Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Snart kommer VTG til Norge

Startet av trondhla, onsdag 30. oktober 2019, klokken 14:36

« forrige - neste »

trondhla

https://www.nrk.no/innlandet/elbiler-kan-gi-strom-tilbake-1.14760168

Det prøves ut 2-veis lademuligheter i disse dager. Man kan altså tjene en liten slant ved å selge strøm til nettet når behovet er stort og å lade opp når behovet er lavt. Interessant ja, men kun dersom man har Chademo lader og ikke CCS. Inntjeningen kan vel bli en tusenlapp årlig.

Klykken

Kjekt med ekstra slitasje på batteri, da. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rollep

Skulle aldri i livet kjøpt en bil som har VTG, det være seg ny eller brukt.

Rollep

Sitat fra: Klykken på onsdag 30. oktober 2019, klokken 15:02
Kjekt med ekstra slitasje på batteri, da. :)
Javisst, lurer forresten på hva som skjer med batterigarantien på slike VTG biler?

Amatøren

Har jeg først fått ladet opp bilen så vil jeg ha den klar for impulsive turer.

Jeg vil ikke tappe ned batteriet igjen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Thomas Parsli

VTG blir genialt med fremtidens batteriløsninger (de som kanskje kommer om noen år), og idiotisk med dagens Lithium Ion batterier (med begreset antall ladesykler).
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Chris Neumann Ruud

Det mest praktiske use caset jeg ser for VTG er i de tilfellene det er strømbrudd og man ikke har alternative fyringskilder, så kunne man brukt batteriet på bilen til å holde seg ovenpå til strømmen er tilbake - en slags powerwall men for krisesituasjoner. Er ergelig å sitte å fryse innendørs når man vet man har 2-3 dager med strøm liggende i bilen til ingen nytte ;)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Amatøren

#7
Da fyrer jeg med ved.

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på torsdag 31. oktober 2019, klokken 08:22Er ergelig å sitte å fryse innendørs når man vet man har 2-3 dager med strøm liggende i bilen til ingen nytte ;)
Tror ikke at folk kan drifte huset så lenge med elbil.

I tillegg så trengs den strømmen til nødkjøring (beredskap). Man får jo ikke ladet når det mangler strøm.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Chris Neumann Ruud

Eneste måten jeg kan fyre med ved er å sette fyr på huset  ;D , så det er et poeng i de tilfellene man kun har elektrisk fyring. Og jeg klarer helt fint å få ned forbruket i huset til 15-20 kWh i døgnet i krisetilfeller og fortsatt ha det levelig :)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Espen Hugaas Andersen

#10
V2H tror jeg kan gi mening i områder som er spesielt utsatt for strømbrudd. F.eks California, i disse dager. Rent økonomisk lønner det seg ikke særlig, men om valget står mellom en uke uten strøm innimellom, og å betale noen titusen ekstra for utstyr til å kunne tappe elbilen, så tror jeg mange vil lene mot å betale ekstra. Med utfordringene de har der vil det også være mulig å kjøre og toppe opp på hurtiglader innimellom. Trenger ikke være veldig langt til et område med strøm.

V2G gir betydelig mindre mening. Da handler alt om å få ned strømkostnadene, og det er vanskelig å rettferdiggjøre de nødvendige investeringene i utstyr med besparelsene på strøm. Heller ikke slitasjen på bilen. Mye bedre med intelligent lading. Der ladingen av f.eks 100.000 elbiler styres av en server, som justerer hvilke biler som lader fra sekund til sekund.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OhmPaPa

Skulle jeg sikret meg mot strømbrudd så ville jeg heller kjøpt en Tesla Powerwall eller lignende. Ikke slite på bilen min.

Men det er for skjelden strømbrudd - og de varer for kort tid.

Og det er forliten - om noen - forskjell i strømprisen over døgnet til at man kan tjene på å lade powerwall om natten ol.

Tror dette egner seg mest i områder med dårlig infrastruktur og høye strømpriser.

bno

#12
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på torsdag 31. oktober 2019, klokken 08:22
Det mest praktiske use caset jeg ser for VTG er i de tilfellene det er strømbrudd og man ikke har alternative fyringskilder, så kunne man brukt batteriet på bilen til å holde seg ovenpå til strømmen er tilbake - en slags powerwall men for krisesituasjoner. Er ergelig å sitte å fryse innendørs når man vet man har 2-3 dager med strøm liggende i bilen til ingen nytte ;)

Utg. pkt er som Espen sier VTH
Det er et reel usecase her. Har utelatt pipe. VP og solfangere på taket. Går strømmen ville det var veldig attraktivt å tilkoblet bilen. Ingen tvil om at det er et mega usecase. Ellers ening med Thomas Parsli ikke minst.

bno

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på torsdag 31. oktober 2019, klokken 10:31
Eneste måten jeg kan fyre med ved er å sette fyr på huset  ;D , så det er et poeng i de tilfellene man kun har elektrisk fyring. Og jeg klarer helt fint å få ned forbruket i huset til 15-20 kWh i døgnet i krisetilfeller og fortsatt ha det levelig :)

Samme her.

Øyvind.h

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 31. oktober 2019, klokken 18:41
Men det er for skjelden strømbrudd - og de varer for kort tid.

Og det er forliten - om noen - forskjell i strømprisen over døgnet til at man kan tjene på å lade powerwall om natten ol.

Tror dette egner seg mest i områder med dårlig infrastruktur og høye strømpriser.
I land og områder med ustabil strømleveranse er jo dette praktisk. Powerbank med hjul. I Tanzania husker jeg aggregatet ble slått av kl 21 hver kveld. Det tok livet av den ene laptopen min.
Her i Oslo derimot husker jeg ikke sist det var strømbrudd. God og stabil leveranse i Norge, stort sett. Så her klarer jeg ikke se noe behov.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA