Skrevet av Emne: 2019.32.12.4  (Lest 3340 ganger)

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2024
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #15 på: mandag 28. oktober 2019, klokken 15:59 »
Enig. Audi har muligens sitt å stri med, men at andre også kan ha utfordringer betyr ingen ting, og er ikke noe forsvar for Tesla. Ser at det er registrert 42 software-endringer (også kalt oppdateringer) på ett år på Teslafi...
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - Delskinn - Firmware: 2019.36.2.1

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1261
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #16 på: mandag 28. oktober 2019, klokken 16:47 »
Det var heller ikke ment som forvar for Tesla eller andre. Bare at prinsippet med OTA er det beste.
S100D Levert 29.11.2017
S85D solgt 12.10-2017
Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017
Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
Tesla S85D hentet 9. november 2015, Drammen
Nissan Leaf solgt 28.07.2015

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1532
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #17 på: mandag 28. oktober 2019, klokken 17:31 »
Føler det totalt sett har vært veldig lite «bugs». Det er nesten utelukkende knyttet til AP at det er feil..

Appen har blant annet vært nær feilfri. Det hadde vært forbanna irriterende hvis den kom og gikk..

Lynet

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2908
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #18 på: mandag 28. oktober 2019, klokken 21:32 »
Bugs har det alltid vært i styrenheter, og det vil det vel også fortsette med!
Opplevde det også på 80-tallet like etter at digitale styrenheter kom i bilene våre.
Og Boeing har vel noen hundre 737 max 8 stående på bakken på grunn av bugs i programvaren....
Trondheim:
Tesla S P85 2011 modell.
Tesla X100D 2019 modell.

ToWalkOrDrive

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 755
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #19 på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 06:08 »
Etter å ha hatt Tesla i 5 år er dette noe jeg har savnet. Å måtte huske hver morgen å gå inn på appen, i en travel hverdag, som fort tar en del sekunder å komme inn på. I den første tiden var det og perioder hvor folk ikke kom inn på appen av forskjellige grunner. Fremdeles kan det være et problem om du er på en hytte / fjellet uten mobildekning, eller i et garasjeanlegg.

Jeg skjønner hvorfor Tesla har vært tilbakeholdne med å innføre dette. Har hørt om Leaf-eiere som fortsatt har morgen-varmingen på mens de er i syden i juni. Men nå tipper jeg Tesla kan innføre varslinger som at "Er du sikker på at du ønsker å varme opp bilen - temp i værprognose viser 15 grader på angitt avgangstid". Litt på samme måte som at den varsler om lavt batterinivå, og varslinger den i dag gir om at temperaturen er lav, som gir kortere kjørelengde.

Men tenker de føler de må innføre dette nå, selv om de føler dette vil føre til mer energiforbruk og forurensing for å møte konkurransen fra alle andre elbilmerker, og jeg er veldig glad for det. Blir fest i gatene nå! Men hvor lenge er det til folk uten wifi får denne oppgraderingen?

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5175
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #20 på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 06:12 »
Men nå tipper jeg Tesla kan innføre varslinger som at "Er du sikker på at du ønsker å varme opp bilen - temp i værprognose viser 15 grader på angitt avgangstid".
Eller de kan slutte å forvarme bilen hvis den ikke ble kjørt etter forrige forvarming, slik som i3.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3819
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #21 på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 08:38 »
Men nå tipper jeg Tesla kan innføre varslinger som at "Er du sikker på at du ønsker å varme opp bilen - temp i værprognose viser 15 grader på angitt avgangstid".
Eller de kan slutte å forvarme bilen hvis den ikke ble kjørt etter forrige forvarming, slik som i3.
Ja, det ser jeg fram til. Gå ut i bilen, koble fra lader, kjøre 1mm, sette bilen i park, sette i lader og se at bilen blir varm igjen. Genialt!  :-1:
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6203
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #22 på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 09:29 »
Jo, TM3 varmer batteriet ved å benytte fremdriftsmotoren(e) i bilen "ineffektivt" og transporterer overskuddsvarmen motoren(e) produserer rundt battericellene. Selv når bilen står i ro. Ikke nødvendigvis like bra som S og X.

Klarer over at den gjør det f.eks. før en ankommer supercharger om en har lagt inn dette i navigasjon. Men jeg tror ikke du kan gjøre dette fra app når du har parkert før avreise. Finnes ikke et eget valg for dette i appen tilsvarende som for S og X?
Er ikke eget valg i S og X heller, man slår på klima, så varmer den tempererer den batteriet også ved behov (når det er kaldt kommer det opp et batterisymbol i tillegg). Får du ikke opp det i Model 3? Har antatt at den bruker bakmotoren til å varme også når den står stasjonær.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5175
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #23 på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 09:39 »
Ja, det ser jeg fram til. Gå ut i bilen, koble fra lader, kjøre 1mm, sette bilen i park, sette i lader og se at bilen blir varm igjen. Genialt!  :-1:
Lurt å komme med slike utsagn. Etter 4 år med i3 har jeg ikke måttet gjøre det du sier en eneste gang. Tesla kan jo bare sende en push notifikasjon om at forvarming er slått av, så kan man bare slå det på i appen igjen.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3819
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #24 på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 12:51 »
Du kan jo prøve å starte forvarming tre ganger etter hverandre. Den tredje gangen er bilen kald, selv om appen sier "dette fungerte flott, nå varmes bilen!". Det står en beskjed på skjermen om at dette er deaktivert, og vil ikke fungere igjen før du kjører deg en tur.

Men det er i3, og en annen diskusjon.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

S4e

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 779
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #25 på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 19:56 »
Jo, TM3 varmer batteriet ved å benytte fremdriftsmotoren(e) i bilen "ineffektivt" og transporterer overskuddsvarmen motoren(e) produserer rundt battericellene. Selv når bilen står i ro. Ikke nødvendigvis like bra som S og X.

Klarer over at den gjør det f.eks. før en ankommer supercharger om en har lagt inn dette i navigasjon. Men jeg tror ikke du kan gjøre dette fra app når du har parkert før avreise. Finnes ikke et eget valg for dette i appen tilsvarende som for S og X?
Er ikke eget valg i S og X heller, man slår på klima, så varmer den tempererer den batteriet også ved behov (når det er kaldt kommer det opp et batterisymbol i tillegg). Får du ikke opp det i Model 3? Har antatt at den bruker bakmotoren til å varme også når den står stasjonær.

Jo ser ut som den varmer batteri også nå. Tror ikke den gjorde det i starten (mars)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

dragmore

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 65
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #26 på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 07:46 »
Godt mulig, men tror også mange _tror_ de trenger det. Vi har det vel på e-Niro (enda aldri brukt, på tross av mangel på app), og har hatt det på e-Golf. På e-Golfen brukte vi det primært for å unngå å fullade batteriet, siden det gikk an å omgå mangelen på ladegrense ved å bruke avgangstid, men også et par ganger for å starte med varmt batteri. Fant fort ut at man skal ha rimelig "satt" hverdag for å kunne bruke det der på daglig basis. De få gangene en faktisk skal kjøre så langt at en får noe igjen for å forvarme batteriet, så er det lite stress å starte forvarming med telefonen. Når det er sagt så burde det ikke være noen stor sak for Tesla å implementere det heller, omtrent som at det ikke burde være noen stor sak å lage en kjørcomputer (som egentlig bare er et spørsmål om å legge inn et par verdier til på trip-displayet).

For TM3 så finnes det så vidt jeg vet ikke noen mulighet for å forvarme batteriet, slik du har på TMS og TMX? Varme opp inneklima går lynfort, men selv om den står lenge med varme på så er batteriet i liten grad varmet opp.

Hvordan forvarmer du batteriet på en TMS? Jeg har aldri funnet en spesifik funksjon for det. Vet å varme opp kabinen via appen så blir ikke batteriet noe varmere av den grad..
Solgt(Nissan Leaf 2012
Solgt(Tesla Model S 85D 2015)
Venter i spenning på : Tesla Model 3: Kansellert
Tesla Model S75D - (med FSD) ;)

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2024
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #27 på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:21 »
Joda. Se symbolet øverst til høyre:

S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - Delskinn - Firmware: 2019.36.2.1

dragmore

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 65
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #28 på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:48 »
Joda. Se symbolet øverst til høyre:

Jøss. det symbolet har jeg aldri sett før. Testa akkurat nå, men det mangler her.. sikkert pga. at bilen står i garasjen med ca. 5-6 grader.. Uansett så må jeg kjøre 5-6 mil før alle strekene (gule) forsvinner, selv om bilen ble ladet ferdig til 100% rett før tur..
Synes det er utrolig rart at den ikke kan bruke lade-strømmen, til å også forvarme batteriet før tur, selv om det ikke er -200 grader.. ;)
Solgt(Nissan Leaf 2012
Solgt(Tesla Model S 85D 2015)
Venter i spenning på : Tesla Model 3: Kansellert
Tesla Model S75D - (med FSD) ;)

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3819
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #29 på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:56 »
Ved forvarming av batteri vil du ikke få full regen og alle gule strekene borte. Men batteriet blir "varmt nok". Vanlig lader genererer heller ikke nok varme (i vinterhalvåret) til at batteriet blir såpass varmt at du får full utnyttelse av regen.

Skaff deg en varmekilde i garasjen, og få varmen opp til 15+, så skal du se. :)
« Siste redigering: onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:57 av Klykken »
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3