Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Valg av Ladeboks hjemme.

Startet av Bibba, fredag 25. oktober 2019, klokken 11:33

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Vesel på søndag 27. oktober 2019, klokken 17:09
Jeg bare tenker at disse kablene og pluggene, i motsetning til dem til mobiler og laptoper, er så store, tykke og solide at det skal mye til før de blir ødelagt. Pluggen til TWC og UMC kan nok være litt utsatt da, den virker ikke like solid som den til den blå Mennekes-kabelen.

Alt blir slitt over tid. Om en slik kabel brukes daglig tipper jeg levetiden neppe er mye over 10 år. Dermed kan man forvente å måtte bytte kabel i ladestasjonens levetid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Wisd0m

#16
Jeg hadde lett valgt Easee:
+ Type B-vern integrert (slipper dette i sikringsskapet samt å forholde seg til store påslag på type b-vern fra elektriker)
+ Kan bytte kabel (hva bringer fremtiden). Kan også lade biler med type1 som kommer på besøk.
+ Software-oppdatering (igjen, hva bringer fremtiden)
+ Kan stille ladestrøm på laderen
+ Blir det høy effekttariff har du mulighet for Tibber. Trenger det ikke fra starten, men kan være greit med en mulighet i fremtiden.
+ Kan bytte mellom 1- og 3-fase lading kjapt på nettsiden til Easee-boksen(ikke aller biler takler 3-fase IT).

Som jeg kan se er Easee den klart mest fremtidssikre ladeboksen.


Kenneth Frantzen

Sitat fra: Wisd0m på søndag 27. oktober 2019, klokken 21:48
+ Kan bytte mellom 1- og 3-fase lading kjapt på nettsiden til Easee-boksen(ikke aller biler takler 3-fase IT).
Det der fiksar da boksen sjølv. Eg plugga i C-klassa til ein kjenning av meg, og det gjekk som ei kule det.

IbizaMan

Sitat fra: Wisd0m på søndag 27. oktober 2019, klokken 21:48
Jeg hadde lett valgt Easee:
+ Type B-vern integrert (slipper dette i sikringsskapet samt å forholde seg til store påslag på type b-vern fra elektriker)
Det er helt riktig men de fleste må nok inn med en ekstra sikring i skapet likevel og da bør ikke dette koste stort mer enn 1500,- ekstra som fremdeles gjør TWC prismessig gunstigere.

Sitat fra: Wisd0m på søndag 27. oktober 2019, klokken 21:48
+ Kan bytte kabel (hva bringer fremtiden). Kan også lade biler med type1 som kommer på besøk.
Det kan man jo med TWC også selv om dette krever noe mer arbeid. En fordel med fast ladekabel er at du får mindre sannsynlighet for feil og problemer som er relatert til overgangen fra ladeboks til kabel. Mindre fleksibelt men også mindre trøbbel, spesielt om ladeboksen står utendørs.

Sitat fra: Wisd0m på søndag 27. oktober 2019, klokken 21:48
+ Software-oppdatering (igjen, hva bringer fremtiden)
Dette gjelder for TWC også.

Sitat fra: Wisd0m på søndag 27. oktober 2019, klokken 21:48
+ Kan stille ladestrøm på laderen
Dette er et poeng men så lenge du kan gjøre dette fra bilen så er det vel ikke den store greia.

Sitat fra: Wisd0m på søndag 27. oktober 2019, klokken 21:48
+ Blir det høy effekttariff har du mulighet for Tibber. Trenger det ikke fra starten, men kan være greit med en
mulighet i fremtiden.
Tibber fungerer helt fint sammen med TWC så lenge du lar bilen få styre ladingen selv. Da snakker Tibber med et API i skyen som igjen snakker med bilen. Man må nesten velge om det er ladeboksen eller bilen som skal sitte på kontrollen og jeg velger å legge kontrollen til bilen. Da er man sikret strøm når bilen trenger det (f.eks. til oppvarming) og man er ikke avhengig av at ladeboksen skal forstå dette.


Sitat fra: Wisd0m på søndag 27. oktober 2019, klokken 21:48
+ Kan bytte mellom 1- og 3-fase lading kjapt på nettsiden til Easee-boksen(ikke aller biler takler 3-fase IT).
Jeg kan se denne men for de aller fleste biler så vil ikke dette være noe problem.


Sitat fra: Wisd0m på søndag 27. oktober 2019, klokken 21:48
Som jeg kan se er Easee den klart mest fremtidssikre ladeboksen.
Velger man å la bilen styre ladingen så trenger man ikke å "fremtidssikre" ladeboksen slik jeg ser det. Klarer den å bli enig med bilen om hvor mye strøm den skal levere til bilen så tenker jeg det holder. Ser man på antatt levetid på en ladeboks så tror jeg nok denne er klar for utskifting lenge før det kommer nye ladestandarder som krever nye kabler, etc.


Men, alle poengene du nevner over er gode slik jeg ser det. Uansett om man velger TWC eller Easee så får man en glimrende ladeløsning i heimen.......






Soala

For meg står også valget mellom Easee og TWC, og heller mot TWC, først og fremst pga innebygd knapp for åpning (og spesielt utløsing ved avsluttet lading) av ladeport, som på M3 virker som en tungvint affære.

Når det gjelder TWC, kan jo 7,5 m kabel være «kjekt å ha» om man skal lade ekstra bil utenfor garasjen, eller man parkerer med snuten inn en gang i blant. Men om 5 meter henger kveilet opp mens man lader, hvor utsatt vil man da være for indusert strøm i kveilen og med det varmgang, strømtap og fare for skade? For min del er det snakk om 3,6 kW foreløpig, så det burde vel ikke være noe problem, men om man tenker å lade på 11 kW er det kanskje relevant?

Vesel

#20
Sitat fra: Soala på mandag 28. oktober 2019, klokken 11:03
Men om 5 meter henger kveilet opp mens man lader, hvor utsatt vil man da være for indusert strøm i kveilen og med det varmgang, strømtap og fare for skade?
Den kabelen er så tykk at det vil være lite resistans i den, som er det som fører til varmgang og ineffektivitet, på tross av lengden. Den er tross alt laget for 22 kW-lading, så kobberet må ha et høyt tverrsnitt. Har kikket inn i boksen, og det kan se ut som 6 mm^2. Da ville jeg heller vært mer bekymret for varmgang i kabelen som går fra sikringsskap til lader. Ihvertfall for meg som har tenkt å maxe ut sikringen og dermed være tett opp mot den strømstyrken som regnes som lovlig og trygg å føre i en 2,5 mm^2 kabel. Ikke at jeg er spes bekymret, men skal sørge for å sjekke temperaturen i blant for sikkerhets skyld.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Soala

Stemmer. Blir samme situasjonen fra sikringsskapet for min del, så det kan være greit å følge litt med ja, men med b-vern og overspenningsvern og det som er er jeg heller ikke bekymret. Av erfaring er det sjelden behov for å lade med mer enn 5-8 A uansett så da er det jo kanskje like greit når bilen står over natten.

IbizaMan

Sitat fra: Soala på mandag 28. oktober 2019, klokken 11:03
For meg står også valget mellom Easee og TWC, og heller mot TWC, først og fremst pga innebygd knapp for åpning (og spesielt utløsing ved avsluttet lading) av ladeport, som på M3 virker som en tungvint affære.

Dette var akkurat det som var mest utslagsgivende for min del også ved valg av ladeboks (vet at man kan få kjøpt løs kabel som gjør det samme). Det å lade hjemme skal være så enkelt som overhodet mulig, det er faktisk en del av den gode opplevelsen man får med TM3 og TWC bare forsterker denne.

Et annet moment som spilte inn er at TWC har blitt levert i mange år i relativt store volum og er derfor godt testet/verifisert. Easee er en ladeboks fra en splitter ny leverandør fra Norge og hvem vet hvilke barnesykdommer som kan dukke opp etter noe tids bruk. Men artig og innovativ ladeboks det skal de ha......


Soala

Gode poeng. Forstår det går raskt å bestille TWC online? Er dette også lagervare på SC rundtomkring? Spesifikt Stavanger SC?

IbizaMan

Sitat fra: Soala på mandag 28. oktober 2019, klokken 15:12
Gode poeng. Forstår det går raskt å bestille TWC online? Er dette også lagervare på SC rundtomkring? Spesifikt Stavanger SC?
Du bare bestiller fra Tesla sin Webshop. Det leveres til nærmeste postkontor i løpet av et par dager. Fikk beskjed fra SC på Skøyen om å bestille direkte fra nett men tror dette varierer fra SC til SC og når du etterspør det.....


IbizaMan

Mulig det kan være gode nyheter i horisonten hva gjelder TWC og 3-fase lading på IT-nett. I kveld så jeg faktisk 10kW ladefart i bilen selv om gleden var kortvarig. Men kanskje de holder på å teste ny funksjonalitet. Fikk tatt et bilde mens bilen stod på Scheduled Charging og når jeg deaktiverte denne så kunne jeg justere ladestrømmen opp til 28A og jeg så faktisk 10kW ladefart på TWC for første gang. Men gleden var som sagt kortvarig.......

Du kan ikke vise dette vedlegget.


TøddiVedder

Dette burde jo ordnes snart. Satser på at de jobber med det

Cowboystrekk

Går det greit å få elektriker til å montere på rødplugg på enden av TWC? Har kun rødplugg 400V 16A og umc nå, portabel TWC kan være kjekt :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA