Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjell i slitasje på bremseklossepar - Diskusjon om bytte av klosser

Startet av Cries, torsdag 17. oktober 2019, klokken 11:00

« forrige - neste »

Cries

Jeg har en X75 fra september 2017, som har gått ca 48 000 km. Jeg tok første service på bremseklosser etter ca 37 000km, men da det var første gangen jeg utførte en slik jobb, tok jeg ikke merknad av hvor mye belegg som var igjen på bremseklossene i forhold til hverandre.

Jeg skiftet til vinterdekk i går, og tok en service på bremseklossene på alle fire hjul samtidig. Når jeg tar ut bremseklossene fremme, ser jeg at klossen som ligger på innsiden av skiven er nesten helt nedslitt (2-3mm igjen), mens klossen som ligger mot utsiden av skiven har omtrent (10-11mm). Dette indikerer en ganske stor forskjell på skiven. Basert på slitasjen, vil jeg tro at den mest slitte klossen har lagt med litt trykk på skiven, som har ført til differansen.

Det var samme tilfellet på begge hjulene fremme, hvor innerklossen har vesentlig mer slitasje. Som en midlertidig løsning til jeg får skaffet nye skiver, har jeg nå byttet plass på skivene, slik at den med mest belegg nå er lagt der slitasjen virker å være størst.

Så da kommer spørsmålene:

1) Antar dette ikke er normalt, men hva er det å gjøre med dette? Kan det være så enkelt som at grunnet at bremsene ikke ble godt vedlikeholdt første 1,5 året, at bremseklossen ikke klarte å skli vekk fra skiven etter endt bremsetrykk?

2) Hvis ja på spørsmål to, hvorfor er det forskjell i slitasjen mellom inner og ytterside? Er det noe å gjøre med dette?

3) Har noen erfaring med klosser som passer en 2017 modell av Tesla X fremme? Forslag til gode klosser mottas med takk

Stig-Arne

Har akkurat samme sak på min Model X fra juni 2018 med 30 000 km på telleren. Her er nok problemet ene og alene mangel på vedlikehold . Kalipperen har 4 stempel, der vil si at det er kun klossen som beveger seg og ikke kalipperen. Det stiller større krav til renslighet slik at klossen har mulighet til å bevege seg.

Jeg hadde virkelig ikke trodd at behovet skulle være så stort. Hadde tenkt å vente til 40 000 service. Men tydeligvis er ikke det lurt. Heldigvis er det såpass med med klosser igjen foran at de holder noen tusen til

Rævedilter

Eg kjørte min 2 år gamle X 70'km før første bremseservice, litt skjeivt slitte klosser fremme, men eg bytter de ikkje før neste år.
Men bremseservice kvart år må eg nok til med framme da klossene satt vedig fast.
Bak er det jo rustfrie beslag rundt klossene og det skal mykje til før dei setter seg, men dei får nok fått litt service dei og. Glideboltene trenger litt bremsefett også.

edit: klosser/skiver/tilbehør får ein her: https://www.autodeler.co.no/tesla/model-x/120372/10130/bremsebelegg

Kr. 280, + mva/frakt/fortolling for bremseklosser framme
Kr. 3300 inkl.alt for 4 skiver + 8 klosser + monteringssett

Stig-Arne

Sitat fra: Rævedilter på søndag 27. oktober 2019, klokken 20:28
Eg kjørte min 2 år gamle X 70'km før første bremseservice, litt skjeivt slitte klosser fremme, men eg bytter de ikkje før neste år.
Men bremseservice kvart år må eg nok til med framme da klossene satt vedig fast.
Bak er det jo rustfrie beslag rundt klossene og det skal mykje til før dei setter seg, men dei får nok fått litt service dei og. Glideboltene trenger litt bremsefett også.

edit: klosser/skiver/tilbehør får ein her: https://www.autodeler.co.no/tesla/model-x/120372/10130/bremsebelegg

Kr. 280, + mva/frakt/fortolling for bremseklosser framme
Kr. 3300 inkl.alt for 4 skiver + 8 klosser + monteringssett
Min har triller 32000 km. Innerklossene er halvparten av ytterklossene. Ikke kjører jeg hardt, har kjørt bilen i lav regen for å hindre at klossene skulle sette seg, rengjør i felgen grundig ved vask og ikke går bilen nye i salt. Alikavel ha jeg fått stor skjevsltasje på klossene. Hadde trodd at det skulle holde til 40 000 km, men neida. KIAen min har rundet 60 000 og ennå ikke halvslitte klosser

Så må si meg overrasket over slitasjen på klossene fremme på Xen. Kan det være varierende innsmøring ved montering som også skiller bilene så mye?

Lynet

Klossene er helt tørre fra fabrikk.
Jeg tok ut klossene og smurte de på min 2019 modell i forrige uke. 8000km på sommerføre og ikke nevneverdig slitasje på noen av klossene.
Hvis klossene og pinnene ikke smøres så vil første vinter i saltsuppa gjøre at de setter seg fast.
Hvorfor innerste kloss er mest utsatt er en ting vi kan diskutere. Det er jo fast caliper foran så i teorien er begge klossene like utsatt for å bli trege.
Slitasjen kommer når klossen presses mot skiva og ikke returnerer (ca 0,1mm) på grunn av treget når pedalen slippes opp.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Stig-Arne

Sitat fra: Lynet på mandag 28. oktober 2019, klokken 21:19
Klossene er helt tørre fra fabrikk.
Jeg tok ut klossene og smurte de på min 2019 modell i forrige uke. 8000km på sommerføre og ikke nevneverdig slitasje på noen av klossene.
Hvis klossene og pinnene ikke smøres så vil første vinter i saltsuppa gjøre at de setter seg fast.
Hvorfor innerste kloss er mest utsatt er en ting vi kan diskutere. Det er jo fast caliper foran så i teorien er begge klossene like utsatt for å bli trege.
Slitasjen kommer når klossen presses mot skiva og ikke returnerer (ca 0,1mm) på grunn av treget når pedalen slippes opp.
Ja hvorfor de slites er jo ganske greitt. Men hvorfor det er så stor forskjell fra bil til bil er ikke like lett å forklare synes jeg.

Sjøhyene

Hva slags kriterier bruker dere for å avgjøre om en kloss må byttes eller ikke, når det kommer til generell slitasje og skjev-slitasje?
Gjorde min første bremseservice nå i høst, men har ingen erfaring med dette fra før. Så det å ha noen ballpark kriterier å gå ut i fra hadde vært kjekt, sånn til neste gang.

Og hva med bremseskivene og kalipper? Noe spesielt man skal se etter?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Rævedilter

Bremseskiver har miniumus godstykkelse (MIN TH skal de være merket med) typisk 2 mm mindre enn nye, veit ikkje akkurat kva dei er på Tesla sine orginale.

Bremseklossene har vel aukustisk slitasjevarsler, men klosser kan ein kjøre med fram til de stål mot stål, først da får ein mangellapp på PKK. Men skift de før, da ødelegger ein ikkje bremseskiva.
Hjulskift vår & haust er jo fin anledning å sjekke/skifte da ei likevel bør ha ute klossene for smøring.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA