Skrevet av Emne: Bytte ut/fjerne jordfeilbryter på ladekabel  (Lest 139 ganger)

code-

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
Bytte ut/fjerne jordfeilbryter på ladekabel
« på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:30 »
Jeg bruker følgende ladekabel på min Nissan Leaf: https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-1/products/metron-raichu-schuko-til-type-1-justerbar-ladekabel-6a-16a-1-fas

Er kjempefornøyd med den, veldig kjekt å slippe den tradisjonelle "klumpen", men... Jeg er nødt til å trykke på "reset" på jordfeilbryteren hver gang strømtilførselen brytes (den skal være slik iflg. bruksanvisningen) og dermed kan jeg ikke styre denne ved å bryte AC strømtilførsel som jeg ønsker.

Denne kobles på en vanlig gammeldags kurs uten egen jordfeilbryter, kan det kobles opp en egnet jorfeilbryter i forkant av strømkontakten slik at jeg kan fjerne den som er på ladekabelen (skaper trøbbel dersom jeg vil lade andre steder på schuko), alternativt finnes det slike løse "in-line" jordfeilbrytere å få kjøpt noe sted som ikke må manuelt resettes hver gang?

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13588
    • Vis profil
Sv: Bytte ut/fjerne jordfeilbryter på ladekabel
« Svar #1 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 22:01 »
Det er krav om minst jordfeilvern type A på såkalte kladder. Kobler du vekk den du har vil ikke kabelen være forskriftsmessig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS

TB

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2613
    • Vis profil
Sv: Bytte ut/fjerne jordfeilbryter på ladekabel
« Svar #2 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 22:15 »
Å bryte AC strøm er bedre å gjøre via en ladestasjon / boks med inngang for styring, justerbar effekt.

Skal du styre denne må du forsikre deg rele kan bryte strømmen med belastning på.

Høres ut som upraktisk å bygge den om, da blir den ikke nødvendigvis tett etterpå.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019