Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?

Startet av JorEl, søn 27. okt 2019, kl. 16:56

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: SurSnasen på søn 16. aug 2020, kl. 22:44
Sitat fra: CorsoDante på lør 15. aug 2020, kl. 09:40
Bruktbilprisen er en god indikator i så måte.

Merkelig at du hopper bukk over det faktum at fabrikken var stengt grunnet Corona.

Er det noen i Norge som har blitt nektet å bestille Model 3 hittil i år? Er det noen som har bestilt Model 3 som har fått beskjed om at det er mer enn 3 eller 4 måneders leveringstid? Kunne kanskje legge skylda på corona for noen få ukers forsinkelse (Tesla var vel første bilfabrikken som åpnet etter coronastengning?), men ikke at salgstallene for nye biler er helt elendig.
At bruktmarkedet er såpass bra kan nok tilskrives prisøkning, samt at mange ikke gidder å vente på splitter ny bil.

Ingen har blitt nektet, men ta en tur innom Model 3 gruppene på Facebook så ser du at det er folk som bestilte så langt tilbake som i mars som ennå ikke har fått utlevert bil. Mao. inntil 6 måneders leveringstid. Det samme gjelder mange som bestilte i april og mai.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

CorsoDante

Sitat fra: CorsoDante på lør 15. aug 2020, kl. 09:40
Bruktbilprisen er en god indikator i så måte.

Merkelig at du hopper bukk over det faktum at fabrikken var stengt grunnet Corona.

Er det noen i Norge som har blitt nektet å bestille Model 3 hittil i år? Er det noen som har bestilt Model 3 som har fått beskjed om at det er mer enn 3 eller 4 måneders leveringstid? Kunne kanskje legge skylda på corona for noen få ukers forsinkelse (Tesla var vel første bilfabrikken som åpnet etter coronastengning?), men ikke at salgstallene for nye biler er helt elendig.
At bruktmarkedet er såpass bra kan nok tilskrives prisøkning, samt at mange ikke gidder å vente på splitter ny bil.

Blitt nektet å bestille: Nei...

Fått lengre leveringstid: Ja.

Noe du selv argumenterer for ( :laugh: :laugh: ).
TMYP HW4 / TM3P Atom

DagfinnN

Kunne kanskje legge skylda på corona for noen få ukers forsinkelse (Tesla var vel første bilfabrikken som åpnet etter coronastengning?), men ikke at salgstallene for nye biler er helt elendig.
Nå er jo det norske markedet ikke avgjørende for Tesla. Ta en titt på det globale markedet. Der TM3 ruler suverent på salgstoppen. 15% av markedet til nå i år. Nærmeste konkurrent (Zoe) har 4% av markedet.
Link: https://www.statista.com/statistics/541390/global-sales-of-plug-in-electric-vehicle-manufacturers
Tesla selger alt de klarer å produsere og er dermed svært fornøyde. At noen maler fanden på veggen er jo det normale. Tesla har jo vært spådd en snarlig død i snart 10 år nå.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

kodax

Vil salgs-tallene til Y gå ut over TMX?
Vi hadde opprinnelig tenkt å vente med å bytte ut fossilbilen med elbil til TMY kom, men da vi ble nødt til å skrote fossilen kjøpte vi en TMX.
Jeg har lurt en stund på om vi skal selge X-en når Y-en kommer, men etter å ha lånt en TM3 til langtur i helgen tviler jeg på at vi gjør det. Jeg syns X-en er mye mer behagelig å kjøre; styringen er mykere, sittekomfort og -stilling er bedre og mer oversiktlig, panoramaglasset i fronrutengir en fantastisk åpen opplevelse kontra bunkersfølelsen i alle andre biler, mindre støy fra hjul/vel/omgivelser (20" på min X, 18" på 3-ern), navigasjon på egen skjerm foran rattet, automatiske dører, mye bedre/tykkere lakk (noe jeg så tydelig da jeg vasket 3-ern etterpå), mye bedre å sove i bak (X-en får helt flatt gulv og er svært romslig/god plass til to, 3-ern sine bakseter er noe skrå når de er lagt ned, noe som gjorde at jeg ikke sov veldig godt, og to hadde blitt trangt) og en generell følelse av bedre kvalitet.
Noe av dette er jo personlige preferanser, og noe blir bedre i TMY enn TM3 (høyere sittestilling og mer vertikal plass bak), og det skulle jo bare mangle at en bil til mange hundre tusen kroner oppleves bedre. Y-en vil jo ha bedre rekkevidde, men etter å ha vært på flere langturer både i Norge og utlandet, så er erfaringen at vår 75 holder fint, og når den i tillegg har god plass til flere og stort hundebur, så tror jeg at jeg har blitt overbevist om at vi beholder X-en.

(Jeg syns forøvrig at også autopiloten virker bedre på X-en enn 3-ern, 3-ern vinglet mer/tok svinger dårligere på samme veier som jeg har kjørt endel med X-en på. Begge bilene er 2019-modell og har samme software, dvs jeg har ikke kjørt på de samme veiene med siste software på X-en. Det kan jo være en software-endring, men kanskje høyere plassering av kameraene på X-en har noe å si?)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Rosstopher

Sitat fra: kodax på man 17. aug 2020, kl. 09:56
Vil salgs-tallene til Y gå ut over TMX?

For min egen del håper jeg på det. Jeg ønsker meg X etter hvert, og hvis tilgangen på en billigere Tesla-crossover gjør at brukt TMX blir mindre attraktiv og dermed billigere så bli jeg sjeleglad. Får bare håpe min S ikke får den samme negative utvilkingen før jeg får solgt den.  ;)
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på man 17. aug 2020, kl. 10:26
For min egen del håper jeg på det. Jeg ønsker meg X etter hvert, og hvis tilgangen på en billigere Tesla-crossover gjør at brukt TMX blir mindre attraktiv og dermed billigere så bli jeg sjeleglad.
Det er vel heller motsatt. Dårlig salg av X vil gi dårligere utvalg på bruktmarkedet. Selv håper jeg på en stupende dollar og noen kritiske forbedringer på X. X LR for under 700k så dropper jeg Y tvert.  TMY og TM3 er ganske kjipe biler m.t.p. interiør (ratt, brytere, knapper, seter, lister, belysning)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på man 17. aug 2020, kl. 11:10
Det er vel heller motsatt. Dårlig salg av X vil gi dårligere utvalg på bruktmarkedet.

Jeg har fint lite trua på at flere modeller på markedet gjør at de eldste modellene holder seg bedre i verdi. Salget av nye S og X er allerede veldig lavt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på man 17. aug 2020, kl. 11:25

Jeg har fint lite trua på at flere modeller på markedet gjør at de eldste modellene holder seg bedre i verdi. Salget av nye S og X er allerede veldig lavt.
Tenkte mere på nyere brukt, type ett eller to år gamle.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på man 17. aug 2020, kl. 12:26
Tenkte mere på nyere brukt, type ett eller to år gamle.

Jeg skjønte det, og når Model Y kommer så vil jo Xene som har blitt solgt nå det siste året være type ett eller to år gamle.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

Øyvind.h

Flere valgmuligheter vil føre til at færre vil ha en spesifikk bil. Men - om det er solgt få av den fordi mange venter på Y så vil det også være få i bruktmarkedet. Ny koster jo Model X fort en mill, så mange av de som vil ha Model X er overlatt til bruktmarkedet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: kodax på man 17. aug 2020, kl. 09:56
Jeg har lurt en stund på om vi skal selge X-en når Y-en kommer, men etter å ha lånt en TM3 til langtur i helgen tviler jeg på at vi gjør det. Jeg syns X-en er mye mer behagelig å kjøre; styringen er mykere, sittekomfort og -stilling er bedre og mer oversiktlig, panoramaglasset i fronrutengir en fantastisk åpen opplevelse kontra bunkersfølelsen i alle andre biler, mindre støy fra hjul/vel/omgivelser (20" på min X, 18" på 3-ern), navigasjon på egen skjerm foran rattet, automatiske dører, mye bedre/tykkere lakk (noe jeg så tydelig da jeg vasket 3-ern etterpå), mye bedre å sove i bak (X-en får helt flatt gulv og er svært romslig/god plass til to, 3-ern sine bakseter er noe skrå når de er lagt ned, noe som gjorde at jeg ikke sov veldig godt, og to hadde blitt trangt) og en generell følelse av bedre kvalitet.

Morsomt at vi har så forskjellige oppfatninger av bilene ;) Vi eier jo både en X75D og en Model 3 SR+ og begge to synes at TM3 er den beste bilen å kjøre av disse to. Bedre sittekomfort/sittestilling, bedre fjæring/kjøreegenskaper (750kg lavere vekt merkes), bedre styring og mye bedre ratt (mindre, X'en har jo rene bussrattet i forhold). Vi har 19" på X og 18" på TM3, merker ikke noe forskjell i støy. Betjening/skjermsystem synes jeg er bedre på TM3, bortsett fra løsningen for aktivering av ACC.

Sove i bilen er ikke en aktuell problemstilling for oss, bruker hotell eller AirBnB.

Trenger vi mye plass, må trekke henger eller skal kjøre på dårlige eller glatte veier så velger vi X'en, ellers vil begge helst kjøre TM3. Så når vi nylig var på en liten norgesferie på 190 mil ble det Model 3 siden vi bare var to. Mye raskere ladehastighet og lavere forbruk gjør den også til en bedre langturbil.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Skulle jeg kjørt mange tusen kilometer raskest mulig ville jeg nok gått for M3 LR. Den har veldig lavt forbruk og veldig god ladefart.
Men - på sightseeing må jeg si jeg liker den høyere sitteposisjonen i X'en, og spesielt panorama ruta som gir fantastisk utsikt. Fjell og natur kommer til sin rett i den.
Ventilerte seter er også deilig, og luftunderstellet tar ujevnheter langt bedre. I Model 3 sitter en nesten rett på asfalten, på godt og vondt.
Model 3 kan fortsatt være aktuell for meg, men kun som billigbil om jeg vil frigjøre midler til huskjøp. Ytterst sjeldent vi kjører så langt at det er særlig forskjell i ankomst-tidspunkt mellom X og 3.
Og manglende info foran fører trekker kraftig ned.

Skal jeg først kjøpe en billig bil nå frister Y'en vesentlig mer. Kanskje med en tredjepart HUD løsning. Den har vært vanedannende i Eqc'en merker jeg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

Sitat fra: jkirkebo på man 17. aug 2020, kl. 15:14
Morsomt at vi har så forskjellige oppfatninger av bilene ;) Vi eier jo både en X75D og en Model 3 SR+ og begge to synes at TM3 er den beste bilen å kjøre av disse to. Bedre sittekomfort/sittestilling, bedre fjæring/kjøreegenskaper (750kg lavere vekt merkes), bedre styring og mye bedre ratt (mindre, X'en har jo rene bussrattet i forhold). Vi har 19" på X og 18" på TM3, merker ikke noe forskjell i støy. Betjening/skjermsystem synes jeg er bedre på TM3, bortsett fra løsningen for aktivering av ACC.

Sove i bilen er ikke en aktuell problemstilling for oss, bruker hotell eller AirBnB.

Trenger vi mye plass, må trekke henger eller skal kjøre på dårlige eller glatte veier så velger vi X'en, ellers vil begge helst kjøre TM3. Så når vi nylig var på en liten norgesferie på 190 mil ble det Model 3 siden vi bare var to. Mye raskere ladehastighet og lavere forbruk gjør den også til en bedre langturbil.
Artig:) Kan det hende at 2017-versjonen av TMX oppleves anderledes enn min 2019 (pre-raven)? Jeg er forøvrig null opptatt av "aktiv" kjøring, så de som ønsker sportslig følelse kan sikkert oppleve TM3 som mer moro. Jeg liker også å sette meg rett inn, i stedet for å krabbe ned i TM3-setene, men der vet jeg også at meningene er delte.
Bedre rekkevidde og raskere ladehastighet er jo helt klart pluss for TM3/TMY på langkjøring. Der er 75-en helt grei for oss, men med de andre så man får jo mer frihet ift å stoppe der man vil og ikke bare der det er ladestasjoner  (som jo sjeldent er de mest spennende stedene). En annen ting vi misunner TM3 er at den ikke har sotet glass bak. Det gjør at det blir en for innelukket følelse i baksete, noe kona har klaget over når andre har fått sittet foran. (I tillegg til at jeg syns det ser harry ut:)
Model Y - Model 3

kodax

Jeg syns forøvrig også at det skulle endel mer til å hindre autopiloten å nage med TM3, med X-en holder jeg veldig løst i rattet uten å bli plaget. (Hadde samme normale setting på styre-funksjonen.)
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på man 17. aug 2020, kl. 15:49
Og manglende info foran fører trekker kraftig ned.
Dette var det jeg var mest skeptisk til med Model 3 før den kom. Var nesten så jeg droppet kjøp. Hadde flere planer for HUD klare.

Etter å ha hatt bilen en liten stund og stadig prøvd biler med HUD (I-Pace, EQC og Kona) ble HUD droppet da jeg skrudde dem av i de nevnte bilene fordi det ikke forstyrret mer enn det bidro.

Nå er det slik at jeg ser på mangel av display bak rattet som en stor fordel, spesielt på kveld/natt.

Gleder meg til å prøve ID3 med AR HUD da det kan tilføre noe nyttig. Likte veldig godt funksjonen i EQC som legger veianvisning i kamerabildet.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA