Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

OBD - Avlesning av batterihelse (degradering)

Startet av toremolt, søndag 20. oktober 2019, klokken 20:32

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: ThomasEL på mandag 07. februar 2022, klokken 18:19
I følge "A better route planner" vil jeg nå frem til hytta selv i kombinasjonen 30 minusgrader, kraftig snø og 15 m/s motvind.

I Abetterrouteplanner bruker jeg 230 Wh/km som reference consumption, i stedet for 250 Wh/km som er default. Likevel synes jeg ofte den er for pessimistisk. Et eksempel; Har satt opp NAF ruta (litt usikker på veivalg i Oslo) og satt hastighet til 98%, ingen vind, 0 grader og tørr vei. Reference consumption har jeg altså endret fra 250 Wh/km til 230 Wh/km og degradering er satt jeg til 2%, sånn at jeg får 84,6 kWh ut av batteriet. Som er relativt optimistisk. Likevel kommer jeg ikke frem til Dombås uten å lade, men stopper etter 324 med 2% igjen. 330 km estimert totalt. https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=fe4ee1fb-640f-4e00-99b4-cca332e33ecd

I fjorårets NAF test kjørte imidlertid e-tron 341 km. i sludd og snø, og stoppet i tillegg mye høyere over havet. Enden på visa er at jeg har sluttet å bruke ABRP for e-tron når jeg er på veien, og bruker bilens estimat underveis for å være sikker på at jeg kommer frem. (For de som ikke vet det, må man trykke Avbryt når bilen sier at man ikke vil komme frem, og vil foreslå «e-tron rute», med lading. Først da får man se estimater under 10%. Den viser heller ikke under 0%, men vil justere seg underveis hvis du starter på minussiden og kjører billigere enn anntatt. En kjedelig ting er at man må ha ruteplanleggeren oppe for å se dette.)

For å dra dette litt inn på trådens tema igjen, ser ut som man må velge 2021 modellen for å få 86,5 kWh useable som utgangspunkt i ABRP. 2019-2020 ligger inne med 83,6 kWh. Så er jo spørsmålet hvor mye degradering man skal legge inn da.. ;)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: ThomasEL link=topic=48869.msg1034366#msg1034366 date=1644304601dette satte seg mellom ørene mine og ødela mye av gleden for meg. Da var det vanskelig å bli kvitt de tankene, selv om batteritest hos autorisert verksted viste at alt var i skjønneste orden.

Det er med andre ord deg det er noe galt med.. ;)

Neida, jeg tror vi alle kan kjenne oss litt igjen i dette, og synes ikke du skal ha dårlig samvittighet på noen måte. Hvis vi som er over snittet interessert i elbil, eller bil generelt, skal informere om hver minste lille ting vi har bitt oss merke i, blir det vanskelig å selge bil.

Jeg tenker at vedkommende alt i alt har gjort er godt bilkjøp, så nøye som du er. :) e-tron 50 er uansett en bil med begrenset rekkevidde, men som gjør jobben like godt som storebror de fleste dagene i året for de aller fleste. Til en vesentlig hyggeligere pris.

Det jeg er spent på er om du klarer å la være å regne på tilgjengelig batteri i den nye kjerra. :) Er den ny eller brukt?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Tror fruen kan være enig i at det er meg det noen ganger er noe galt med :laugh: :laugh: :laugh:

Den er ny. Ja, også litt spent på om jeg klarer å holde "fingrene fra fatet" når det gjelder å måle den nye. Men tror nesten jeg må tvinge meg til å ikke måle for å få glede av bilen ;) :police: :police:
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 08. februar 2022, klokken 09:52
Tror fruen kan være enig i at det er meg det noen ganger er noe galt med :laugh: :laugh: :laugh:

Den er ny. Ja, også litt spent på om jeg klarer å holde "fingrene fra fatet" når det gjelder å måle den nye. Men tror nesten jeg må tvinge meg til å ikke måle for å få glede av bilen ;) :police: :police:

Ooh! *sikle* Det er jo veldig fristende å be om en aldri så liten måling når bilen er splitter ny, og til etter en tids bruk, men tenk hvis du får et dårlig resultat.. :o Kast OBD dongelen i elva og kos deg med bilen i stedet du.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Sitat fra: elektro på tirsdag 08. februar 2022, klokken 19:17
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 08. februar 2022, klokken 09:52
Tror fruen kan være enig i at det er meg det noen ganger er noe galt med :laugh: :laugh: :laugh:

Den er ny. Ja, også litt spent på om jeg klarer å holde "fingrene fra fatet" når det gjelder å måle den nye. Men tror nesten jeg må tvinge meg til å ikke måle for å få glede av bilen ;) :police: :police:

Ooh! *sikle* Det er jo veldig fristende å be om en aldri så liten måling når bilen er splitter ny, og til etter en tids bruk, men tenk hvis du får et dårlig resultat.. :o Kast OBD dongelen i elva og kos deg med bilen i stedet du.

Ja, forrige gang kokte hele gleden ved ny bil bort i kålen fordi jeg begynte med disse dumme utregningene. Denne gangen er planen at grubling, testing og regning må vike for kos😉😀😀😀
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Da fikk jeg endelig tatt en måling med oppdatert software;

Jeg forsøkte først å tømme batteriet helt, men hadde til slutt så kraftig power limit at jeg var redd for å bli stående på et ugunstig sted. Det at GOM fremdeles viste 4 km. gjorde meg ekstra usikker. Vel vitende om at softwaren var ny og batteriet var relativt kaldt og kanskje ukalibrert. Har sjelden kjent bilen så svak, selv om jeg har gått tom før.. :)

Med 400 Wh igjen ifølge OBDeleven, startet jeg lading på Nebbenes Supercharger og ladet til 100%. Jeg fikk tidlig indikasjoner på at jeg ville havne over 85 kWh, og antall Wh tilgjengelig økte helt linjært i forhold til SOC. Det endte på 85300 Wh. Batteriet var da på 35 grader.

Max hastighet ble 144 kW og 37 grader. Jeg gjorde en kontrollmåling da jeg kom hjem. Da viste HW battery state charge 82,0% og 70300 Wh tilgjengelig ved 27 grader. Det tilsvarer 85730 Wh. Er dette for godt til å være sant?

Min bil har nå gått 57.000 km og er ganske nøyaktig 3 år gammel. Den har vært hurtigladet normalt mye og vært utsatt for unormalt mye testing. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Gratulerer med knallresultat, @Elektro :)

Skjønner hva du mener om at det nesten virker for godt til å være sant.
Samtidig: Du har jo gitt BMS optimale forhold for å estimere korrekt, all den tid du kjørte ned til 0% og bare 400Wh før du startet opplading til 100%.
I tillegg har du fått batteriet opp i optimal temperatur.

Så jeg tror egentlig dette er korrekt :+1:
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Det var bra!
De kan jo ha redusert buffer ytterligere? "0" degradering på 3 år kan vel ikke være mulig?

Men du har jo alltid fått bra rekkevidde @elektro, mye bedre enn min etron, så jeg har tenkt at i tillegg til kjørestil og lettere bil har du hatt et godt batteri. Men er det mulig å få et batteri med større enn designet kapasitet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Det samsvarer også bra med det jeg så etter 93M3 oppdatering (et sted mellom 85,8 og 86,5 kWh, litt avhengig av hvordan min 80%-avlesning var rundet av gitt 0.5% intervall i OBD11). Jeg har riktignok ikke tatt noen 0-100% runde for BMS-kalibrering ennå.

Det kan virke som pre-93M3 BMS har vært snill med batteriene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Tonk

#54
It's getting stranger. This morning I let the home charger (11kW) fill it up to 100% (I didn't check if it reached this allready). Before I left (which was about 2 hours later) I started the charger again (by opening the car with the remote) and it "after-charged" with another 3.5kWh (I'm metering my home-charger). After it stopped charging, It was completely at 100%, and then I got an OBD11 reading: 85900Wh !!!
I now have driven about 120000km (!), so this seems to good to be true. It seems as if Audi has things programmed to always fit the nominal capacity (86.1 kWh after 93M3) !?

Best to check thing while driving. A couple of days ago there was some rain and wind (about 5Bft, 6degreesC). In the Netherlands the max speed on the highway is 100 km/h, I mostly drive the same route (back and forth, about 310 km in total). I then barely reached 300 km.
Today, with sunshine, a bit higher temp (9degreesC) and less wind (about 3-4Bft) I reached about 386km (I've driven 303km, with still 83km on the odometer) !

What to make of this? It seems that I really calibrated the battery for the first time after the 93M3 update by charging it till 100%, and aftercharge it after a couple of hours. Normally I charge untill 80%, so I think the E-tron balanced it's battery only at very high SOC (95-100%?).
When checking the independent cells, I get very small differences between the cells (less than 10mV between max and min), so this gives no indication of the need for balancing.
Audi E-Tron 55 from May 2019

Orbit

Sitat fra: elektro på lørdag 05. februar 2022, klokken 13:11
.... men hvor mye får man egentlig om man leser av Work Wh på en fabrikkny bil i dag? Det er jo denne diffen som må regnes som degradering.. (Før eller etter den er mishandlet av Møller?)

Her er en tall fra en rimelig fersk e-55 utstillingsbil produsert desember 2021, så ca to måneder gammel. En god del av den tiden har nok gått med til transport. Det er i alle fall betryggende at den ikke var fulladet! Batteritemperatur var +23C, cellespenninger mellom 3.598 og 3.600 V (dvs veldig bra balansert). "HV battery nominal capacity" rapporterer 240 Ah. 26900 Wh/30% = 89,7 kWh netto tilgjengelig!
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Tonk

#56
Sitat fra: Orbit på mandag 28. februar 2022, klokken 17:27
"HV battery nominal capacity" rapporterer 240 Ah. 26900 Wh/30% = 89,7 kWh netto tilgjengelig!
I think you get more accurate results when you make this calculation at higher SOC. When I take 4 measurements of the last month (SOC 100%), I get an average of 85.4 kWh (84.7 - 85.9). Seems OK to me (after about 124000km). What do you have at SOC 100%? Others?
Audi E-Tron 55 from May 2019

Orbit

Those numbers were from a factory fresh showroom car (not mine). Thus I had no option to measure at 100% for that one.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Som mange av dere vet, har jeg vært veldig usikker på om jeg i det hele tatt skulle begynne med å bruke OBD-avlesning etter jeg fikk ny e-tron 55 i februar. Dette av frykt for at et evt dårlig resultat skulle gi flashback fra tiden med min forrige e-tron, da jeg hadde konstant degraderingsangst.

Vel, jeg klarte å holde meg frem til nå. Bestemte meg for å ta en måling, og fikk da heldigvis et bra resultat:

* SOC ved avlesning: 61,0%
* Batteritemperatur ved avlesning: 15 grader
* Avlest Wh: 52800Wh
* Gir estimert 52,8kWt/0,61 = 86,56kWt


Litt på siden:
Ved 61% SOC ligger forresten cellespenning rundt 3,78V, mens det ved 50% SOC ligger rundt 3,68V
- Har lurt på hva som er ideell SOC ved langstidsoppbevaring, men tror både 50% og 60% er greit innafor hva som er ok her. Det er vel omkring 3,7V som regnes som optimal oppbevaringsspenning..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

86750 kWh tilgjengelig etter tre år og 51000 km (målt ved 28 grader på batteriet og 100% SOC). Cellespenning ligger da på 4,200V:

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA