Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremseservice "nye" bakbremser (uten separat p-brems kalipper)?

Startet av geear, lørdag 02. november 2019, klokken 13:39

« forrige - neste »

geear

De har ikke samme konsept som foran. Noen som har smurt de opp selv? Hva gjorde dere? P-brems går også på automagisk.

Gjelder 17 X, men er sikkert likt på S..

Counterpointer

Du finner sikkert en video om dette på YouTube

Jeg fant fort riktig utgave for Model 3 preformance.

jorgror

Man kan åpne parkeringsbremsen ved å sette bilen i towing mode. Pass på at du hindrer bilen fra å rulle med feks klosser når du jekker opp.


Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

geear

Hmm, ok, den hev stadig på p-brems nesten uansett hva jeg gjorde så fort jeg letta rompa fra førersetet, men prøvde ikke tow mode. Det så ellers ut som disse bremsene er mye mindre utsatt for seizure-feilen som frembremsene er. Må bare påpeke hvor SYKT viktig det er å ta årlig service/smøring av frembremsene, Det var helt krise på min, og burde vært en tilbakekalling fra Tesla, og årlig KRAV, ikke anbefaling. Vår er øyeblikk to år (27kkm), og frembremsene satt bom fast. Helt krise.

PS: fant ingenting om de nye bremsene på youtube, kun de gamle/frembremsene, derfor jeg spør her.

Rævedilter

Bak er det jo kun å løyse de to glideboltene for skifte/smøre klossene. Sjekke og eventuelt smør glideboltene og. Husk kun bremsefett på bremsedeler, vanlig fett løyser opp gummien.

geear

Det forutsetter at man faktisk får stemplene til å slippe trykket mot kloss/skive, men får prøve tow mode ved neste anledning.  ;)

Cries

Vil anbefale denne videoen her vedrørende vedlikehold og oppsmøring av bremser. Den omtaler Model 3, men jeg brukte denne for veiledning til skifte på min model X.

https://www.youtube.com/watch?v=9h3W-0iWYvc

Rævedilter

Sitat fra: gr på mandag 04. november 2019, klokken 11:21
Det forutsetter at man faktisk får stemplene til å slippe trykket mot kloss/skive, men får prøve tow mode ved neste anledning.  ;)
Tow mode virker ja.

echrist

Sitat fra: gr på søndag 03. november 2019, klokken 00:53
Hmm, ok, den hev stadig på p-brems nesten uansett hva jeg gjorde så fort jeg letta rompa fra førersetet, men prøvde ikke tow mode. Det så ellers ut som disse bremsene er mye mindre utsatt for seizure-feilen som frembremsene er. Må bare påpeke hvor SYKT viktig det er å ta årlig service/smøring av frembremsene, Det var helt krise på min, og burde vært en tilbakekalling fra Tesla, og årlig KRAV, ikke anbefaling. Vår er øyeblikk to år (27kkm), og frembremsene satt bom fast. Helt krise.

PS: fant ingenting om de nye bremsene på youtube, kun de gamle/frembremsene, derfor jeg spør her.

Jeg har brukt denne Youtube linken. Den har de nye bremsene bak.

https://www.youtube.com/watch?v=f9kBeRXzkbo

2020 Mercedes EQC AMG
2019 Model 3LR (solgt)
2017 X100D (solgt)
2016 e-golf (solgt)

echrist

Bremsene mine satt bom fast fremme. måtte skru av kalipperen, da gikk alt mye bedre. Klossen på innsiden var faktisk helt nedslitt, 1-2mm igjen. Bilen er gått 40000km.
Bak så de mye bedre ut, syntes klossene bak var litt knotete å få på plass igjen bak.
2020 Mercedes EQC AMG
2019 Model 3LR (solgt)
2017 X100D (solgt)
2016 e-golf (solgt)

Daniel80

Den videoen der var ihvertfall ikke sånn jeg ville tatt bremse service. Den viser i beste fall en halv bremse service. Mangler jo helt kontroll og renovering av glidesporene på klaven, samt glideboltene som er noe av det viktigeste å kontrollere og smøre opp. Ville også kontrollert mansjetten til stempelet.
Det blir jo ganske mye mere arbeid å gjøre disse tingene også, fordi klaven og glideboltene også må demonteres, men om man ikke gjør dette er jo resten av "servicen" nesten bortkastet (etter min mening).
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

kodax

Sitat fra: Daniel80 på torsdag 07. november 2019, klokken 23:24
Den videoen der var ihvertfall ikke sånn jeg ville tatt bremse service. Den viser i beste fall en halv bremse service. Mangler jo helt kontroll og renovering av glidesporene på klaven, samt glideboltene som er noe av det viktigeste å kontrollere og smøre opp. Ville også kontrollert mansjetten til stempelet.
Det blir jo ganske mye mere arbeid å gjøre disse tingene også, fordi klaven og glideboltene også må demonteres, men om man ikke gjør dette er jo resten av "servicen" nesten bortkastet (etter min mening).
Har du link til en video som viser hvordan man gjør det du sier mangler?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jokke

Lett å bytte bak. Skru av 2 bolter, 17mm tror jeg det var og
Kaliper er løs.
Bruk ett ferskt 9 volt batteri på p-brems motoren hvis du vil bytte klosser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA