Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjulkapsler eller ikke om vinteren?

Startet av Lynkjapp, mandag 14. oktober 2019, klokken 17:39

« forrige - neste »

Lynkjapp

Vinteren nærmer seg fort og det begynner å bli dags å skifte til 18-tommerne. Spørsmålet er, skal man kjøre dem med eller uten hjulkapslene på om vinteren?

Fordeler med hjulkapsler:
- Slipper inn mindre møkk til bremser og hjuloppheng.
- Lengre rekkevidde (ikke relevant for hverdagskjøring).

Fordeler uten hjulkapsler:
- Lettere å spyle rent bremser og hjuloppheng om vinteren.
- Litt penere å se på enn hjulkapslene (subjektivt selvfølgelig).

For min del er det muligheten til å holde bremser og hjuloppheng så rene og saltfrie som mulig som er viktigst. Men jeg blir ikke enig med meg selv om beskyttelse er bedre enn lettspylthet. Noen innspill?

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GOS


Av de årsakene du nevner så hiver jeg de på på langtur, men lar de ellers være av.

Tror det blir mer drit av å ha de på enn av.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Lynkjapp

Sitat fra: turfsurf på mandag 14. oktober 2019, klokken 18:09
Ta av hjulkapsler når du vasker
Det skal jeg love deg ikke skjer når man står på Circle K og høytrykkspyler i ti minus. ;)

Vesel

Jeg kommer til å kjøre med dem på, men tar dem av når jeg skal spyle bilen grundig. Pga de årsakene du oppgir, men også fordi jeg ikke synes bilen ser helt grei ut med dem på. Mørke er felgene uansett liksom. 90%+ av bilene med Aero som jeg ser kjørende rundt har hjulkapslene på.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Slarre40

Hadde det vært en god idé å smøre godt med akselfett innunder navkoppen om vinteren for å forhindre at stålet der ruster og setter felgen fast?
Trondheim

ryback

Sitat fra: Slarre40 på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 19:41
Hadde det vært en god idé å smøre godt med akselfett innunder navkoppen om vinteren for å forhindre at stålet der ruster og setter felgen fast?

Jeg sprayet litt fluidfilm på og tørket av med litt papir.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA