Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skikk og bruk: Kan lynlade, men velge hurtiglader?

Startet av Amatøren, torsdag 24. oktober 2019, klokken 19:51

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: daktari på søndag 27. oktober 2019, klokken 21:43
De fleste ladere er steder  der man ikke ønsker å sitte og gnu i timesvis. Bruk lynlader, løp ut og flytt bilen når den er ferdig.
Vi ladet en gang i-pace på Tynset, og måtte sitte unaturlig lenge på en café der oppe. Anbefales ikke.

Grønn Kontakt har jo bygd ut ladere ved mange kjøpesentere. For egen del bruker jeg ikke mer tid enn høyst nødvendig på kjøpesentere, men det er jo ikke uvanlig at folk bruker et par-tre timer på slike steder.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Sitat fra: automat på søndag 27. oktober 2019, klokken 22:00
Sitat fra: daktari på søndag 27. oktober 2019, klokken 21:43
De fleste ladere er steder  der man ikke ønsker å sitte og gnu i timesvis. Bruk lynlader, løp ut og flytt bilen når den er ferdig.
Vi ladet en gang i-pace på Tynset, og måtte sitte unaturlig lenge på en café der oppe. Anbefales ikke.

Grønn Kontakt har jo bygd ut ladere ved mange kjøpesentere. For egen del bruker jeg ikke mer tid enn høyst nødvendig på kjøpesentere, men det er jo ikke uvanlig at folk bruker et par-tre timer på slike steder.
jeg mener det er uakseptabelt å bruke en hurtiglader i 3 timer. 1 time maks, men det er også leenge.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elbil-1

Burde vært et eget valg i avstemmingen:

"Lad så lenge du vil, du betaler for det" !

zbk

Å lade mye lenger enn du trenger for å komme videre er ugreit dersom det er ladekø. Da bør man koble fra så raskt man kan for å vise hensyn. Om man bruker lynlader eller hurtiglader mener jeg er knekkende likegyldig om man overholder forannevnte anstendige oppførsel.

Neste gang er det du som står bak i køen og får svi dersom man etablerer en "alle lader så lenge det passer dem"-kultur der man står en halvtime ekstra fordi man kan.

Dog skal jeg innrømme at dersom noen hadde kjefta når jeg kom tilbake for å koble fra (og egentlig er klar til å reise) kunne jeg nok funnet på å stå en stund ekstra for å lære den andre litt folkeskikk (om det ikke var andre uskyldige i kø).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

elbil-1

god folkeskikk er en selvfølge.

men andre har ikke noe med hvor lenge du trenger å lade - det er det bare du som vet.

blir som om du skulle slutte å legge varer fra kurven opp på båndet i remabutikken, bare fordi køen bak deg vokste.

du kunne jo handle en gang til i en annen butikk på veien..

zbk

Jeg sa da ikke at andre har noe med hvor lenge du trenger å lade, som du sier er det bare du som vet hvor du skal videre.

Jeg mener bare at dersom du vet du skal på butikken igjen før du har brukt opp det du har handlet til nå er det unødvendig å løpe inn i butikken for å hente en ekstra av det du allerede har nok av.  8)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA