ID.3 vs Golf 8

Startet av HelectriC, fredag 25. oktober 2019, klokken 09:08

« forrige - neste »

HelectriC

Nå har VW lansert nye Golf 8 og jeg må si den ser veldig mye mer premium ut i interiøret sammenlignet med ID.3. Da kan man spørre seg, hvorfor? Ønsker de egentlig ikke selge elbiler? Det tror jeg ikke, de har satset masse på nye elbilmodeller. Eller tror de at de som ønsker elbil kun ønsker noe som er veldig «pop», «trendy» i sterke farger? Jeg skjønner det ikke. Det hadde dessuten blitt mer økonomisk for VW å bruke samme interiør som Golf for ID.3
ID.3 er for meg en ganske stor skuffelse og jeg synes en eGolf8 hadde vært mye bedre!
ioniq 5

Kires

Tipper det har litt med kost av batteri å gjøre, da blir det mindre igjen til material kvalitet. Nye golf ser langt mer premium ut interiør messig en stusselige ID.3 i mine øyne.
2026 Skoda Enyaq 85X bestilt
2023 VW ID.3 Pro S
2022 VW ID.4 GTX

Daniel_0007

Enig men vw vil ikke tape penger heller så da sparer man inn på interiør, hadde de brukt samme interiøret ville nok prisen blitt 400 000 istedenfor under 330 000, for nordmen som har penger har det lite å si men målet for id3 er å selge og bra i resten av europa da blir 40 000 euro litt mye for en ny bil for folk flest.
Tipper batteriet alene koster 200 000 som tar opp mesteparten av kostnaden.
Model 3 2019 LR Rwd

EV-FTW

Kostnad har nok litt å si her, men fremtid også. Fremtid i den forstand at bilen skal være symbolet på fremtiden, og dermed er fokuset innvendig også langt mer futuristisk og minimalt.
Personlig, som jeg har sagt før, liker interiøret godt. Noe jeg virkelig tror en overvekt av  dagens 20-40 åringer gjør også. Mest mulig skjermer, og minimalistisk design, det er midt inn i dagens it-samfunn.
Så kan «trauste» Golf ta seg av markedet for de som vil ha det slik det alltid har vært.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

HelectriC

Sitat fra: Øyst1 på fredag 25. oktober 2019, klokken 13:09
Kostnad har nok litt å si her, men fremtid også. Fremtid i den forstand at bilen skal være symbolet på fremtiden, og dermed er fokuset innvendig også langt mer futuristisk og minimalt.
Personlig, som jeg har sagt før, liker interiøret godt. Noe jeg virkelig tror en overvekt av  dagens 20-40 åringer gjør også. Mest mulig skjermer, og minimalistisk design, det er midt inn i dagens it-samfunn.
Så kan «trauste» Golf ta seg av markedet for de som vil ha det slik det alltid har vært.

Så fremtid for deg er hard plastikk og billige materialer? interessant tolkning av fremtiden!
ioniq 5

EV-FTW

Sitat fra: HelectriC på fredag 25. oktober 2019, klokken 16:25
Sitat fra: Øyst1 på fredag 25. oktober 2019, klokken 13:09

Så fremtid for deg er hard plastikk og billige materialer? interessant tolkning av fremtiden!

Jeg er ikke av samme oppfatning som deg der. Ja, det er ikke myke materialer på dører, og nedre del av dashboard. Øvre del er derimot av mykere materiale. Bilen er ikke på nivå med Golf, men den er ikke dårligere enn Nissan Leaf eller Hyundai Ioniq. Videre har den fine skjermer, og om en ønsker, mye nymoderne teknologi. Designet er minimalistisk og futurisk.

Ja, jeg liker den.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

MooCow

Tesla Model 3 er spartansk og berre ein skjerm, og har til og med sluppe unda med å kalla det "premium", til tross for lite utstyr. Forskjellen til ID.3, som har meir utstyr er at det som er av skjerm på Model 3 virkar solid, det som var på ID.3, virka litt som eit billeg leiketøy :( (var ikkje inne på sjølve skjermen, snakkar om plastikken rundt og det han er festa i...

BatteriOgFossil

Sitat fra: Øyst1 på fredag 25. oktober 2019, klokken 16:32
Bilen er ikke på nivå med Golf, men den er ikke dårligere enn Nissan Leaf eller Hyundai Ioniq. Videre har den fine skjermer, og om en ønsker, mye nymoderne teknologi. Designet er minimalistisk og futurisk.
Ja, jeg liker den.

VW har tradisjonelt vært klasseledende på kvalitetsfølelse og materialbruk i interiør etc. i sin klasse. Da er det klart at en del blir skuffet når de synker ned på samme nivå som asiatiske konkurrenter.

EV-FTW

Sitat fra: Hollabaloo på søndag 27. oktober 2019, klokken 22:59
Sitat fra: Øyst1 på fredag 25. oktober 2019, klokken 16:32
Bilen er ikke på nivå med Golf, men den er ikke dårligere enn Nissan Leaf eller Hyundai Ioniq. Videre har den fine skjermer, og om en ønsker, mye nymoderne teknologi. Designet er minimalistisk og futurisk.
Ja, jeg liker den.

VW har tradisjonelt vært klasseledende på kvalitetsfølelse og materialbruk i interiør etc. i sin klasse. Da er det klart at en del blir skuffet når de synker ned på samme nivå som asiatiske konkurrenter.

Dette stemmer ikke med alt fra VW, og jeg har kjørt mye fra dem.
E-up er veldig billig inni. T-Roc er kul, men har også et forholdsvis rimelig interiør. Golf og Tiguan har stort sett hatt bra interiør, i de dyrere utgavene. Touran har vært midt på treet.

Men ja, direkte sammenlignet med golf, er den litt mer plastikk inni, men den står ikke noe særlig tilbake i forhold til sine argeste rivaler.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Gnist

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 25. oktober 2019, klokken 10:32

VW betaler neppe mer enn USD 150 per kWh. Hvis man googler og leser ulike kilder så er det helt rimelig å anta at VW betaler under USD 150 per kWh for battericellene i 2020.

I ID.3 1st er det brutto 62 kWh batteri, noe som da gir en kostnad for battericellene på maks USD 9.300, tilsvarende ca. NOK 86.000,-

I ID.3 med det minste batteriet er det brutto 48 kWh batteri som da gir en kostnad for battericellene på maks USD 7.200, tilsvarende ca. NOK 66.000,-

Jeg tror produksjonskostnaden for ID.3 er lavere enn for en ordinær Golf med forbrenningsmotor. I hvert fall for versjonen med det minste batteriet.

VW har designet en ny bilplatform fra bunnen av og har garantert hatt lav produksjonskostnad som et hovedmål.

VW bygger om fabrikken i Zwickau til å kun produsere biler basert på ID-platformen og tar i bruk rekordmange roboter i produksjonslinjen. Et signal om at produksjonskostnaden skal ned.

VW har designet ID.3 som en enkel, men funksjonell og romslig C-segment bil. I mine øyne sier bilens design klart fra om at dette er en nøktern, enkel og rimelig bil. VW sier at dette er en bil som skal følge i fotsporene til bobla og golfen. Det kan ikke bety annet enn at dette skal være en bil som kan dekke behovene til store kjøpergrupper og selges til en overkommelig pris.

Marzo

Golf MK8 starter på 20.000€ i Tyskland.
ID.3 starter på 30.000€...

Til sammenligning koster dagens Golf modell 21.000€ for bensin og 32.000€ for elektrisk utgave..

Det er kun i Norge og et fåtall andre land hvor elektrisk drivlinje kan betraktes som billig..

bno

Enig men vw vil ikke tape penger heller så da sparer man inn på interiør, hadde de brukt samme interiøret ville nok prisen blitt 400 000 istedenfor under 330 000, for nordmen som har penger har det lite å si men målet for id3 er å selge og bra i resten av europa da blir 40 000 euro litt mye for en ny bil for folk flest.

var å så på bilen idag. Virket OK den. Jeg likte det jeg så. Sitter ikke å hlder meg i plasten. Det er viktig at der man tvinges til det som håndtak osv. er grei (god) kvalitet osv.

Det sagt er prisen grei, men beveger man seg opp til max er det ikke tilfeller lengre. Da nærmer man seg Tesla og Polestar 2 med stormskritt og det er bedre og heftigere bilder slik jeg ser det

Tror VW prøver å ta ut et overskudd på denne bilene i alle pris klassene. Men fokus for VW er å få solgt så mye som mulig av fossil bilene uten å bli belastet med straffe gebyrer om man ikke når samlet utslippskrav fra nyåret.
Tror at konkurransen vil bli hard fremover og at også VW må se at om de skal selge fossil må de subsidiere les la være å tjene noe særlig på I.D3 for jeg tror at de ikke taper noe på disse bilene nå. Det skal koste å forurense slik reglene er i dag og jeg tror at VW også må redusere fokus på inntjening. Så langt i år er fortjenesten 50 milliarder kroner. Det er ikke dårlig så det er synd på oss ikke på dem he,he (NB! Klimasaken er en stor bløff i motsetning til miljø les plast i havet xvis.)

Vel det er

e-Stig

Sitat fra: bno på onsdag 30. oktober 2019, klokken 12:28
Enig men vw vil ikke tape penger heller så da sparer man inn på interiør, hadde de brukt samme interiøret ville nok prisen blitt 400 000 istedenfor under 330 000
Det sagt er prisen grei, men beveger man seg opp til max er det ikke tilfeller lengre. Da nærmer man seg Tesla og Polestar 2 med stormskritt og det er bedre og heftigere bilder slik jeg ser det

Veldig mange som sier at Max er for høyt priset, og det er jeg enig i. Vi har kjøpt VAG-biler i flere år og har aldri brukt mer enn 50 000 kroner på ønsket tilleggutstyr (etter rabatt). Det er mange som kommer til å avvente litt hvis prisen passerer fire hundre tusen kroner, og det er dårlig nytt for Volkswagen. Ser for eksempel at TM3 SR+ går for kr 400 000 nå. Innen sommeren kommer det til å være enda flere konkurrenter som er på vei.

Hvis Golf 8 GTE kommer med brukbar rekkevidde og startpris ned mot ID.3 standard er det sannsynlig at noen heller tar det tryggeste valget og går for hybrid. Skjønner at Volkswagen kutter e-Golf blant annet fordi det er vanskelig å putte inn mer rekkevidde enn den har nå, men når vi ser at store bilprodusenter (f. eks. Mazda, Honda) kommer med elbiler som går 20 mil så tror jeg det hadde vært smart å levere enda en generasjon e-Golf.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

jkirkebo

Sitat fra: e-Stig på onsdag 30. oktober 2019, klokken 23:13
Veldig mange som sier at Max er for høyt priset, og det er jeg enig i. Vi har kjøpt VAG-biler i flere år og har aldri brukt mer enn 50 000 kroner på ønsket tilleggutstyr (etter rabatt). Det er mange som kommer til å avvente litt hvis prisen passerer fire hundre tusen kroner, og det er dårlig nytt for Volkswagen. Ser for eksempel at TM3 SR+ går for kr 400 000 nå. Innen sommeren kommer det til å være enda flere konkurrenter som er på vei.

Jepp, vi bestilte akkurat en SR+ lagerbil for 425k inkl. vinterdekk. Har fulgt nøye med på alt som kommer men det er rett og slett ikke noe trigger "vil ha"-følelsen på noen som helst måte. Alle alternativer har større eller mindre mangler, koster for mye osv.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jonnyjb

Hvis Tesla Model 3 er et alternativ skjønner jeg godt at folk velger det, men for meg (og regner med jeg ikke er den eneste) er den bilen for stor - 45 cm lenger og 5 cm bredere enn VW ID.3 (og enda større ift. biler som f.eks. Peugeot e-208). Virker dessverre ikke som Tesla er interessert i å lage «små» biler.
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA