Dieselvarmer

Startet av afka, man 28. okt 2019, kl. 17:16

« forrige - neste »

afka

Hei
Jeg har en Citroen C Zero 2016 modell.
Jeg kjøpte en Dieselvarmer all in one 12v fra Aliexpress, som jeg har gjort alt klar for og montere i bagasjerommet, men det er en ting som jeg vett ikke hvor skal jeg trekke strømmen fra, fra den lille batteriet eller ett anen sted.
Tusen takk hvis noen kan fortelle.
Poster ett bilde av Dieselvarmer som jeg kjøpte

engolf

Ja, den behöver en 12volts källa, helst diret från batteriet (självklart avsäkrat), då den kan dra ganska mycket ström vid uppstart.

TB

Se vedlegget, og se på forum ang. montering av Eberspächer Hydronic II D5S.

Slik jeg har forestått var dette et samarbeid med Eberspächer og Mitsubishi. Utfordringen var drivstofftanken, den er ikke lengre i salg. Selve monteringen er ellers aktuell, men dette er en vannvarmer. Din varmer er er en luftvarmer. Men, det elektriske vil være mye likt.

Se eksempelvis her: https://elbilforum.no/index.php?topic=10298.msg138413#
Manual: https://www.dropbox.com/s/8tmgvt741ata3go/Eber%20I-Miev.pdf?dl=0
(Fil for stor til å lastes opp til forum)
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

afka

:+1: Tussen takk for perfekt svar, jeg håpper jeg overdriver ikke med spørsmoll.
1. Noen som vett Blir start bateri tomt hvis jeg kobler diselvarmer på?
2. Er det greit kabel fra start bateri til diselvarmer ( Kabeltype 2x1,5 mm² PVC-isolert ) med sikring 30A?

engolf

1,5mm2 blir nog för klent. Gå för minst 2,5mm om du ska dra från batteriet och helt bak till bagagerummet.

TB

Sitat fra: afka på tir 29. okt 2019, kl. 10:14
:+1: Tussen takk for perfekt svar, jeg håpper jeg overdriver ikke med spørsmoll.
1. Noen som vett Blir start bateri tomt hvis jeg kobler diselvarmer på?
2. Er det greit kabel fra start bateri til diselvarmer ( Kabeltype 2x1,5 mm² PVC-isolert ) med sikring 30A?
Om batteri tømmes avhenger av hvor mye energi du tar ut. Skal du kjøre dieselvarmer med bil av (dvs. parkeringsvarmer) vil batteri tømmes om du overdriver. Ved å måle hvor mange ampere varmer trekker kan du lett regne ut hvor lenge du bør / kan kjøre. Blybatteri bør ikke tappes mer enn 50% av kapasiteten.

Skal du bare kjøre varmeren når bilen (og dermed DC-DC aktiv) er vil ikke 12 V batteri tømmes, da kommer energi fra hovedbatteriet.

Valg av kabel:
En kan litt forenklet si det slik:
- Ampere bestemmer dimensjon / kvadrat på kabler. 10 A ved 12 V er det samme som 10 A ved 230 V.
- Lengden vil også ha mye å si, lengre kabel betyr høyere spenningstap.
- Det er spenningen som bestemmer isolasjonen.
  Ordinær kabel for boligbruk er normalt godkjent for 400 - 230 V. Dvs, isolasjonen er mer en god nok for 12 V.

Som engolf skriver, 2,5 mm2 vil nok være mer egnet enn 1,5 mm2
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

afka

:+1: :+1: :+1: Tusen takk for hjelpen.

afka

Hei, vent noen en vei eller kanal som jeg kan sette ledninger fra kupe til start batteri.
Grunnet fordi jeg skal sette Dieselvarmer i bagasje rommet, da trenger jeg strøm til den.
Jeg lettet etter et hul eller vei for og pytter ledninger men ser ikke, tusen tak hvis nuen kan hjelpe med noe bilde eller tips

engolf

Det finns en öppning i torpedoväggen (en stor gummigenomföring) precis bakom 12v-batteriet.
Det enklaste är då att ta ut batteriet, så ser du den med en gång, och ledningarna kommer ut under intrumentpanelen (över pedalerna, mot mitten av bilen).

afka

:+1: Tusen takk for hjelpen, da er alt på plass

engolf

Bra det löste sig till slut:))
Du får dela dina erfarenheten av brännaren så fort du fått testa den, det finns säkert andra som kan vara intresserade av samma lösning.
Den brännaren verkar ju vara smidig med inbyggd tank och fyra utblås, blir säkert fort gott och varmt i bilen:)

afka

Hei engolf, det var akkurat hvordan du fortalte, og det gikk smertefri tusen takk.
Erfaringer jeg skal skrive etter jag har testet den litt, jeg bare installerte og startet hvordan den fungerte.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA