Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: EQC lading - 230V/400V  (Lest 4566 ganger)

mathis

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 118
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #45 på: Mandag 04. Mai 2020, klokken 20:59 »
I dag fikk jeg oppgradert sikringskap og installert 2stk Zaptec ladere. Ikke har jeg bil enda, men veldig spent på hva jeg kommer til å få ut av dette nykjøpte "anlegget" mitt. Utfordringen min er at jeg har så utrolig lite greie på alt rundt strøm og lading. Har spurt om en kompis kan komme ned med sin Etron bare sånn at jeg får testet det før jeg får min egen EQC. :)

Maxwell_400

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 153
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #46 på: Tirsdag 05. Mai 2020, klokken 15:51 »

Blir ikke mer lovlig av den grunn. Et stikk for fast bruk som ladepunkt skal ha eget jordfeilvern type B.


Hvor finner du det i NEK400:2018 ? Jeg vet det finnes for Schuko men....

Hvis industrikontakten brukes fast for lading så holder det at laderen har vern.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 18.2, BECM: BP-AAE-BC-AC-BE

mathis

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 118
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #47 på: Mandag 11. Mai 2020, klokken 12:02 »
Oppfølgingsspørsmål;

Kompis kom på besøk med sin ETron. Når vi startet lading fikk vi maks ut 3,4kw. Jeg ringte elektriker som i etterkant da måtte konfigurere noe i Zaptec sin portal. Nå skal visst nok vi få en ca 7,4kw.

Så begynte elektriker plutselig å fable om at med riktig ladekabel skulle vi kunne få litt mer. Er det slik at kabel som følger med EQC ikke er optimal? Bør man kjøpe en ny kabel for å få ladet mer?

Butare

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 52
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #48 på: Mandag 11. Mai 2020, klokken 20:55 »
Du har kanskje en 20A kabel? Det kan du se på klistermerke på kabelen. Hvis så, kontakt forhandleren for å få en ny. Men du får ikke mer enn 7.4 kW/t  på EQC uansett.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11761
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #49 på: Torsdag 21. Mai 2020, klokken 08:00 »
Det er vel allerede avklart lenger opp, men nå har jeg testet min egen bil med Tesla UMC både hjemme og på hytta. Gir 7,3kW begge steder (hjemme 230V32A enfas og 400V16A trefas på hytta).
Så da får jeg forventet og mer enn god nok ladehastighet alle steder jeg besøker :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

boppus

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 378
  • Electrons - it's not just for lightbulbs anymore
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #50 på: Torsdag 21. Mai 2020, klokken 12:27 »
Er nå på en Fortum-stasjon i Fredrikstad. Den skilter med 22 kW på Type 2-kabel, men bilen lader kun med 7,6 kW. Tragisk sakte.
Minuttpris for 22 kW når jeg får kun en tredjedel. Parkeringsavgift i tillegg. Hvilken fest.
Model S 2018 | EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 85D 2015

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5563
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #51 på: Torsdag 21. Mai 2020, klokken 15:39 »
Ja, det blir dyre kwh. Men ingen har lovet høyere ladefart på EQC. 11 kwh lader kommer visst ikke før etter årsskiftet. BMW i3 gir 50 % raskere AC lading og omtrent 3 ganger så lang rekkevidde pr. ladetime, så da går det an å bruke AC ladere på tur. Antar at DC stasjonene opptatt siden du valgte AC, og det frykter jeg vil bli regelen framfor unntaket til sommeren.
« Siste redigering: Torsdag 21. Mai 2020, klokken 16:29 av TM »

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11761
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #52 på: Torsdag 21. Mai 2020, klokken 17:53 »
Å bruke AC på langtur fordrer bil med lavt forbruk og solid ombordlader. Usikker på om noen av småbilene bortsett fra gamle Zoe støtter 22kW? Og de bilene er gjerne ikke egner for langtur uansett.

Sist gang jeg brukte/hadde bruk for 22kW AC var i København i 2014. Men nå er det mange år siden Model S kunne leveres med 22kW ombordlader. Antakelig mikroskopisk få som har reell nytte av det. Mener laderen veide 15-20kg, som man da må kjøre rundt med i årevis før behovet dukker opp.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5563
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #53 på: Torsdag 21. Mai 2020, klokken 20:09 »
Av og til er det en fordel med AC lading fordi man da kan utføre ærender, spise gå tur etc. uten stress med å flytte bilen etter en halvtime. Men det er noe feil med prismodellen når det resulterer i høyere kwh pris enn lynlading.
Med riktig pris kunne det avlaste køen til hurtig-og lynladere ved at de med god tid kunne velge AC. Men det gjelder alle elbiler, og selv med 11 kW lader i EQC, så vil kwh prisen bli nærmere 6 kr.
« Siste redigering: Torsdag 21. Mai 2020, klokken 20:11 av TM »

boppus

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 378
  • Electrons - it's not just for lightbulbs anymore
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #54 på: Fredag 22. Mai 2020, klokken 09:05 »
Jeg brukte bilens ressurser for å finne ladepunkter etter veien. Aner jo ikke hva man finner. Det var 49 kr/t for å parkere samt fattige 7 kW effekt, som er ille hver for seg. Hev i meg kaffen og reiste snarest.

På vei tilbake besøkte jeg min første Ionitylader; på Rygge. Skal vi se ... ikke sant? Skjønte etter hvert at den ikke aksepterer elbilforeningens ladebrikke. Hadde jeg ikke et ladekort? Lette gjennom bilen og lommeboken med uforrettet sak. Forsøkte å starte lading som "gjest" via appen og skanne QR-koden, men appen hang hver gang i etterkant. Ringte derfor Ionity support og en behjelpelig person med skånedialekt (som surret med begrepene kW og kWt) fikk startet ladingen. Full blodpris: 8,40/kWt. Da jeg kom hjem fant jeg ladekortet oppe ved solskjermen ...

Ladebransjen har langt igjen for å matche Tesla. Plugg inn, ferdig!

Hvilken kWt-pris får vi hos Ionity ved bruk av Mercedes Me-ladekortet?
Finnes det en mulighet for backup til kortet? Et kort til, kanskje?
Model S 2018 | EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 85D 2015

hELgenen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1067
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #55 på: Fredag 22. Mai 2020, klokken 09:20 »
Å betale 8.4 kr/kwh er i alle fall ekstrem blodpris i disse dager.
At man ikke har ordnet det slik at en kan bruke en betalingsløsning som er noe mer vanlig innen denne bransjen er også helt uvirkelig. Når jeg handler på nett er det jo alltid et sett med store kjente betalingsløsninger  - men så
fort en beveger seg rundt i Norge og skal hurtiglade - vel da dukker det opp rariteter her og der...
Ladebransjen er overmoden for forenkling - kanskje noe for vipps å bevege seg inn på?

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5563
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #56 på: Fredag 22. Mai 2020, klokken 14:51 »
Jeg brukte bilens ressurser for å finne ladepunkter etter veien. Aner jo ikke hva man finner. Det var 49 kr/t for å parkere samt fattige 7 kW effekt, som er ille hver for seg. Hev i meg kaffen og reiste snarest.
49 kr/t for parkering under lading er jo uhørt. Har aldri opplevd det før hos Fortum. Det gir vel en pris på 109 kr/t, eller ca 15 kr/ kwh - 40 kr/mil !!

Å kjøre elbil er greit der man er kjent med ladere og forbuk. Å kjøre på ukjente steder gir for ofte problemer i form av kø, defekte ladere og landeveisrøveri  8)


jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14071
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #57 på: Fredag 22. Mai 2020, klokken 16:03 »
Jeg brukte bilens ressurser for å finne ladepunkter etter veien. Aner jo ikke hva man finner. Det var 49 kr/t for å parkere samt fattige 7 kW effekt, som er ille hver for seg. Hev i meg kaffen og reiste snarest.
,)
49 kr/t for parkering under lading er jo uhørt. Har aldri opplevd det før hos Fortum. Det gir vel en pris på 109 kr/t, eller ca 15 kr/ kwh - 40 kr/mil !!

Den ladestasjonen er nok beregnet for de som uansett trenger å parkere der, og som da gjerne vil ha litt lading i samme slengen. Da kan man ikke regne inn parkeringsprisen i ladekostnaden. Jeg betaler fort 600,- for å stå en uke på Gardermoen flyplass inkl. lading, det blir litt feil å regne 10,- pr. kWh da ;)

Trenger man ikke å parkere akkurat der så er det nok best å finne et annet sted å lade.

Jeg synes det er helt ok at man tilbyr lading på dyre P-plasser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

boppus

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 378
  • Electrons - it's not just for lightbulbs anymore
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #58 på: Fredag 22. Mai 2020, klokken 17:09 »
Den ladestasjonen er nok beregnet for de som uansett trenger å parkere der, og som da gjerne vil ha litt lading i samme slengen.
Stemmer, det var en posh plass. Men jeg var kun ute etter lading, ikke parkeringsavgift, VG og pølse i brød.
På ønskelisten står enkle og effektive ladesøk fra bilen. Som hos, ja ... Nettopp. Synes det er viktig.

Jeg synes det er helt ok at man tilbyr lading på dyre P-plasser.
Enig.
Model S 2018 | EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 85D 2015