Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?

Startet av JorEl, søn 27. okt 2019, kl. 16:56

« forrige - neste »

JorEl

Det morsomme er jo at etter at Tesla viste muskler(0-100) så er ikke dette viktig lenger, om man skal tro konkurrentene :police:
Kona kjørte i forrige uke en diesel, automat, 140hk og kjørte, i følge henne, så tregt ut i en rundkjøring at det nesten gikk gale. Leksen får være at man skal passe seg litt når man ikke har sin kjære Tesla, og må låne andre sin bil. :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

JorEl

Sitat fra: No-name på lør 15. aug 2020, kl. 14:29
Sitat fra: JorEl på lør 15. aug 2020, kl. 14:19
Vi kommer fra E-golf, så det spetakulære her må jo bli SuperCharger-systemet, som gjør oss "ikke-stasjonære". :) Tesla kommer til å få mange nr.2 elbilkunder, når man lærer hva en brukervennlig lader er for noe + mange ladere og ingen kø + "elbilstrøm" til halv pris.
Det blir spennende og se om Tesla implementærer nye ting de har lært, når de setter opp sin Berlinproduksjon. Jeg vil hevde at Tesla er best på eldrift og elektronikk. Trygghet er jo egentlig det viktigste der er Tesla også nr1. Tar meg også friheten til å påpeke at Tesla kan "datamaskin"!! Software og Hardware går hand i hand, der Tesla er inne i de fleste beslutnings-prosesser på på et tidlig stadium, fra A til Z :)

Ganske enig i de fleste punktene du dnevne, men mangler fortsatt det spektakulære. Super charger er tryghet men ikke spektakulært,  hvis du skjønner hva jeg mener.
Nå har jo noen konkurrenter "kopiert" Tesla sin skjerm og OTA, så ting jevner seg ut, sett fra "utsiden". Jeg har vært under Møller sine vinger, og tror det tar en stund før de behersker "data" (EDB :laugh:)

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

ToWalkOrDrive

På batteri-fronten har konkurrentene nærmet seg Tesla den siste tiden, men det kan fort endre seg 22. september hvor Tesla arrangerer sin Battery Day. Da skal de slippe nyheter rundt de nye batteriene de har jobbet med det siste året. I tillegg forventes det implementert i de nye Model S Plaid (og kanskje Model X Plaid) med 3 motorer. Videre så er det sagt at når Berlin-fabrikken åpner i juli så vil den kun lage den nye typen batterier. De måtte endre byggeplanene som følge av dette. Om batteriene er særlig bedre, eller bare billigere gjenstår å se, men ingen Tesla-kjennere kjøper ny Model S eller X nå før nyhetene er på bordet. Noen rykter går og på Model Y med 100kWh batteri og mulighet for luftfjører, men disse ryktene er mye mer "luftige".

Veldig mange nordmenn har nok allerede bestilt Model Y. Med tanke på hvor pålitelig Model 3 har vært virker jo det som et trygt og godt valg, i tillegg til at Tesla har holdt veldig lave priser i Norge (før valutaen tok oss).

Forvent store nyheter 22. september!!!
Tesla Model Y                         2021-

No-name

Sitat fra: JorEl på lør 15. aug 2020, kl. 15:26
Det morsomme er jo at etter at Tesla viste muskler(0-100) så er ikke dette viktig lenger, om man skal tro konkurrentene :police:
Kona kjørte i forrige uke en diesel, automat, 140hk og kjørte, i følge henne, så tregt ut i en rundkjøring at det nesten gikk gale. Leksen får være at man skal passe seg litt når man ikke har sin kjære Tesla, og må låne andre sin bil. :)

Poenget er som du sikkert skjønner, at model x er ganske mye mer spektakulær enn model 3, som var viktig for en del folk.

JorEl

Sitat fra: No-name på lør 15. aug 2020, kl. 16:14

Poenget er som du sikkert skjønner, at model x er ganske mye mer spektakulær enn model 3, som var viktig for en del folk.
Det har du rett i, No-name.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: JorEl på lør 15. aug 2020, kl. 16:25
Sitat fra: No-name på lør 15. aug 2020, kl. 16:14

Det har du rett i, No-name.

For meg var Model 3 Performance mye mer spektakulær, etter at jeg hadde sett vingedørene 3 ganger. Etter det var det mye det samme som Model S, bare tregere. Model 3 var derimot spektakulær ved at den gikk til 100km/t på 3,4 sekunder til under 600.000, nesten ingen knapper, og sitter klistret på veien. Og nå med Drift Mode, Track Mode og Dog Mode, Spotify, Netflix og 4-kameras dash cam.... og digg seter...foran...
Tesla Model Y                         2021-

JorEl

Kona vil ha modelX pga dørene..litt skuffende at man ikke kan gjøre med dem åpne :P (Chitty Chitty Bang Bang)
En fin oppsumering;

https://youtu.be/QsMqj6EGwAs

Counterpointer

Sitat fra: No-name på lør 15. aug 2020, kl. 13:15
Tror du kan ha rett her, og samtidig tror jeg at det er litt Tesla sitt problem med Model 3, nemlig ingenting spektakulært.
Tror jeg skjønner hva du mener. For de som er kjent med Tesla og elbiler generelt så er det ikke noe grunnleggende nytt med Model 3.

Men for folk som ikke er dypt inne i feltet så er en Model 3 temmelig imponerende. Har bare siste uke hatt en som har prøvekjørt og en som satt på for første gang i Model 3 og jeg er temmelig sikker på at begge synes den er spektakulær. Spesielt siden de sa akkurat det

Vaduz

Alt ved model 3 er spektakulært, prisen, ytelsen, rekkevidden, ladehastighet, designet (mest innvendig), infotainementsystemet, selvkjøring, panoramatak etc
Ingen andre biler er der, og i alle fall ikke for 2 år siden. Vi glemmer det fordi vi hele tiden leser og ser videoer om «det nyeste og beste», og blir blasert gjennom eierskap av de beste elbilene i verden. De fleste har en Skoda octavia 1.4l bensin, kjempeflott bil, men overgangen til en tesla er spektakulær uansett slik den var for meg fra X1 til MS. Jeg prøver å minne meg på den følelsen når jeg tar bilen min for gitt eller ønsker meg andre biler som egentlig ikke er «bedre», bare bare annerledes:)

SurSnasen

Sitat fra: CorsoDante på lør 15. aug 2020, kl. 09:40
Bruktbilprisen er en god indikator i så måte.

Merkelig at du hopper bukk over det faktum at fabrikken var stengt grunnet Corona.

Er det noen i Norge som har blitt nektet å bestille Model 3 hittil i år? Er det noen som har bestilt Model 3 som har fått beskjed om at det er mer enn 3 eller 4 måneders leveringstid? Kunne kanskje legge skylda på corona for noen få ukers forsinkelse (Tesla var vel første bilfabrikken som åpnet etter coronastengning?), men ikke at salgstallene for nye biler er helt elendig.
At bruktmarkedet er såpass bra kan nok tilskrives prisøkning, samt at mange ikke gidder å vente på splitter ny bil.

Rosstopher

Sitat fra: SurSnasen på søn 16. aug 2020, kl. 22:44Er det noen som har bestilt Model 3 som har fått beskjed om at det er mer enn 3 eller 4 måneders leveringstid? Kunne kanskje legge skylda på corona for noen få ukers forsinkelse (Tesla var vel første bilfabrikken som åpnet etter coronastengning?), men ikke at salgstallene for nye biler er helt elendig.
At bruktmarkedet er såpass bra kan nok tilskrives prisøkning, samt at mange ikke gidder å vente på splitter ny bil.

Argumenterer du i et og samme innlegg både for at leveringstiden er så kort at det ikke stopper folk fra å handle ny bil og for at folk kjøper brukt fordi de ikke vil vente på levering av ny bil?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

SurSnasen

Sitat fra: Rosstopher på søn 16. aug 2020, kl. 23:03
Argumenterer du i et og samme innlegg både for at leveringstiden er så kort at det ikke stopper folk fra å handle ny bil og for at folk kjøper brukt fordi de ikke vil vente på levering av ny bil?

Ja. Er det noe galt i det? Går du inn på Teslas sider for å bestille Model 3 nå, får du beskjed om mulig levering i september. Dvs 1-2 måneder fra nå. Så, hvorfor hopper folk heller ut på Finn enn å betale litt ekstra for en helt ny bil med kort leveringstid? Det er ikke alltid like enkelt å forstå seg på folk.

Ny-salget av Model 3 her til lands har vært heller labert i år. Går du på teslastats så ser du meget godt trenden. Og å legge skylda på corona kan man ikke.

Magnus Hansen

Sitat

The automaker didn't do as well in Europe, but that's because it barely had any supply for the market in Q2.

All of Tesla's European vehicles come from its Fremont factory, which was shut down for over a month during the second quarter due to the pandemic, and the shutdown disproportionately affected the European supply of Tesla vehicles.

At Fremont factory, Tesla produces vehicles in batches for different markets, and those batches can last several weeks, The shutdown happened as Tesla was supposed to produce its batch of vehicles for the European markets.

https://www.google.no/amp/s/electrek.co/2020/08/13/tesla-sales-sliding-europe-competition/amp/

SurSnasen

Så da får jeg spørre igjen: er det noen som har blitt nektet å bestille ny Model 3 (eller S og X) fra Tesla siden coronaen satte fart? Er det noen som har bestilt og som har blitt forespeilet mer enn 3-4 måneders ventetid? Bestilling nå indikerer leveringstid på 1-2 måneder. Corona kunne man legge skylda på de få ukene fabrikken var stengt. Men den effekten er over for lenge siden.

At Tesla knapt selger biler her til lands for tiden kan man ikke legge skylda på corona for. At bruktprisene har holdt seg ganske bra, er resultat av prisstigning for bestilling av ny, samt blanding av få biler på markedet, attraktiv pris, og mange som ikke gidder å vente (kort tid) på ny bil.

Så er det også mange som venter på Y.

Magnus Hansen

Sitat fra: SurSnasen på søn 16. aug 2020, kl. 23:43
Så da får jeg spørre igjen: er det noen som har blitt nektet å bestille ny Model 3 (eller S og X) fra Tesla siden coronaen satte fart? Er det noen som har bestilt og som har blitt forespeilet mer enn 3-4 måneders ventetid? Bestilling nå indikerer leveringstid på 1-2 måneder. Corona kunne man legge skylda på de få ukene fabrikken var stengt. Men den effekten er over for lenge siden.

At Tesla knapt selger biler her til lands for tiden kan man ikke legge skylda på corona for. At bruktprisene har holdt seg ganske bra, er resultat av prisstigning for bestilling av ny, samt blanding av få biler på markedet, attraktiv pris, og mange som ikke gidder å vente (kort tid) på ny bil.

Så er det også mange som venter på Y.

Noen som har blitt nektet av tesla å bestille? Hvordan skulle det foregå? Ellers er det bare å ta en titt innom Model 3 forumet så ser du at det folk som har ventet uforholdsmessig lenge på levering. Ellers får vi jo snart definitivt svar på dette. Vi er i Q3 og Europaleveransene skal normalt komme for fullt i september. Hvis det overhode ikke er noe oppsving i leveransen så skal jeg være enig i at det også er et etterspørselproblem. Ellers er det jo sånn at Tesla er fornøyd hvis de får solgt ut bilene de produserer. Og det har de klart gjennom hele året. Det er nye, store elbil incentiver ellers i Europa som sikkert vil gjøre at etterspørselen blir forholdsvis høyere der enn i Norge, hvor vi også sliter med svekket krone.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA