Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Av-reservert Polestar 2

Startet av Løytnanten, fredag 25. oktober 2019, klokken 10:11

« forrige - neste »

Løytnanten

Flott bil, men under visningen på onsdag fant jeg ut at jeg ikke lenger er tilpasset den typen bil. Jeg har etter hvert blitt det man kaller en eldre mann og hadde håpet at den var noe høyere, det vil si at den var enklere å komme ut og inn av med en stadig mindre bøyelig kropp. Den neste bilen må nok bli en mer ektefødt el-SUV, kanskje en Volvo XC40.

Jeg følte i tillegg at gulvet i Polstjernen er høyt i forhold til sittestillingen, noe som gjør at jeg blir sittende med bena litt for mye rett frem. Men altså - ikke noe galt med bilen, det er kjøperen som i mitt tilfelle dessverre innehar manglene.

Shagma

Jeg tror jeg er en del yngre enn deg, men jeg skjønner godt hva du mener. Spesielt bak føltes det som at man måtte klatre inn og ut. Jeg heller fortsatt mot å gå for P2 for min del. Mtp. høyde fra setet til gulv så er i hvert fall P2 bedre enn TM3, er mitt inntrykk. Lykke til med valget av bil  :+1:

Amatøren

#2
@Løytnanten:   :+1:

Omtrent det samme følte jeg da vi prøvekjørte e-tron. Grei høyde på bilen, men litt høyt å løfte bena når man skal ha de inn. Tror nå at det blir veldig gjengs med alle biler som er konstruert som elbil fra bunnen av og har batteripakke som dekker hele gulvet.

Litt lettere å sette seg inn i e-Golf synes jeg (med tanke på bena) da det er 'konvertert' fossilbil med lavt gulv, men litt vel lav bil totalt. Spesielt når jeg skal ut.

Ut av e-tron synes jeg var greit. Innstiging er vel litt vane også, så jeg regner med at jeg blir mer vant til det. Derfor har vi nå bestilt den.

Lykke til videre i søk etter elbil!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

javvel

Går med planer om å reservere før nyttår, men var en tur i Oslo i helgen og prøvesatt bilen. Kjenner jeg blir litt frustrert når "guttungen" på 1,84 nesten subber taket bak.... Kan de  ikke klare å bygge en bil som voksne folk kan sitte i???? Jeg er 1,86 og tar i taket såvidt...  :-[

Bilen var rett og slett drittøff og kunne tenkt meg noe i retning Volvo da jeg har eid 3 stk volvoer, men føler at den blir litt for liten. Både med tanke på romfølelse og bagasjeplass.... just like Model 3

Men 450K får man jo en  brukt Tesla S 75D med facelift.... ble vanskelig dette  :D
2013 Nissan Leaf

Fendern

Sitat fra: javvel på søndag 29. desember 2019, klokken 01:16
Går med planer om å reservere før nyttår, men var en tur i Oslo i helgen og prøvesatt bilen. Kjenner jeg blir litt frustrert når "guttungen" på 1,84 nesten subber taket bak.... Kan de  ikke klare å bygge en bil som voksne folk kan sitte i???? Jeg er 1,86 og tar i taket såvidt...  :-[

Bilen var rett og slett drittøff og kunne tenkt meg noe i retning Volvo da jeg har eid 3 stk volvoer, men føler at den blir litt for liten. Både med tanke på romfølelse og bagasjeplass.... just like Model 3

Men 450K får man jo en  brukt Tesla S 75D med facelift.... ble vanskelig dette  :D

Plassen bak ble det som vippet meg av lasset også. Ikke noe gøy å bruke 500k på en bil, for så å håpe at man kun skal frakte korte passasjerer. Selv måtte jeg sitte med hodet på skakk for ikke å stange hodet i taket.

Andre ting som trakk i feil retning var:
- Kun treverk-imitasjon på interiørdekor
- Litt kjipe/harde seter.
- Litt billig følelse? Vanskelig å sette fingeren på akkurat denne - men satt i en XC40 dagen etterpå, og ble virkelig overrasket over hvor mye mer kvalitetsfølelse det var i denne.

Holraven

Hugs at PS2 i Space er ein prototyp, så "kvalitetsfølelsen" kan nok gå opp eit par knepp i produksjon. XC40 har derimot vore i produksjon i over to år nå. "Black ash"-interiøret skulle eg gjerne bytta ut med noko anna, men eg syns derimot "reconstructed wood" ser lekkert ut – men eg kan ikkje forsvare prishoppet for vår del, ikkje minst då dei ventilerte seta både er upraktiske mtp. born og i mine auge ganske stygge. Bakseteplassen kan heller ein ikkje krangle på, det er både lite beinrom grunna "batterigolvet" og låg takhøgde – men for vår del kjem me uansett til å ha barnesete på båe sider i dei næraste åra. Det blir sjølvsagt litt trangt, men det er det pokker meg i svigers sin gamle XC90 au. Elsteguten må nok over i eit mindre sete snart!

Sitat fra: javvel på søndag 29. desember 2019, klokken 01:16
Men 450K får man jo en  brukt Tesla S 75D med facelift...
Som tidlegare Tesla-eigar kan eg ikkje tilrå det, sjølv om S er betre bygd enn X... Ikkje minst med tanke på framtidig servicebehov og -kapasitet, for ikkje å snakke om uforutsette kostnadar når bilen er utanfor garanti om nokre år.
+H+
// Polestar 2 2020 // Twizy 2013 // SJ410 1984 // TMX75D (seld) //

javvel

Endte opp med å reservere allikavel  8), men har ikkje heilt godfølelsen enda.

Lånte en Tesla S 90D 2015 her, for å prøvekjøre dinna type bil. (har aldri kjørt en Tesla før). Stor bil, god å kjøre, men baksetene var jo ikkje så masse å skryte av her heller. Eg fikk ikkje lent hodet tilbake mot nakkestøttene pga eg tok i kanten der pano/soltaket sluttet  :o  Prøva de som designa/laga bil i et heile tatt bakseta før dei sette dei i produksjon ??? Det jo heilt kokko. hadde dei trukke soltaket 5cm lengre bak (samme på polestar), så hadde sånne som meg (1,86) også kunne sitte comfy i baksetet.
Polestar hadde faktisk bedre baksete, då eg ikkje tok i en kant som på tesla. I tillegg så e det lengre ned til golve i Polestar, då dei ikkje har batteri i fotbrønn. Så eg vil påstå at 4 voksne sitter bedre i Polestar 2, men langt ifra perfekt dessverre..... :-\
2013 Nissan Leaf

HelectriC

Sitat fra: javvel på fredag 03. januar 2020, klokken 12:01
Endte opp med å reservere allikavel  8), men har ikkje heilt godfølelsen enda.

Lånte en Tesla S 90D 2015 her, for å prøvekjøre dinna type bil. (har aldri kjørt en Tesla før). Stor bil, god å kjøre, men baksetene var jo ikkje så masse å skryte av her heller. Eg fikk ikkje lent hodet tilbake mot nakkestøttene pga eg tok i kanten der pano/soltaket sluttet  :o  Prøva de som designa/laga bil i et heile tatt bakseta før dei sette dei i produksjon ??? Det jo heilt kokko. hadde dei trukke soltaket 5cm lengre bak (samme på polestar), så hadde sånne som meg (1,86) også kunne sitte comfy i baksetet.
Polestar hadde faktisk bedre baksete, då eg ikkje tok i en kant som på tesla. I tillegg så e det lengre ned til golve i Polestar, då dei ikkje har batteri i fotbrønn. Så eg vil påstå at 4 voksne sitter bedre i Polestar 2, men langt ifra perfekt dessverre..... :-\

En 2015 Tesla har det gamle baksete. På nye biler er det bedre med mer sidestøtte og formen av stoler, ikke en benk som i de gamle. Men jeg er enig i at PS2 har bedre baksete. PS2 har vel også hull for beine, mens Tesla har helt flatt gulv. Da kan jeg leve med at PS har batteri i «kardantunellen»
ioniq 5

anbjornk

Jeg vurderer også PS2, men jeg er veldig skeptisk til høyde til taket når man sitter i baksetene. Jeg er selv 189cm, og uten at jeg har fått anledning til å prøvesitte PS2 enda, så mistenker jeg at det blir problematisk. Jeg ville neppe sitte mye bak uansett, men det er litt trist at folk over 180cm sitter ukomfortabelt bak. Er det noen som helst mulighet for at Polestar gjør noe med dette til produksjonsmodellene?

Den andre tingen jeg ikke blir helt klok på, er bakkeklaring. Jeg har sett mange forskjellige tall, men jeg er stadig ikke sikker. Jeg har heller ikke funnet ut om det er forskjell på "Standard" og "Performance" når det kommer til bakkeklaring. Noen som vet?

LASOL

189 i baksetet kan bli problematisk, men selvfølgelig avhengig av polstring på rompe og lår.. Jeg er 186 og etter jula noe over 90 kg og satt OK bak men får hodet omtrent i taket om jeg sitter inn mot setet..
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Chimp

Sitat fra: anbjornk på torsdag 09. januar 2020, klokken 09:42
Jeg vurderer også PS2, men jeg er veldig skeptisk til høyde til taket når man sitter i baksetene. Jeg er selv 189cm, og uten at jeg har fått anledning til å prøvesitte PS2 enda, så mistenker jeg at det blir problematisk. Jeg ville neppe sitte mye bak uansett, men det er litt trist at folk over 180cm sitter ukomfortabelt bak. Er det noen som helst mulighet for at Polestar gjør noe med dette til produksjonsmodellene?

Den andre tingen jeg ikke blir helt klok på, er bakkeklaring. Jeg har sett mange forskjellige tall, men jeg er stadig ikke sikker. Jeg har heller ikke funnet ut om det er forskjell på "Standard" og "Performance" når det kommer til bakkeklaring. Noen som vet?

De gjør ikke om på det til produksjonsmodellen slik jeg har oppfattet. Men folk er forskjellige ift lengde ben/overkropp, med lang overkropp blir det større problem.
Du trenger ikke sitte dårlig bak. Hvis du ser på feks videoen til Teslabjørn så sier han at det er litt dårlig plass bak siden sveisen hans stanger i taket. Men jeg synes dette problemet er opphausset. Når man prøvesitter en bil så sitter man gjerne stiv som en stokk og virkelig prøver å strekke seg opp i taket. Men det er da ingen som sitter sånn. Hver gang jeg ender med å sitte baki så sitter jeg veldig avslappet , med rumpa litt fremover i setet og virkelig slapper av. Altså er det ikke sjanse å komme opp i taket uansett. Så det er litt hva du gjør det til tenker jeg.

Bakkeklaring står i konfiguratoren på nett. 151 mm uten performance pack. 146 mm med performance pack.
Begge deler er ganske god klaring og holder på de fleste veier i Norge - også grusveier.

anbjornk

OK, takker for gode svar. Da er det ikke sikkert jeg skal bry meg så veldig mye om det likevel. Bakkeklaringen er også god nok, og 5mm betyr heller ikke mye dersom det skulle bli performance pack.

Et siste spørsmål: dere som har sett bilen, hva tenker dere om interiørkvalitet? Jeg kommer fra BMW og Mercedes, så jeg forventer et btydelig lavere kvalitetsnivå, men er det OK? Jeg velger bort typ. koreanske biler på grunn av mye dårlige plast, men Polestar er kanskje noe bedre, hvert fall?


telcontar

Sitat fra: anbjornk på torsdag 09. januar 2020, klokken 12:23
OK, takker for gode svar. Da er det ikke sikkert jeg skal bry meg så veldig mye om det likevel. Bakkeklaringen er også god nok, og 5mm betyr heller ikke mye dersom det skulle bli performance pack.

Et siste spørsmål: dere som har sett bilen, hva tenker dere om interiørkvalitet? Jeg kommer fra BMW og Mercedes, så jeg forventer et btydelig lavere kvalitetsnivå, men er det OK? Jeg velger bort typ. koreanske biler på grunn av mye dårlige plast, men Polestar er kanskje noe bedre, hvert fall?

Jeg har 5-serie (F11), har vært og kikket på PS2 3 ganger. Jeg vil si de ligger veldig nærme premium merkene. Det jeg merket som dårlig plast var ifølge personalet der bare på den utstilte bilen og skulle bli forbedret i produksjonklare bilen.

Dette var plast der beltet er ved B stolpen, plast på sidene av baksetet (over hjulbue), førersetet var også ganske dårlig forfatning pga veldig mye prøvesitting fra forskjellige messer (Frankfurt bl.a).

anbjornk

Da høres det ut til at det er mer enn godt nok :)

anbjornk

Jeg hadde egentlig en tanke om å gå for en XC40 Recharge, og jeg sto på listen for de som kune få bil i år (var vistnok kun 500 biler i år), men etter at jeg prøvde en fullspekket bil med bensinmotor, så valgte jeg å si fra meg plassen min i køen. Ikke fordi det var en dårlig bil, men jeg ble ikke overbevist.

Det betyr i alle tilfeller at P2 er aktuell igjen, og som jeg har nevnt tidligere i tråden så er jeg en smule "bekymret" for takhøyden bak, samtidig som jeg kan telle på en hånd hvor ofte jeg sitter bak, eller at vi kjører med andre voksne bak, som er 185cm +. Det er derfor kanskje ikke et punkt som kan/bør vektlegges særlig høyt, heller. Jeg antar at man KAN sitte bak om man er 190cm, også? :)

Jeg har også tenkt litt på sittehøyde, og med tanke på at jeg kommer fra en MB GLC 350e så skjønner jeg at den blir lavere, noe som forsåvidt er OK, men jeg har også hatt en BMW 5-serie, hvor en satt veldig lavt, så da lurer jeg litt på hvordan P2 er sammenlignet med disse?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA