Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klar for min første elbil

Startet av grole1976, onsdag 30. oktober 2019, klokken 21:51

« forrige - neste »

grole1976

Pga jobb bytte tenker jeg nå å bytte til elbil. Budsjettet er på under 300'.
En voksen og 3 barn men er langt mellom hver langtur der alle er med. T/R jobb er 50km så det klarer jo alle, men ønsker også at bilen helst skal klare Bergen-Voss T/R uten lading på vintertid. Ikke et must men et ønske.
Har kikket litt på nye Zoe 50. Alternativ er vel Leaf og Soul men de har vel kortere rekkevidde?
Hva trenger jeg av ladeboks/elektrikerarbeid ved kjøp av de forskjellige modellene? Hører mye rart om Zoe men de jeg har snakket med som har den forrige modellen er fornøyd og den nye kan vel lade på flere måter?
Andre modeller som kan være aktuelle? Noe jeg bør tenke mer eller mindre på?

TB

Du finner mye informasjon om Zoe i den delen av forumet.

Hovedpoenget er at Zoe krever 230 V TN, og vil ikke lade på 230 V IT som det er mest av i Norge. Det løses ved å benytte en isolasjons trafo, som lager et TN nett. Bor du slik til at du har TN nett trenger du ikke en trafo hjemme. Renault har gjerne inkludert en isolasjons trafo i ladestasjon kampanjen om det er behov for det.

Nytt på Zoe 50 er at den kan hurtiglade via CSS. CSS = Combo Charging System, som er samme typen hurtiglading som de fleste andre biler benytter, med unntak av Leaf, eldre Soul og trillingene.

Fordel med Zoe 50 er at den både kan lade via vekselspenning 22 kW (TN nett) og via likestrøms lading CSS 50 kW.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Asarin

Vurdert https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/kJ1jkk/lanserer-rabillig-kinesisk-el-suv-i-norge ?

MG sin bil ser veldig praktisk ut, er veldig rimelig og kan leveres allerede fra November.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

ToWalkOrDrive

Hvis du streeeeekkkker budsjettet bittelitt....så kan du kjøre hvor du vil i verden..... Den har middels stort batteri....fåes og med Long Range....
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=160117317
Tesla Model Y                         2021-

grole1976

Skulle gjerne kjøpt en tesla men de er dessverre utenfor budsjett.
Hvor mye mer koster det å komme i gang med en zoe vs en leaf eller annen bil med «vanlig» ladesystemer?

Svein_H

Med et budsjett på maks 300.000,- er det ingen annen bil som kommer i nærheten av Zoe når det gjelder rekkevidde, så sant du ikke kjøper brukt, og selv da tror jeg du kan komme til å slite litt.

Så lenge du får med ladetrafo koster det ikke noe ekstra med Zoe. Hjemmelader følger med nye biler, og ladebøtte eller annen løsning bør følge med hvis du kjøper brukt. Det eneste du må betale ekstra for er elektrikerarbeid for å legge opp en dedikert ladekurs, men det må du uansett hvilken bil du velger.

De "ladeproblemene" med Zoe er som regel skremselspropaganda fra folk som aldri har hatt Zoe selv. Det er greit å informere om at Zoe har en litt annen løsning, og at man bør forberede for det hvis man vurderer å kjøpe bilen, men den svartmalingen som så mange her inne driver med syns jeg er totalt unødvendig.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Trekkoppbil

Fordelen med Zoe er vel muligheten for rask 3-faselading. Det er en fordel der det er kø ved dc-laderene langs veien, eller de er ute av drift, eller man skal lade i garasjer hvor det finnes 400V.

Bilen ser trangere ut en de andre bilene du nevner.

Sitat fra: grole1976 på onsdag 30. oktober 2019, klokken 21:51
Har kikket litt på nye Zoe 50. Alternativ er vel Leaf og Soul men de har vel kortere rekkevidde?
Leaf er levert med batteriutgaver på 24, 30, 40 og 63, som har værft på ca 22kwt, 27kwt, 37kwt når de er nye, og kapasiteten synker på brukte biler, og man er garantert ca 66% av kapasiteten under kapasitetsgarantidtiden.
Mens Soul har ulike årganger på 27, 30 eller 64kwt.

Det er snakk om ganske stort spekter av rekkevidde.

Zoe 50 kan være vanskelig å finne på bruktmarkedet, men den er aktuell for den som skal kjøpe ny bil med de fordeler og kostnader det innebærer.
Leaf 40 på bruktmarkedet til litt over 200 000, kan være noe å vurdere. Leaf finnes i ulike utstyrsklasser.
Ellers kan man kikke etter 40kwt Kona eller e-Niro i EU.

Trekkoppbil

Bilene kan lades med enten DC eller AC.  DC til hjemmebruk er spesielt og dyrt, så det utgår.

Zoe har en 3-faseinngang, såkallt type 2-port.
Leaf har en 1-faseinngang, såkalt type 1-port, og jeg tipper Soul har det samme.

For å lade AC trenger du en EVSE med type 1 eller type 2-port. EVSE kan være mobil så du kan ha den med i bilen, eller den kan være stasjonær og festa på veggen eller i stolpe. EVSE finnes med ulike støpsler som industristøpsler eller husholdningstøpsler, og man kan kjøpe evse med det støpselet og de overgangene man måtte ønske, eller man kan få trikkeren til å sette opp fast kabling. Til hjemmebruk synes jeg industristøpsel er praktisk, mens det kan være nyttig å bruke husholdningskontakter og ulike overganger på reise.
Zoe kan lade på 1-fase 230V, eller 3-fase 400V. Det kan være nyttig å ha med seg trafo i bilen, når man farter i IT-land.
Type 1- biler kan lades med 1-fase 230V eller 115V.
På EVSE justerer man max strømstyrke som bilen skal få lov å dra, men det finnes EVSEer som har fast innstilling som du ikke kan endre.

I sikringskapet kan du vurdere om du vil ha overspenningsvern. Skal du lade med 3-fase, så er det nok krav om at jordfeilautomaten er av type B som ogsa trigges av dc-lekkasjer, og det kan være trikkere som også krever det for 1-faselading.

Du må også avgjøre strømstyrken på nye kurser. F.eks 16, 20 eller 32A. Og hvor mange kurser og kontakter du ønsker.

Ellers må du gjøre egne vurderinger for å sikre hensiktmessig plassering av kontakter for biloppstillingsplassene, så du unngår farlige snubletråder og kingelvev av kabler.

grole1976

Endte opp med en ny Ioniq av den gamle typen. Var best å kjøre innenfor budsjett selv fullspekket og med vinterhjul. Den hadde også nok plass. Zoen ble for liten etter litt prøvepakking.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Pauli

Alltid gøy å høre hva folk ender opp med etter å ha stilt spørsmålet om hvilken bil her inne :+1:

Hvor mye måtte du gi for den, jeg sliter med å forstå prisinga på Ioniq om dagen?
Leaf 24 kWh -14 solgt
Soul 30 kWh -18
Model 3 LR -21

Svein_H

Gratulerer med ny bil, du blir nok helt sikkert fornøyd!:-)

Zoe er romslig foran, og man sitter høyt og oversiktlig, men baksete-/bagasjeplass er ikke allverdens nei. Jeg vurderte også Ioniq da jeg kjøpte min første elbil i fjor vår, men siden jeg er alene var det rekkevidden som var avgjørende for min del. Ioniq kunne kanskje muligens dekket behovet mitt, men den var altfor tett opptil grensen så jeg turte ikke ta sjansen, så da ble det heller Zoe med en god buffer rekkeviddemessig.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

elektrolux

Gratulerer med muligens den mest nøysomme elbilen på markedet.

Fordeler er raskest lading på 16/32A kurs, og også rask DC lading.

https://www.youtube.com/watch?v=mFj7MPfDnRc
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA