Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nissans gjenbruk av batteriene

Startet av Aspiranten, lørdag 18. februar 2012, klokken 11:24

« forrige - neste »

Aspiranten

Nissan har jo inngått avtaler om batterihåndtering etter endt liv i Leaf, og da snakkes det gjerne om videresalg til industri og hjem for å slippe å kjøpe nye, høykapasitetsbatterier der.

Hva er det egentlig som evt. kan hindre oss i å ta disse batteriene selv og bruke i eget hjem til eget solcellepanel på taket? Det må jo være genialt å nappe ut mine egne batterier før Leafen kjøres til høggern. Evt. kan det være man får kjøpt disse av Nissan? Vi må vel få kompensasjon dersom vi velger å kjøpe ett nytt batteri- og Nissan får det gamle. Det er jo fullt brukbart for oss som drømmer om solceller/vindmølle på hustaket :)

Hva tenker folk?
Nissan Leaf

Smiling when sailing

Jeg tenkte faktisk at batteriet kunne brukes til selbåten. Selv med bare 50% restkapasitet ville det være ypperlig som strømforsyning til en elektrisk båtsmotor. Og et par hundre kilo veier en gammel 10 hesters innenbordsmotor og tanken som da kan kastes ut. Bare Blybatteriene jeg har i båten for tiden veier 60 kg. Men jeg tror ikke jeg vil vente i 10 år før jeg installerer en elektrisk motor på båten.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

AreGar

Høyst sannsynlig vil du før 10 år har passert komme over en krasjet Leaf hvor du kan hamstre batterier fra, men det kan jo være at mange ønsker seg dette og det da vil koste litt...
Spørsmål to er hvor fort disse blir spist opp av rust :D

Aspiranten

Jo, men da vil man nok også måtte betale markedsrente for de batteriene. Jeg tipper det vil også finnes en del Leaf hvis eiere har mishandlet batteriene sine, og at disse da er på utkikk etter kondemnerte batterier :)

Det jeg i første omgang tenkte var gratis batterier fra egen bil, evt. hvor mye Nissan har tenkt å kompensere oss for disse hvis vi kjøper nye batterier. Jeg håper ihvertfall ikke at Nissan har tenkt å ta disse fra oss gratis?  ??? 8)
Nissan Leaf

Rio

Hei Aspiranten,

Hvis du skifter dynamoen i en fossilbil, så beholder de den gamle, og den sendes tilbake til fabrikken. Hvis du vil beholde den, så må du betale ekstra. Vanlig pris for en dynamo inkluderer altså den gamle tilbake som "pant".

Det er mulig at Nissan kan finne på å selge nye batterier, og kjøpe de gamle tilbake, som én pris.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bno

#5
Aspiranten
Det du sier i første innlegg her er akkurat slik jeg selv tenker. Planleggingen er godt i gang og det tekniske rommet i garasjen på den nye huset gjøres klart for en slik sak. Intrastruktur på plass deretter se på muligheter og prisfall helhetlig tenkt. At vi får batterier med mangedoblet kapasitet innen kort tid(dette ligger i kortene helt klart og da ila kortere tid en man tenker seg ) er jeg ganske så sikker på. Da vil både effektivitet gå opp og pris og vekt vil falle. Men jeg er ikke noen ungdom lengre og jeg har ikke tenkt å bli værende i Europa så vi får se hvor utbygd dette konseptet blir der jeg har tenkt å slå meg ned for jeg må si at jeg har aldri vært mer fornøyd med et bilkjøp noen gang og det er ikke få biler jeg har trålet gjennom.

Aspiranten

Ja, det koster jo ikke så mye å tilrettelegge for ett slikt system, og som jeg har henvist til før så koster en 10 år gammel Golf bare 30,000,-. Så hvis jeg tar batteriet til f.,eks. 20,000,- inn i huset og selger Leafen som delebil til noen her på forumet for 10,000,- så er jo ikke det en dårlig deal- selvfølgelig med mindre det har kommet råbillige nye batterier på markedet innen den tid.

Rio: Jeg ser også for meg at det kan fungere slik ja, en slags pant på en måte. Men da blir det jo en vurdering når den tid kommer. Ihvertfall tenker jeg at det er greit å planlegge, for vi har jo ingen garanti for at batteriene vil bli vesentlig bedre, billigere, lettere og mer effektive. Da er det greit å ha ett Leaf batteri klar  :)
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA