Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

VinterTesla tips

Startet av Nedland, mandag 28. oktober 2019, klokken 16:32

« forrige - neste »

TøddiVedder

Er biltema sin Multispray grei erstatning for wd40?

Ingeniøren

Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 27. november 2019, klokken 09:47
Er biltema sin Multispray grei erstatning for wd40?
Funger sikkert den og  :+1:
Husk bare å tørke av med ren fille etterpå slik at man ikke smører det ut over ruta.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TøddiVedder

Smører folket pakningen i ladeluken med silikon også?

Vesel

Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 27. november 2019, klokken 19:35
Smører folket pakningen i ladeluken med silikon også?
Ja, jeg klinte den ihvertfall godt inn. Er den døra eller luka jeg er mest redd for skal fryse fast, men er også den jeg er mest i tvil på om det har så mye hensikt å smøre inn. Akkurat den pakningen er jo syltynn.

Smørte oss inn pakningene i dører, bagasjerom og frunk.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Thalgar

Er det bare meg som har problem med dørhandtak som ikkje går tilbake av seg sjølv i kulda, eller er det vanleg? Er det tips for å fiksa det i så fall?
Model Y LR Quicksilver, 2023

Autowinder

#80
Jeg har sprayet silikon mellom vindu og de to vinduslistene under hverandre på utsiden av rutene for å forebygge fastfrysing, ellers er det tørking av alle gummilister etter bilvask som gjelder. Jeg brukte et gammelt litt tykt skiheiskort for å komme til mellom glass og lister, og brukte silikonspray med rørdyse. Blir litt silikon nederste 2 cm på glasset, men det er vel en liten sak mot å unngå fastfrysing.
Edit: Har også byttet til mindre stram fjær i frunken, så ser det kan gjøre åpning av panser vanskeligere ved at det ikke har samme kraft på å løse ut og vippe panser opp. Silikon og tørking for å forebygge.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Autowinder

Og forresten, Biltemas Ultrablade vindusviskere i 16mm festebredde med trykknapp passer og er ikke for harde. Sjekk lengden, tror det er 480mm høyre og 650mm venstre. 325kr for to.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

RBK

Sliter ogsåmed at dørhåndtak ikke går inn, noen som har en ide hva jeg kan smøre med?
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

RuneW

Sitat fra: RBK på søndag 01. desember 2019, klokken 11:49
Sliter ogsåmed at dørhåndtak ikke går inn, noen som har en ide hva jeg kan smøre med?

Ikke med Biltema silikonspray i alle fall. Mine dørhåndtak gikk fra litt trege til forferdelige med dette.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Carl Anton Stenling

#84
Har vært temmelig iherdig med å bruke silikonstift og silikonspray rundt vinduer og lister for vår Model 3. Ved vask eller regn så fjerner vi fukt ved vinduene så godt det lar seg gjøre. Vi skraper is hvis synlig og forvarmer bilen.
Her om dagen fikk vi imidlertid likevel en overraskelse: Det ene vinduet var ikke i riktig posisjon når døra ble lukket og dermed ble kromlista ved døra skadet.

Tok kontakt med Tesla som var tydelige på at brukeren måtte hver gang sjekke at vinduet gikk ned slik at det ikke oppstod skade ved åpning/lukking. Fukt og frost i vindusmekanismen kunne tidvis gjøre at vinduet ikke ble senket og dette var brukers ansvar å sjekke hver gang en dør betjenes.

Det kostet oss kr 2.440 å bytte kromlista. Håper vi ikke behøver bytte denne mange ganger, men samtidig ser jeg at det ikke alltid er like enkelt å vite hvorvidt noe er frosset i vindusmekanismen. Alle brukerne er nå informert om den spesielle prosedyren for dørene og jeg observerer at kona nå foretrekker å kjøre Nissan Leaf ved minusgrader  :)

Jeg noterer dette på kontoen for California-konstruert bil i Norge og skal huske på å minne de som vurderer å kjøpe Model 3 om at de rammeløse vinduene kan kreve noe ekstra årvåkenhet i norsk vinter.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

itje

Sitat fra: RBK på søndag 01. desember 2019, klokken 11:49
Sliter ogsåmed at dørhåndtak ikke går inn, noen som har en ide hva jeg kan smøre med?

Fikk tips på Teslanytt på FB om WD40 (skal visstnok stå i brukermanualen) ...har funka meget godt hele kuldeperioden til nå
2019 Tesla Model ≡ AWD, Midnight Silver, FSD, 18" Aero, Black premium. Levert: 30.03.19 - "Konebil"

2024 Tesla Model Y RWD, Deep Blue Metallic,, 19'' Gemini, Black premium. Best. 02 10.23. Bekreftet levering: 26.10.23

marcob

Takk for tips, Stenling. Opplevde selv at et av vinduene ikke ville lukke seg skikkelig.

lars667

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 10. februar 2021, klokken 16:02
Har vært temmelig iherdig med å bruke silikonstift og silikonspray rundt vinduer og lister for vår Model 3. Ved vask eller regn så fjerner vi fukt ved vinduene så godt det lar seg gjøre. Vi skraper is hvis synlig og forvarmer bilen.
Her om dagen fikk vi imidlertid likevel en overraskelse: Det ene vinduet var ikke i riktig posisjon når døra ble lukket og dermed ble kromlista ved døra skadet.

Tok kontakt med Tesla som var tydelige på at brukeren måtte hver gang sjekke at vinduet gikk ned slik at det ikke oppstod skade ved åpning/lukking. Fukt og frost i vindusmekanismen kunne tidvis gjøre at vinduet ikke ble senket og dette var brukers ansvar å sjekke hver gang en dør betjenes.

Det kostet oss kr 2.440 å bytte kromlista. Håper vi ikke behøver bytte denne mange ganger, men samtidig ser jeg at det ikke alltid er like enkelt å vite hvorvidt noe er frosset i vindusmekanismen. Alle brukerne er nå informert om den spesielle prosedyren for dørene og jeg observerer at kona nå foretrekker å kjøre Nissan Leaf ved minusgrader  :)

Jeg noterer dette på kontoen for California-konstruert bil i Norge og skal huske på å minne de som vurderer å kjøpe Model 3 om at de rammeløse vinduene kan kreve noe ekstra årvåkenhet i norsk vinter.

Akkurat dette at en må passe på alle passasjerer og minne dem på at en ikke kan åpne dørene sånn uten videre er en svakhet på denne bilen. Rett og slett dårlig (interface-)design. De har prøvd å lappe på det ved å senke vinduet litt, som du sier, men når en ikke kan regne med at det funker...
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Handyman

Sitat fra: lars667 på torsdag 11. februar 2021, klokken 08:50
Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 10. februar 2021, klokken 16:02
Har vært temmelig iherdig med å bruke silikonstift og silikonspray rundt vinduer og lister for vår Model 3. Ved vask eller regn så fjerner vi fukt ved vinduene så godt det lar seg gjøre. Vi skraper is hvis synlig og forvarmer bilen.
Her om dagen fikk vi imidlertid likevel en overraskelse: Det ene vinduet var ikke i riktig posisjon når døra ble lukket og dermed ble kromlista ved døra skadet.

Tok kontakt med Tesla som var tydelige på at brukeren måtte hver gang sjekke at vinduet gikk ned slik at det ikke oppstod skade ved åpning/lukking. Fukt og frost i vindusmekanismen kunne tidvis gjøre at vinduet ikke ble senket og dette var brukers ansvar å sjekke hver gang en dør betjenes.

Det kostet oss kr 2.440 å bytte kromlista. Håper vi ikke behøver bytte denne mange ganger, men samtidig ser jeg at det ikke alltid er like enkelt å vite hvorvidt noe er frosset i vindusmekanismen. Alle brukerne er nå informert om den spesielle prosedyren for dørene og jeg observerer at kona nå foretrekker å kjøre Nissan Leaf ved minusgrader  :)

Jeg noterer dette på kontoen for California-konstruert bil i Norge og skal huske på å minne de som vurderer å kjøpe Model 3 om at de rammeløse vinduene kan kreve noe ekstra årvåkenhet i norsk vinter.

Akkurat dette at en må passe på alle passasjerer og minne dem på at en ikke kan åpne dørene sånn uten videre er en svakhet på denne bilen. Rett og slett dårlig (interface-)design. De har prøvd å lappe på det ved å senke vinduet litt, som du sier, men når en ikke kan regne med at det funker...
Hvis gummilista nederst på ruta fryser fast kan det skje at vinduet ikke går ned. Hvis man da likevel åpner døra (krever noe ekstra kraft) vil glasset treffe kromlista når den lukkes.
For å unngå dette kan man dra et kredittkort mellom glasset og gummilista slik at glasset går ned. Det kan være nok med noen dunk på nederst glasset ved gummilista.
For å forebygge hjelper det å rengjøre denne lista godt og spraye den med silikon. Da skal det mye mer til før den fryser fast.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Er dette endret på 2021? Mine dører går klar for listen selv om vinduet er fryst fast. Vinduene senker seg litt når det er kaldt ute, men kanskje ikke nok på <2021?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA