Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

OBD - Avlesning av batterihelse (degradering)

Startet av toremolt, søndag 20. oktober 2019, klokken 20:32

« forrige - neste »

toremolt

Jeg har av rene nysgjerrighetsgrunner ønsker om å følge med på batterihelsen på min e-tron, men sliter med å finne ferdigtolkede tall for dette. Jeg har gått inn med både VCDS og OBDeleven (som naturlig nok gir samme resultat, men presenteres forskjellig) uten å finne noe som er til særlig hjelp.

Det er MYE data å finne om batteriet, men i all hovedsak om hver celle og spenning/temperatur. Jeg har lest at på A3 e-tron og e-Golf så finnes det noe som heter SoH (state of health) som angir batterihelsen i prosent. Jeg finner ikke tilsvarende i e-tron.

Er det noen her inne som har greie på dette, og kan si noe om det i det hele tatt er mulig å finne ut slikt selv?

Om det ikke finnes så er vel eneste mulighet å lade batteriet til 100%, for så å se hvor høyt spenningen går. Da vil en kanskje se degradering over tid, men da må vel toppbufferen degraderes bort først? Det blir jo i så fall håpløst i et bruktbilmarked..

ThomasEL

#1
Jeg har oppdaget at det ligger et menyvalg under modulen «Battery charger» og «live» som heter
«Values from battery mgmt system»

Her under «Work» vises hvor mange Wh BMS mener batteriet har tilgjengelig i øyeblikket.
(Se vedlagt bilde)

Kanskje dette kan være et noe bedre estimat for å måle degradering enn «nominal capacity» som har vært diskutert før i andre tråder..?

Forutsetter nok at man topplader før avlesning.
Da jeg testet må, hadde jeg bare omlag 72% soc. Estimatet da ble 56kWt tilgjengelig ved fulladet, noe som forhåpentligvis er mindre enn reelt.

Gøy hvis flere sjekker ut denne!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Gnistre1

Får tilsvarende verdier her.

40950 Wh ved 73.5 % MMI SOC, som gir ca 56 kWh netto batteri. Dette er endel lavere enn hva jeg som regel reelt får ut av batteriet. Skal sjekke denne verdien neste gang det lades til 100 %.
2021, e-tron 50

ThomasEL

Det jeg i alle fall har verifisert så langt, er at dette er en dynamisk verdi. Den minker når batteriet brukes (kjøring eller varme på "tomgang") og den stiger når det lades.

Så er jo dette selvfølgelig bare et estimat, men hvis man lader til 100% fra en relativt lav soc som utgangspunkt, så bør jo faktisk dette tallet for tilgjengelig Wh være et relativt bra estimat - i alle fall det beste estimatet jeg har sett for e-tron... (Bortsett fra da å kjøre fra 100% til stopp, som selvsagt er den eneste måten å vite nøyaktig hvor mye man har tilgjengelig kompensert for varmetap etc.)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Truls Antonsen

Kan det påvirkes av temperatur osv, på samme måte som nominal capacity?
Denne har jeg på 235ish på slutten av sommer, mens den er nede under 220Ah på våren, etter vinteren. Så stiger den igjen utover sommeren...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


ThomasEL

Sitat fra: Truls Antonsen på søndag 14. november 2021, klokken 19:34
Kan det påvirkes av temperatur osv, på samme måte som nominal capacity?
Denne har jeg på 235ish på slutten av sommer, mens den er nede under 220Ah på våren, etter vinteren. Så stiger den igjen utover sommeren...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Siden dette er hva BMS tror, så vil den nok fort påvirkes av slike ting som temperatur, ja.

Men likevel ganske spent på å se hvor mange kWt den viser tilgjengelig neste gang jeg fullader..!!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

2019 e-55 nedenfor, før oppgradering av drivlinje (93M3). Her er batteriet fulladet i bil, men vises som 96% under denne funksjonen i OBD (temperaturen er ikke -40, men litt over null). Når jeg har sett på enkeltceller tidligere ved fulladet batteri, rapportereres de som 94% når bilen viser 100%.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

#7
@Orbit:

- Temperaturmåler i denne avlesningsboksen er på bærtur, ja. Samme hos meg.

- SOC kan jo stemme bra med hva som er reell soc i forhold til bruttokapasitet ved 100% lading. Men rart at den er hakket høyere enn høyeste enkeltcelle bruker å vise da..????!

- ca 80,4kWt kan da stemme RIMELIG BRA med det du etter erfaring har tilgjengelig med din bil før oppgradering. Eller?


Edit:
Basert på 80,350kWt avlest ved 100% SOC i MMI, så tyder jo alt på at dette er et mål på TILGJENGELIG kWt, ikke brutto.
- Så hvis man skal gjøre en beregning basert på vist Wh ved lavere soc enn 100%, så er det prosent soc i MMI man må dividere på, ikke reell soc basert på brutto.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

#8
Du ser det samme i tallene til Gnistre1, det er forskjell i % fra de forkjellige rapporteringspunktene. Så det er vanskelig å vite hva som er "riktig" % i forhold til brutto batteri. Jeg holder en knapp på at det som vises per celle er riktig, dvs 94% er "fulladet" på ur-e55 (4,17 V per celle), og jeg antar at 6% er "tomt" (har ingen måling). Det totale bufferet skal i alle fall være 12%-poeng før oppdateringen - muligens da som 6% i bunn, 6% på topp.

En ny sjekk nå (ikke lenger fulladet batteri) har følgende prosenter rundt om:

  • Battery charger - HV battery charge state: 76.0%
  • Battery charger - Values from battery mgmt system - Percentage: 75.1 %
  • Battery energy module - Battery charge condition: 75%
  • Battery energy module - Maximum charge level: 74%
  • Battery energy module - Minimum charge level: 73%

80,4 kWh ligger litt under hva jeg gjennomsnittlig får som estimat ved å se på forbruk vist i bil og kjørt distanse. Men det er variasjoner her, og sjelden jeg har mer enn 60%-turer. Så det er ikke en nøyaktig nok måte å måle batterikapsitet. F.eks. på ellers like turer (forskjellig vær/vind/temperatur), gir estimert netto kapasitet i et spenn på 81,0 - 86,5 kWh innenfor det siste halve året.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Flott, @Orbit!

Jeg sjekket litt nå i kveld, og det viser seg at «Battery charger - HV battery charge state» følger ladeprosenten vist i MMI nøyaktig. Bare at den også viser halve prosenter.
- Jeg tror derfor vi kan anta at denne viser estimatet for netto soc.

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

#10
Etter oppdatering 93M3 får jeg følgende:
68850 Wh tilgjengelig på 80% ladet (visning i bil/"HV battery charge state" i OBD11) skulle tilsi 86 kWh tilgjengelig netto (det blir vel en "gjenfødt ur-e55" det da...). Jeg skal komme tilbake med "ekte SOC" på 100% lading senere, en gang det passer å fullade. Generelt ser batteriet ut til å være litt mer balansert etter oppdateringen, med bare 3 mV diff mellom høyeste/laveste celle (lå tidligere i området 10 mV).

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Noen flere som har testet ut denne menyen i OBDelleven og som kan rapportere verdier?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Tonk

#12
E-Tron 55 - 2019
First figure: 108925km (backup from 20-11-2021);
After update 93M3:  65.6kWh / 80% gives 82.0kWh total.
This seems to be correct when I look at the actual range after a long trip a couple of days before:
346km * 23.7kWh / 100km = 82.0kWh.
Second Figure: 17-01-2022 / 115686km
Charged 25% to 80% a couple of days before;
62.25kWh / 78% gives 79.8kWh total capacity.
Audi E-Tron 55 from May 2019

janbanan

#13
Avlest i dag, bilen er ikke kjørt siden i går og har stått utendørs.
2020 e50, km 30k
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

ThomasEL

Har gjort flere målinger i det siste. Får stort sett estimert 54-55 kWt via denne OBD-avlesningen. Trist😢
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA