Diverse > elbil.no og elbilforumets nettsider

Hva er trolling?

<< < (3/3)

DagfinnN:
Hvorfor ikke gjør det enklere:
Når noen som er såpass flink til å formulere seg gjør at enkeltinnlegg ikke er innenfor grensen av trolling, men at mange irriterer seg over han. Attpå til når andre forumdeltagere sier: Her må moderator inn.
Da er tiden inne til å gi personen en advarsel. Om det ikke hjelper, gi vedkommende en advarsel offentlig. I siste instans bør vedkommende stenges ute.
Er ikke det enkelt?
Drive å ta bort innlegg, redigere de hjelper ikke synes jeg.

Amoss:

--- Sitat fra: Elbilforum admin på fredag 25. oktober 2019, klokken 15:26 ---Du klipper ut bare en del av mitt resonnement omkring spørsmålet.  Forklaringen av mitt standpunkt lar du ligge, men den ligger i den originale teksten, så alle som vil finner den over.

--- Slutt sitat ---

Jeg er fullstendig klar over hva jeg gjorde, jeg siterte KUN del delen jeg svarte på, slik tidligere moderatorer har oppfordret til for at det skal være minst mulig sitat, og mest mulig innhold i det man poster. (Apropos så er det en fordel å bruke sitatfunksjonen her, da sitatet automatisk får en link tilbake til det opprinnelig innlegget nettopp så en leser kan sjekke hva som ble skrevet som ikke kom med i sitatet eller verifisere at sitatet er korrekt. I tillegg blir det lettere å se hva som er sitat og ikke.) Ja, jeg leste de argumentene og er klar over at de er tilgjengelig for alle andre i det originale innlegget. Men jeg ble altså litt sjokkert da jeg så at en moderator mente at det var ett "for langt langt logisk sprang" å mene at trolling som sådan selvfølgelig er uønsket på forumet.

--- Sitat fra: Elbilforum admin på fredag 25. oktober 2019, klokken 15:26 ---Og selvfølgelig så mener ikke verken forumet eller jeg at det er OK å trolle.

--- Slutt sitat ---

Flott, da har vi avklart det - trolling ER uønsket på lik linje med personangrep, sjikane, spamming og annen generelt uønsket opptreden. At det kan være vanskeligere å slå fast hva som er eller ikke er trolling har jeg alt uttrykt noe forståelse for, og ser også at det lett kan bli noen gråsoner her som det du viser til fra advokatpraksis.

--- Sitat fra: Elbilforum admin på fredag 25. oktober 2019, klokken 15:26 ---Så blir spørsmålet, hvor går grensen?

--- Slutt sitat ---

Som sagt kan denne balansegangen være vanskelig å definere, har forståelse for det. Men når resten av tråden uttrykker sterk irritasjon over at trollet enda ikke har blitt tatt hånd om, så har det gått langt over grensen. Ut over det så er definisjonen du siterte i første posten i denne tråden en svært god retningslinje.

--- Sitat fra: Elbilforum admin på fredag 25. oktober 2019, klokken 15:26 ---De bøllete og vulgære trollene er aldri et problem.  De går ut etter et par runder. Det er de som forstår balansegangen som er problematiske, dersom vi lar oss provosere av de.
Er det en god ide å bli provosert?

--- Slutt sitat ---

Selvfølgelig er det ingen god ide å bli provosert, men som du har vært inne på så er de noe sofistikerte, så de er flinke til å gjøre det de er ute etter - å provosere.

Ut over det så har vi til tider sett rimelig bøllete/vulgære troll her som har fått holdt på svært lenge før noen tok fatt i problemet, men ser at det tydeligvis var en tidligere moderator. Håper at i det minste disse trollene nå blir tatt raskere hånd om basert på hva du skriver her.

--- Sitat fra: Elbilforum admin på fredag 25. oktober 2019, klokken 15:26 ---Med hensyn til det sofistikerte så er min oppfatning at det bør man ta vare på, det kan bli nyttig.  Særlig dersom man skal til å lese den aktuelle brukeren sin logg.  Der er innleggene tatt ut av sin sammenheng og kan fort framstå som noe annet enn det intensjonen var.

--- Slutt sitat ---

Sant som du sier at i loggen ser man innleggene uten sammenheng. Man må da så klart inn i tråden for å se konteksten for hvert innlegg. Ja, det kan som jeg tidligere sagt være en omfattende jobb å ta disse, og derfor bør de også håndteres deretter slik at de lærer.

Carl Anton Stenling:
Det er jo en gradvis overgang fra bare litt rotete adferd til full trolling. Hvor man skal sette grensen er ingen enkel vurdering.

Tenker imidlertid at innleggene til en bruker i flere tråder må kunne ses i sammenheng. Dersom noen konsekvent bidrar til at trådene gir liten verdi for andre enn et fåtall så er det lite ønskelig adferd. Dette kan skje ved mye off topic, gjentagende postinger og stadig provoserende adferd. Her kan det være smart å se adferden over litt tid.

Tror også at vi andre i debattene har en mulighet til å drive litt selvjustis ved å påpeke adferden. Eventuelt rapportere til moderator hvis vedkommende ikke tar signalene.

Når det gjelder å kommentere sitt favorittbilmerke i et annet merkes tråd så tenker jeg grensen for ugrei adferd er litt lavere. Greit å sammenligne biler, men man bør huske hva som er hovedhensikten med en tråd.

Kort oppsummert: Dersom adferden for en bruker er slik at den ikke tilfører noe i diskusjonene og heller bidrar til å ødelegge tråden så er det ikke ønskelig adferd. Vi bør alle forsøke å ha en adferd som tilfører noe i trådene.

Maximus:
Noen meninger og litt filosofering etter middag, skader vel ikke.

Personlig har jeg fremdeles mest sans for den "opprinnelige" betydningen av ordet trolling, den engelsspråklige benyttet i sosiale mediers barndom som metafor for det å fiske etter oppmerksomhet.

Den er litt mer spesifik enn den varianten som henspiller på det å være et troll. Det var vel etter at skandinavene (og kanskje særlig nordmenn?) gjorde sitt inntog på de digitale debattarenaene at ordet endret betydning. Det er forøvrig en god stund siden nå. Derfor synes jeg det er vanskjelig å peke på noe og si at, DET, det er trolling. For det kommer så ann på øynene som både leser og skriver.

Det betyr ikke at det ikke går an å ha sterke oppfattninger av hva som er uønsket oppførsel. Etter min mening er det enkelte problemstillinger som gjerne går igjen når det blir vel høy temperatur på et nettsted, og brukere starter å falle i fra. Disse er stort sett knyttet til at moderator(ene) er fraværende eller ikke våger å si at "nok er nok". Har sjeldnere sett at moderatorer blåser ihjel debatten, selv om det jo selvsagt skjer det og.

Typiske problemområder vil jeg påstå er:

- Tråder som "kuppes" av et lite antall individer som gjentar og gjentar sine egne argumenter slik at man ikke kjenner på noen lyst til å delta. Ikke noe moro med debatter som går på repeat, spesielt om de er kranglete i formen. Blir det for mye av denslags, fungerer det eksluderende overfor andre som måtte ønske å delta.

- Enkelte brukere, kanskje ned til en enkelt person, som har en mening om "alt", og som mer eller mindre fungerer som vaktbikkjer for hva som er den rette lære. Dette forumet har heldigvis bare hatt ganske milde tilløp av den slags, men har eksempelvis hengt på diverse sports og friluftsforumer der konsensuskravet har vært ganske så barskt. Inviterer ikke til diskusjon eller lyst til å være tilstede.

- Brukere som hyppig eller ganske ofte legger seg tett opp til personangrep, gjerne ved bruk av lett overlagt stråmannsargumentasjon. Det er vel denne påstanden som er nærmest det som er diskutert tidligere i tråden. Og den er problematisk. For der jeg kan mene meg utsatt for en unødvendig vrang tolkning fra en motdebattants side, kan vedkommende men at han/hennes oppfatning er den nødvendig riktige. Også har vi det gående etter det. Men da er det faktisk moderators fordømte plikt å komme inn å kjøle ned åstedet, uavhengig om diskusjonen hadde et spekulativt opphav eller ikke :police:

Edit: Veldig enig i Carl Anton Stenlings innlegg som ble postet før dette skribleriet mitt ble tastet ferdig. Spesielt det avsluttende avsnittet hans.

Vesel:
Det tradisjonelle diskusjonsforumer som Elbilforum mangler tror jeg er et velfungerende system for selvjustis. Jeg pleier å peke på Reddit som det nærmeste vi har kommet idealet om ufaglig men sivilisert diskusjon på nettet. Der er tonen jovial, og fremmede prater i stor grad med respekt og høflighet til hverandre, som om det var møter ansikt til ansikt blant likesinnede. Jeg tror mye av grunnen kan være poengsystemet der med upvotes og downvotes, som gjør at de beste kommentarene kommer øverst, mens de dårlige kommer sist eller til og med blir skjult. Selv de verste kommentarer blir dermed nesten bare morsomme når de blir gjort harmløse på det viset. Denne selvjustisen fører med seg mye konformitetspress innad i de ulike subredditene, men det tror jeg må til for at diskusjonen skal være fruktbar. Det blir på samme måte som når noen i en gruppe på byen begynner å forkynne sine politiske tanker bygget på kunnskapsløshet. Det skal ofte ikke mer til enn at vedkommende ikke blir besvart, så tar de hintet om at sånt har vi ikke lyst til å diskutere nå. Man behøver heldigvis sjeldent hente vekteren (hos oss, moderatoren) for å få kastet vedkommende ut. Det er nemlig ikke ønskelig at moderatorer griper inn når en organisk selvjustis ville vært mer presis, skånsom og opplevd som rettferdig i sin håndheving av normer og konformitet. Når mer inngripen fra moderatorer likevel er nødvendig så er det fordi vi verken har Reddits poengsystem eller møtene ansikt til ansikt sin naturlige og skånsomme måte å kommunisere misnøye ved en persons atferd til vedkommende, med kroppsspråk, ignorering og forsiktige hint.

Anonymiteten er ihvertfall ikke det store problemet, selv om det er den som har vært var syndebukken på debattsidene i avisene i mange år når det klages over kommentarfeltene. Det er tydelig på gruppene på Facebook. Slitsomt å diskutere med fremmede der når tonen ofte er så sur og man ofte blir fornærmet. Det diskusjon på nett mangler er den naturlige medmenneskelige respekten man får for hverandre når man møtes ansikt til og ansikt og kommuniserer i sanntid.

Jeg har sett en moderator her peke til ytringsfriheten da han unnlot å gjøre noe i en tråd, men det mener jeg er en feig ansvarsfraskrivelse. Elbilforum er et privat drevet forum, hvor dere kan sperre ute akkurat de ytringene dere vil. Ytringsfriheten sier ikke at alle har krav på å få en talerstol og et publikum gitt en rett i hendene overalt, bare at staten eller andre uvedkommende ikke kan ta disse fra deg når du først har fått dem. Som i debattsidene i avisene behøver vi også normer for innhold og form for at trådene ikke skal spore av og fremdeles være interessante å lese og delta i, og det er moderatorer som kan håndheve disse.

Navigering

[0] Oversikt

[*] Forrige side

Skift til full visning