Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?

Startet av JorEl, søndag 27. oktober 2019, klokken 16:56

« forrige - neste »

kodax

Det blir spennende å se hvem av konkurrentene som faktisk kommer med hva når, og i hvilke volum, samt hva kundene faktisk kommer til å velge/prioritere. For hver dag som går uten at konkurrentene leverer, tror jeg folks aksept av Tesla øker/lojaliteten til de «etablerte» minker. Det blir bare vanskeligere og vanskeligere for konkurrentene å ta igjen Tesla. Konkurranse er vanligvis sunt/bra for kunden, så det er synd hvis det tar for lang tid.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

DagfinnN

Sitat fra: Polo på tirsdag 03. mars 2020, klokken 17:04
Se på statistikken i Nederland og Tyskland som sammen med Norge er de viktigste markedene så langt i Europa. Tesla har stoppet opp i Europa. Er jo helt naturlig, når gode alternativer kommer på markedet eller er rett rundt hjørnet. TMY kommer til å selge ok, men vil ha helt annen konkurranse enn TM3. I USA vil TMY gjøre det betydelig bedre.
Har du linker som underbygger det du sier (se bort fra Norge).
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Magnus Hansen

Og det må jo tydeligvis gjentas til det kjedsommelige at tesla konsentrer Europaleveransene til slutten av kvartalene

Contango

Selvfølgelig kommer Y til å selge som varmt hvetebrød. Det er ingen andre biler i klassen som er i nærheten av prisen kombinert med funksjonaliteten. Perforert kalveskinn og night vision er ikke en erstatning for den kombinasjonen. Og selvfølgelig kommer bruktmarkedet for 3 til å bli kraftig forstyrret. Y har en form og en bakluke som selger mye bedre - uansett merke. Med den marginale prisdifferansen det er mellom bilene vil det være mange 3 eiere som bytter og mange potensielle 3 kjøpere som får et alternativ de liker bedre.

Men hvilke beslutninger er det vi skal vurdere ut fra denne diskusjonen, egentlig? Skape et marked for fremtidig levering av 3ere vi har i garasjene våre? Eksvs en budrunde for vår 3P- med hengerfeste for levering januar 2021? Eller et derivat for denne biltypen med prising per måned fremover? Og så bruke Marcusbil for å få en indeks?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Counterpointer

Det er noen antagelser som ikke er helt sikre.

Vi snakker om bruktpris. Det er sikkert en del som vil selge sin Model 3, men det er en rar antagelse å tro at det ikke er kjøpere i markedet, når det har vært utrolig etterspørsel så langt. Prisen burde vært mye lavere på Finn, men den er ikke det. At det kommer en SUV i høyere prisklasse som nybil har lite å si for bruktmarkedet.

På nybil er det helt utvilsomt at Y vil ta en god del av kaka. Det har mange argumentert godt for.

Vi har to Model 3 og jeg og også alle jeg kjenner, med Model 3, har faktisk tenkt å beholde dem en stund. Det betyr at postulatet «alle» kommer til å bytte, stemmer nok ikke.

Blir interessant å se, når leveransene kommer med Y.

En ting som har skjedd er at nysalg av X og S har bremset nesten helt opp, bruktprisen på disse er helt grei fremdeles.

Min konklusjon er; det blir endring, men ingen katastrofe

Verius

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 04. mars 2020, klokken 00:01
Vi snakker om bruktpris. Det er sikkert en del som vil selge sin Model 3, men det er en rar antagelse å tro at det ikke er kjøpere i markedet, når det har vært utrolig etterspørsel så langt. Prisen burde vært mye lavere på Finn, men den er ikke det. At det kommer en SUV i høyere prisklasse som nybil har lite å si for bruktmarkedet.

At bruktprisene på Model 3 på Finn.no er for høye er vel noe alle kan være enige i , 10.000-20.000 i avslag på nybil pris for en bil som har gått 20.000km+ etc. er jo galskap. Lurer på hvor mange av disse bilene som blir solgt.

Jeg tror det er ganske mange her inne som har kjøpt Model 3 fordi den var det beste/eneste alternativet med tanke på pris/rekkevidde på den tiden de skulle ha bil.

Men om man er ærlige med seg selv så er jo en Model Y til 530.000 mye mer bil for pengene enn en Model 3 , i tillegg til mer praktisk for norske brukere med tanke på størrelse og luke bak.

Når Y begynner å bli levert i Norge kommer det garantert til å komme mye Model 3 ut på bruktmarkedet til en mye lavere pris enn vi ser nå.




Dieselgubben

Har fulgt med på prisene på TM3. Biler uten hengerfeste blir solgt når prisen går mot 430-450'. Biler med hengerfeste går for 480-490' (LR awd). Dette er finn prisene, usikker på hvor mye rabatt som gis. Verdt å merke seg er at bilene med hengerfeste gjerne er 4-7 mnd nyere og ofte med kortere kjørelengde enn de uten.   

nilka

Ser flere her kommer med anekdoter som bevis på at markedet kommer til å flomme over av Model 3 når model Y kommer.
I samme anekdotiske stil kan jeg påpeke at samtlige av de jeg kjenner med model 3 skal ha eller sterkt vurderer å skaffe seg model Y isteden når den kommer.
Når det kommer til hvor mange % som faktisk kommer til å bytte i løpet av første året veit jeg ikke, men selv om det ikke skulle bli mer enn 5% betyr det plutselig fort i nærheten av 1000 model 3 på bruktmarkedet. I dag er det totalt 76 stk på finn.
Om vi fordeler disse 1000 bilene over 1 år så betyr det fortsatt mer enn en dobling av antall model 3 på bruktmarkedet det er klart det kommer til å påvirke bruktmarkedet.

I tillegg så er det slik at veldig mange av de potensielle kjøperne som finnes for brukte model 3 i dag nok har ganske lyst på model Y eller en annen litt større bil og heller vil kjøpe dette, jeg er selv en av dem. Har vært så nærme å kjøpe enb M3 flere ganger siste månedene, men med alle nyhetene om model Y og fremskynding så har jeg latt være gang på gang. Og nå skal jeg få en veldig god deal før jeg heller går for 3 enn Y.

Og når alt kommer til alt tror jeg vi nok heller får at 10% eller 20% av Model 3 eierne vil bytte til Y. Men det er bare spkulasjoner.

For å komme med en konkret spådom for at jeg skal kunne ha retten til å si hva var det jeg sa eller andre skal få retten til å si du tok feil.
1 år etter at TMY lanseres i Norge vil:
TM3 SR+ ligge på under 300.000 på finn
TM3 LR AWD ligge på 350.000 på finn

Counterpointer

Når BMW lanserte X3, forsvant da markedet for 3 serie og stupte bruktprisen?

Nesten alle som antar at bruktprisen stuper virker å tro at dette er en tvungen mekanisme.

Tipper at de som kjøper en «ekte» M3 (dvs BMW) ikke kunne tenke seg SUV i det hele tatt. På samme måte er det nok med Model 3 performance. Og resten som har kjøpt Model 3 er nok heller ikke villige til å gi bort bilen for en slikk og ingenting.

For å bruke Tesla selv som sammenligning. Det var ikke slik at S bruktpris stupte når X kom, selv om den garantert tok andel av nysalg.

Får litt følelsen at det diskuteres veldig ulike dimensjoner i forandring av pris/etterspørsel og det er mye epler mot pærer sammenligning.

kodax

Det begrensede elbil-utvalget gjør at det er naturlig å anta at prosentvis flere har kjøpt en TM3 som ventepølse enn tilfellet var med BMW M3, og at det dermed blir flere TM3 på bruktmarkedet.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: kodax på onsdag 04. mars 2020, klokken 11:45
Det begrensede elbil-utvalget gjør at det er naturlig å anta at prosentvis flere har kjøpt en TM3 som ventepølse enn tilfellet var med BMW M3, og at det dermed blir flere TM3 på bruktmarkedet.
Det er jo en helt grei antagelse!

chargedup

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 04. mars 2020, klokken 11:29
For å bruke Tesla selv som sammenligning. Det var ikke slik at S bruktpris stupte når X kom, selv om den garantert tok andel av nysalg.

Får litt følelsen at det diskuteres veldig ulike dimensjoner i forandring av pris/etterspørsel og det er mye epler mot pærer sammenligning.
Brukte model S85/P85 tapte fort 50' på finn på 3 mnd (fra jul 2018 til februar/mars 2019). En kamerat solgte en rimelig P85 rundt juletider og kjøpte seg en rimelig P85 i mars (da han leverte tilbake model 3 på "angrerett") og sparte over 50' på det (generelt mye verditap de månedene på finn på eldre model S, ikke bare at han er en kremmer), som det eneste faktiske eksempelet jeg kan vise til. Model 3 var vel sannsynligvis hovedgrunnen til at bruktbilprisene på elbiler på finn var det laveste noensinne i april/mai/juni 2019 (før markedet regulerte seg noe opp igjen). Hele elbilmarkedet flommet over av alle brukte elbiler, sannsynligvis var en av hovedgrunnene at så mange skulle ha model 3 og Tesla leverte ekstremt antall biler på kort tid.

Om det er 3% av de som har kjøpt model 3 pr dags dato som har forhånsbestilt og faktisk kjøper model Y, får vi rundt 500 biler på finn ila en kort tidsperiode. Ettersom mange av disse må selge bilen for å finansiere model Y, senkes prisene. Bilene som er på finn blir ofte liggende lenge, da det "kun" skiller 50' fra ny bil hos Tesla til en bruktbil som har 30'km på telleren.
Ble forøvrig solgt en model 3LR AWD "ekstremt" rimelig på auksjonen.no til 423' på mandag (nest rimeligste jeg har sett var Tesla som solgte noen få ubrukte inventory til rundt 430'), i forhold til finn fra-priser som jeg ikke har sett noe særlig lavere enn 450'.

Jeg tenkte også tidligere at model Y var bilen for meg (mest pga åpning i bagasjerom), men har nå gått litt i tenkeboksen (prisheving og SUV/rekkevidde...)
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Magnus Hansen

Nå kan sikkert noen lage en statistikk hvor de sammenligner antall solgte biler med antall som ligger ute på Finn brukt. Men jeg har en følelse på at det er veldig få brukte Model 3 ute i forhold til det som hadde vært naturlig. At det blir en vesentlig økning betyr ikke nødvendigvis at det flommer over sammenlignet med andre.

Nå er også en ny Y nesten 50.000 kr dyrere enn 3. Selv med beskjedent verdifall vil forskjellen passere 100.000. Da sier det seg selv at det åpner seg et mye større markedet for folk som ikke kan eller vil gi det en Y koster

Counterpointer

Sitat fra: chargedup på onsdag 04. mars 2020, klokken 13:13
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 04. mars 2020, klokken 11:29
For å bruke Tesla selv som sammenligning. Det var ikke slik at S bruktpris stupte når X kom, selv om den garantert tok andel av nysalg.

Får litt følelsen at det diskuteres veldig ulike dimensjoner i forandring av pris/etterspørsel og det er mye epler mot pærer sammenligning.
Brukte model S85/P85 tapte fort 50' på finn på 3 mnd (fra jul 2018 til februar/mars 2019). En kamerat solgte en rimelig P85 rundt juletider og kjøpte seg en rimelig P85 i mars (da han leverte tilbake model 3 på "angrerett") og sparte over 50' på det (generelt mye verditap de månedene på finn på eldre model S, ikke bare at han er en kremmer), som det eneste faktiske eksempelet jeg kan vise til. Model 3 var vel sannsynligvis hovedgrunnen til at bruktbilprisene på elbiler på finn var det laveste noensinne i april/mai/juni 2019 (før markedet regulerte seg noe opp igjen). Hele elbilmarkedet flommet over av alle brukte elbiler, sannsynligvis var en av hovedgrunnene at så mange skulle ha model 3 og Tesla leverte ekstremt antall biler på kort tid.

Om det er 3% av de som har kjøpt model 3 pr dags dato som har forhånsbestilt og faktisk kjøper model Y, får vi rundt 500 biler på finn ila en kort tidsperiode. Ettersom mange av disse må selge bilen for å finansiere model Y, senkes prisene. Bilene som er på finn blir ofte liggende lenge, da det "kun" skiller 50' fra ny bil hos Tesla til en bruktbil som har 30'km på telleren.
Ble forøvrig solgt en model 3LR AWD "ekstremt" rimelig på auksjonen.no til 423' på mandag (nest rimeligste jeg har sett var Tesla som solgte noen få ubrukte inventory til rundt 430'), i forhold til finn fra-priser som jeg ikke har sett noe særlig lavere enn 450'.

Jeg tenkte også tidligere at model Y var bilen for meg (mest pga åpning i bagasjerom), men har nå gått litt i tenkeboksen (prisheving og SUV/rekkevidde...)
Er enig i at Model 3 nok bidro til at bruktpriser på S sank. Men det er et helt annet scenario, det var et enormt sug etter en rimelig bil med lang rekkevidde og mange hadde kjøpt en større S enn de hadde behov for mm.

Mitt poeng var at X ikke påvirket S bruktpris noe serlig.

jlan

Sitat fra: kodax på onsdag 04. mars 2020, klokken 11:45
Det begrensede elbil-utvalget gjør at det er naturlig å anta at prosentvis flere har kjøpt en TM3 som ventepølse enn tilfellet var med BMW M3, og at det dermed blir flere TM3 på bruktmarkedet.
Jeg kjøpte Model 3 som "ventepølse", men nå er jeg blitt så fornøyd med den at jeg vil ikke bytte til Model Y. Tanken på å kjøre rundt "på stylter" igjen frister rett og slett ikke. Ja, den bakluken er litt liten, men det man putter inn der blir ihvertfall inni der. Og skal man ha noe på taket så slipper man å klatre.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA