frost, slik at det var fukt/dråper i mekanismen idet det gikk over til minusgrader i garasjen. Jeg har hatt relativt få problemer med dette, men da det skjedde, stod bilen i garasjen  ::)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

z4rd

Ok, interessant. Var den smurt med WD40 eller lignende på forhånd da?

Jeg har garasje som holder fint +3.5 om vinteren, worst case nede i 0 på de aller kaldeste dagene, men skal være obs på dette fremover. Min første vinter med TM3 nå, og jeg har ikke behandlet dørhåndtakene med noe..
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Jon65

Sitat fra: z4rd på tor 13. feb 2020, kl. 13:26
Jon65: Når du vet at det KAN være tricky å få opp døra noen ganger pga frost, og du fortatt velger å la være å forvarme, da vet jeg ikke hva jeg skal si...

Tar det så lang tid å åpne appen? Jeg tenker 2-5 min forvarming er bedre enn 0. Kan gjøre det omtrent på vei til bilen. Trenger ikke å stå på i 30 min. Hvis det blir for snaut, da må det kanskje gjøres andre tiltak da? Smøring osv.
Ok, hvis 2-5 min forvarming funker burde det jo gå greit. Har ikke TM3 men har bestilt TMY og regner med at det er samme håndtak der.

z4rd

Det er i veldig mange tilfeller veldig lite som skal til, ref. de linkene som er postet tidligere i tråden. med lett banking rundt håndtaket for å "løsne opp". Det vil trolig være nok å få litt lunk så går det av seg selv. TM3 varmes opp forholdsvis raskt.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Magnus Hansen

Forvarming løser IKKE dette problemet så vidt jeg har opplevd. Det skal innmari mye forvarming til for å tine denne delen som er så utsatt.

RuneW

Sitat fra: z4rd på tor 13. feb 2020, kl. 14:31
Ok, interessant. Var den smurt med WD40 eller lignende på forhånd da?

Ikke WD40, men noe silikonspray fra Biltema. Dette virket som bare gjorde vondt verre. Dette var vel et par mnd siden. Har ikke smurt med noe eller hatt problemer siden.

Men neste gang blir det WD40. Lukter bedre enn silikonspray godt gjør det også...  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Smurfboy

Sitat fra: z4rd på tor 13. feb 2020, kl. 14:38
Det er i veldig mange tilfeller veldig lite som skal til, ref. de linkene som er postet tidligere i tråden. med lett banking rundt håndtaket for å "løsne opp". Det vil trolig være nok å få litt lunk så går det av seg selv. TM3 varmes opp forholdsvis raskt.

20min forvarming og et skikkelig dunk så folk ser rart.. varmt i bilen ja, håndtak er fortsatt frossent

z4rd

Det er leit for de som opplever dette. Tror nesten heftig, og ikke minst jevnlig smøring (korrekt type) vil være beste tiltak.

Kanskje høre med SC eller Support om de har en bedre og kanskje mer permanent fix, hvis dette er noe veldig mange opplever.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

mikaelf

Tenker bare høyt; kanskje en varmetråd i håndtaket eller bak dette som kan aktiveres fra appen når man setter igang kupevarmer, kunne være løsningen? Frosset vindu er kanskje raskere tines opp med riktig rettet varmluft fra AC?
TMY - LR AWD (2022 HW3)

Elmo

Sitat fra: Thalgar på tor 13. feb 2020, kl. 13:15
Treng seriøst å få ein kommando i appen for å opna dørene.
:+1:
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.4
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

Elmo

Sitat fra: z4rd på tor 13. feb 2020, kl. 20:35
Det er leit for de som opplever dette. Tror nesten heftig, og ikke minst jevnlig smøring (korrekt type) vil være beste tiltak.

Jeg tror at å tørke av møkk, støv og fuktignet er en mye bedre løsning enn en hvilken som helst smøring. 
Smøringen "spiser" støv og møkk.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.4
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA